Zwangerschapstesten toen en nu!

by Tamara

De zwangerschapstest. Bijna iedere vrouw heeft wel eens (of wel vaker dan eens) over zo’n stokje gepiest. De uitslag is meestal wel redelijk duidelijk en anders probeer je het na een paar dagen nog eens. Ik heb in mijn leven al heel wat testen versleten. De eerste keer toen ik 16 was, ( gelukkig niks) en de laatste keer was de test van Lauren. Tussen Maxim en Floris in heb ik ook wel wat testen versleten omdat ik door die verrekte Cerazette pil continue zwangerschapskwaaltjes had. Ontzettend handig die dingen! Toch kun je je vast wel voorstellen dat het niet altijd zo makkelijk is geweest. Ik vroeg me al een tijdje af hoe mensen dat vroeger dan deden en ging op internet op zoek naar de zwangerschapstesten van vroeger!

Ik had altijd het idee dat je er vroeger pas achter kwam dat je zwanger was als je je ineens in een moment van verstandverbijstering herinnerde dat je al maanden niet ongesteld was geweest en ineens *POEF een buik kreeg.Maar kennelijk hadden ze vroeger allerlei methode’s om erachter te komen of iemand zwanger was.

Zo hadden priesters in het Oude Egypte een grappige methode. Ze plasten op een hoopje van tarwe, gerst en zand en lieten een vrouw bij een ander hulpje hetzelfde doen. Als het hoopje van de vrouw eerder ontkiemde van die van de man was ze zwanger. Dit lijkt misschien raar, maar eigenlijk zit er best wel wat in en het kan gewerkt hebben aangezien er ontkiemingsbevorderende stoffen in de urine van een zwangere vrouw zitten.

Rond 1920 werd er ontdekt, dat de hypofyse hcg aanmaakt als de vrouw zwanger is. Het zwangerschapshormoon Hcg komt ook in de urine van een zwangere vrouw terecht en dus kun je aan de urine van een vrouw zien of ze zwanger is of niet. Alleen hadden ze natuurlijk nog niet van die stickjes toen. Dus wat deden ze? Ze injecteerden de urine van een vrouw in bij een vrouwelijke muis en wanneer deze na 5 dagen gedood werd, waren er bij een positief resultaat veranderingen aan de eierstokken te zien, Hiervoor later ook wel konijnen gebruikt en nog veel later zelfs kikkers, omdat deze na 5 uurtjes eitjes legden en dus niet gedood hoefden te worden.

Maar hoe werkt zo’n moderne zwangerschaps test dan?

Bij moderne zwangerschapstesten is het de bedoeling dat je over een staafje plast of met een pipetje plas in het testvakje druppelt. De teststrip bevat antistoffen tegen Hcg (gewonnen uit konijnenbloed) die verkleuren als er Hcg gevonden word! Je hebt inmiddels heel veel verschillende soorten testen, maar uit eindelijk doen ze allemaal hetzelfde. Uitslag geven over een eventuele zwangerschapstest.

Misschien vind je dit ook leuk

22 comments

Priscilla 8 december 2015 - 21:20

Ow die testen zijn dus ook niet vegan als ik het zo begrijp. Stom dat ik daar nog nooit over heb nagedacht, hoe dat vroeger ging. Weet wel dat mijn oma regelmatig van de tafel afsprong als ze nog niet zwanger wilde worden hahaha Ga mijn moeder ook eens vragen hoe zij het wist!

Reply
Simone 8 december 2015 - 20:54

Interessant zeg. Dat kunnen we ons nu helemaal niet meer voorstellen. Wat fijn dat we nu die testen hebben, dat scheelt een hoop onzekere periodes 😉

Reply
Milou 8 december 2015 - 19:31

Ik las in het boek bevallen en opstaan, dat een vrouw vroeger gewoon bedacht: ik ben zwanger! als de menstruatie een tijdje uitbleef. En dan kreeg ze een dikke buik, dus dan was het ook echt zo. Zo grappig om te lezen! Daar kunnen wij ons natuurlijk niks meer bij voorstellen.

Reply
Marijke 8 december 2015 - 18:54

Ik ben toch blij dat ik geen konijnen meer hoefde te doden om erachter te komen. Brrr. Dan had ik wel afgewacht tot de baby zich zelf zou aandienen denk ik.

