Yvette | Kan je plaatselijk vet verbranden?

by Yvette Post

Een van de meeste vragen die ik krijg is toch wel : Hoe kan ik plaatselijk vet verliezen? Ik wil graag dit buikje weg of dat randje onder mijn bh vind ik zo lelijk hoe krijg ik die weg?

Kan je plaatselijk vet verbranden?

Helaas is het niet mogelijk om plaatselijk vet te verliezen! De enige manier om vet op je buik, rug, heupen of armen te verliezen is langzaam afvallen. Zorg er voor dat je meer energie/ Calorieën  verbrand dan dat je binnen krijgt. Ook dit zal je niet na 1 week merken en heeft ook echt even de tijd nodig.  Belangrijk is wel dat je niet gelijk een crashdieet gaat volgen, want naast dat ze erg slecht voor je zijn geeft het ook weinig effect. Je lichaam gaat door het calorieën tekort uiteindelijk je spierweefsel aanspreken om aan voldoende energie te komen. Het gevolg: Je lichaam gaat steeds minder snel calorieën verbruiken met gevolg dat als je weer normaal gaat eten je juist extra aankomt.

Vet is eigenlijk een manier van je lichaam om energiereserves op te slaan tot ze in de toekomst nodig zijn. Vaak word het vet redelijk gelijk over het lichaam verdeelt en is daardoor vaak in verhouding. Wanneer je dus vet gaat verbranden doordat je minder energie binnen krijgt dan eruit gaat, zal deze vet verbranding dus ook over het hele lichaam plaats vinden. En dus niet bijvoorbeeld alleen op je buik.

Het kwijt raken van vet is een combinatie van gezonde voeding en het verbranden doormiddel van beweging. Door het creëren van calorietekort , gaat je lichaam vet ipv voedingsstoffen aanspreken voor het produceren van energie.

 

Beste manier om veel calorieën te verbranden!

 Krachttraining : Wat veel mensen niet weten is dat juist krachttraining veel effect heeft op het lichaam. Bij krachttraining ga je namelijk na de training nog door met verbranden. Het “after burn effect”.

Door kracht training ontstaan er kleine scheurtjes in jouw spierweefsel, (dit is goed) . Deze kleine scheurtjes moeten hersteld en gevoed worden. Voor dit herstel proces heeft jouw lichaam energie nodig waardoor je meer calorieën gaat verbranden. Je verbrand dus niet alleen tijdens de training maar ook nog daarna! TOP!

Cardio: Als je denkt, pff krachttraining niets voor mij ik wil liever cardio. Ga dan voor de interval trainingen.  Bijvoorbeeld HIIT, bij een HIIT training zorg je ervoor dat je in een bepaalde tijd met een aantal sets en oefeningen je hartslag gaat verhogen . Daarbij is het belangrijk dat je iedere oefening maximaal uitvoert . Na een oefening krijg je dan ook weer de tijd om je hartslag even te laten zakken. Hoe intensiever de training , hoe meer calorieën je lichaam na de training nog blijft verbranden.

Voeding: Dit is toch wel de aller belangrijkste. Want ook al doe je veel krachtraining en interval trainingen, als je meer calorieën binnen krijgt dan je verbrand, zul je helaas weinig resultaat zien. Daarom is het belangrijk om te weten wat je gedurende de dag binnen krijgt.

Zelf vind ik het erg prettig om met de FOOD app te werken. Je vult je lengte , gewicht en je doel in en zo berekent hij hoeveel calorieën je binnen zou “mogen”” krijgen. Dit wil dus niet zeggen dat je nooit boven de aangegeven calorieën uit mag komen , maar dit is een richtlijn. Het fijne van de FOOD app vind ik dat je de producten kunt scannen. Dus ook tijdens het boodschappen doen kan je even checken of het wel echt zo gezond is als de fabrikant beweert. Door een tijdje deze app te gebruiken ben ik veel bewuster gaan eten. Ik dacht bijvoorbeeld dat het tussendoortje wat ik at heel gezond was : NOT. En door deze kleine dingetjes aan te passen, merk je vaak al een verschil!

Wat we natuurlijk ook niet moeten vergeten is wat we drinken! Gezond eten en sporten is een top combi , maar daar een glas cola of vruchtensap bij is dan weer zonde! Stiekem zitten er in vruchtensap ook best wat suiker. Probeer eens bij te houden wat je drinkt en eventueel 2 glazen sap te vervangen voor water of thee, ook dat zal zeker een verschil maken!

 

 

Probeer het eens voor je zelf bij te houden , vaak als je het op papier of in de app ziet staan, zie je zelf al wat dingen die je zou kunnen aanpassen. En deze kleine aanpassingen zijn het begin!  Heel veel succes!

 

Op mijn youtube kanaal plaats ik regelmatig workouts , HIIT trainingen , cardio, maar ook krachttrainingen die thuis gedaan kunnen worden. Dus mocht je het leuk vinden, neem een kijkje op mijn youtube kanaal

 

 

Liefs Yvette

Misschien vind je dit ook leuk

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.