Reply
Michelle 8 december 2015 - 13:30

Bizar hoe de tijden veranderen en de wetenschap zich ontwikkelt! Ik heb er niet heel veel versleten, maar toen ik eenmaal zo’n voorraadpak dipsticks in huis had en we ‘aan het proberen’ waren, ging er iedere maand minstens eentje doorheen!

Reply
Vlijtig Liesje 8 december 2015 - 12:47

Leuk onderwerp! Op de moderne zwangerschapstests staat geloof ik nu ook het aantal weken dat je zwanger bent. Dat hadden mijn tests destijds nog niet!

Reply
Cassandra 8 december 2015 - 12:29

Dat je hierover nadenkt haha! Ik heb er nooit aan gedacht hoe dit vroeger ging, leuk om te weten eigenlijk!

Reply
Bianca Schrijft 8 december 2015 - 11:18

Wat een ontwikkeling is er gelukkig in geweest. Ben blij dat alles tegenwoordig zo goed en betrouwbaar is. Leuk geschreven.

Reply
Hanna @ eenbezigbijtje.nl 8 december 2015 - 10:32

Grappig om te lezen, ik had inderdaad ook geen idee hoe ze dat vroeger deden. Gelukkig hebben we nu wel zwangerschapstesten, dat scheelt een hoop onrust haha.

Reply
Josan 8 december 2015 - 08:49

Hoe je het ook went of keert; er kwam altijd pies aan te pas 🙂 Mooi om te lezen.

Reply
Charlotte 8 december 2015 - 08:43

Hihi toch wel fijn dat je tegenwoordig gewoon naar de drogist kan gaan voor een test 🙂

Reply
Drie 8 december 2015 - 08:43

Wat een verschil dan he met vroeger en nu. Ik hoorde ook al van mijn moeder dat ze naar de huisarts moest voor de test. Ben blij dat ik dat niet hoef en gewoon thuis kan testen. Al test je nu misschien wat eerder en ga je pas naar de huisarts als je er zeker van bent dat het zo is.

Reply
Wilmaaa 8 december 2015 - 08:25

Haha! Ze waren wel origineel vroeger! Gelukkig hebben wij nu een moderne test 🙂

Reply
Els 8 december 2015 - 08:02

Ja vroeger ging alles anders, ik had eigenlijk geen testen nodig voelde wel dat ik zwanger was

Reply
Bregje 8 december 2015 - 08:00

Haha interessant! Ik ga ook een keer op een hoopje piesen :p

Reply
Lilian 8 december 2015 - 07:56

Dat wist ik nog niet. Grappig zeg. Zo zie je wat ze tegenwoordig al veel meer kunnen dan vroeger.

Reply
Nelleke 8 december 2015 - 07:30

Uit konijnenbloed? Heh, geinig.
Mijn moeder vertelde laatst nog dat zij altijd naar de huisarts moest als ze dacht dat ze zwanger was, toen waren de testjes nog niet te koop in de winkels 😉 Lijkt me ook ongemakkelijk (hoe vaak ik wel niet gedacht/gehoopt had dat ik zwanger was, haha. De huisarts zal dan wel gedacht hebben “hebben we haar weer…”). Gelukkig hebben wij na meer dan een jaar eindelijk positief mogen testen! Nu 3 maanden zwanger 🙂

Reply
Sigrid 8 december 2015 - 07:22

Ik heb in een bedrijf gewerkt dat zulke testen ontwikkelde. Komt veel bij kijken.. Maar fijn dat het bestaat. Maar vroeger moesten ze toch ook wel redelijk snel door hebben gehad dat ze niet meer menstrueerden?

Reply
Jolanda 8 december 2015 - 07:21

Wauw Interessant

Reply
Nicole 8 december 2015 - 07:08

Haha wat geinig!! Hier ook heeeel veeeel versleten!

Reply
Saskia 8 december 2015 - 06:52

WoW dat is nogal wat om eerst een muis te doden om te kijken of je zwanger bent. Gelukkig gaat dat tegenwoordig iets makkelijker 🙂

Reply
Channa 8 december 2015 - 06:13

Hahaha grappig. Nooit over nagedacht hoe ze dat vroeger dan deden . En hier inderdaad ook wel wat testen versleten, maar de laatste tijd niet meer!

Reply