Worden meisjes nou echt onzeker van Barbie?

by Tamara

Barbie, ik denk dat elk meisje vroeger wel 1 of meerdere barbies had! Ik weet nog dat ik helemaal stapelgek was op die poppen. Ik had een Barbie Kasteel, een barbie stal, barbie auto’s en een scooter, een heeeeeleboel barbiepaarden en natuurlijk ook talloze barbies! ( en een Ken, maar ik pakte altijd de action man poppen van mijn broertje want die waren een stuk stoerder haha.)

De laatste jaren is er wel wat ophef over Barbie en dan vooral over haar uiterlijk. Barbie heeft natuurlijk een beeeeetje een onnatuurlijk gevormd lichaam. Ze heeft de perfecte wespentaille, lange benen, grote ogen en uhh is verder nogal ‘goed voorzien’ qua rondingen. Eigenlijk het figuur dat veel volwassen vrouwen graag willen bereiken door te sporten, maar helaas ga je dat figuur nooit krijgen. Tenzij je je ribben weg laat halen en je billen en borsten laat opvullen. Om eerlijk te zijn was ik zelf vroeger ook best wel jaloers op Barbie. Niet omdat ze nou zo’n mooi figuur had, (letten kleine meisjes daar echt op?) maar meer omdat ze zo perfect was en alles had! Ik fantaseerde wel eens hoe het zou zijn om net als Barbie in een kasteel te wonen met al je vriendinnen die ook Barbie heten en de hele dag alleen maar leuke dingen hoeft te doen. je kunt paardrijden, naar het strand, je buik omflippen zodat je baby eruit komt en je buik weer plat is. Kiezer uit een enoooooorme hoeveelheid kleding en accessoires en je ziet er altijd perfect uit!

Barbie_2016FashionistasCollection_Legal

 

Gister kreeg ik een persbericht met daarin het nieuws dat Mattel met een nieuwe Barbie komt. Of eigenlijk een hele nieuwe reeks Barbies, namelijk Barbie 3.0. Een hele nieuwe reeks van 3 soorten Barbies in verschillende vormen, Lang, Klein, Ronde vormen en een hele grote verscheidenheid aan huidskleuren en haarstijlen! Om eerlijk te zijn vind ik dat wel echt supergoed nieuws! Want ik wil niet lullig doen hoor, maar ik heb me wel eens afgevraagd hoe dat nou is voor mensen die niet dezelfde huidskleur hebben als ik hoe dat nou is dat het zo lastig is om eens een barbie in de kleur van hun eigen dochter te krijgen. Want tja, ik wilde vroeger ook graag een barbie de op mij leek en dus kregen veel barbies een ‘stift haarverfbeurt’ om zo bruin haar te krijgen!

In het persbericht stond dit:

De nieuwe 2016 Barbie® Fashionistas® collectie bestaat uit 4 lichaamstypen (het origineel en 3 nieuwe vormen), 7 huidskleuren, 22 oogkleuren, 24 haarlooks en ontelbaar veel on-trend mode-items en accessoires.

Tall_LeatherRuffles

Orig_PrettyPythonVanaf Maart is de nieuwe collectie barbies beschikbaar in Nederland en ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe deze Barbies eruit zien! Als jij nou ook zo benieuwd bent, neem dan een kijkje op Barbie.nl voor een voorproefje!

Misschien vind je dit ook leuk

12 comments

Alicia 30 januari 2016 - 08:11

Kan mik niet herinneren dat ik wilde zijn zoals barbie. Toen ik nog met barbies speelde was ik nog helemaal niet bezig met borsten, dun zijn en dat soort dingen. Wel wilde ik ook graag zoveel mooie jurkjes natuurlijk:-)

Reply
Anneke 29 januari 2016 - 21:52

Pff… hier geen complexen ten gevolge van een pop. Niet bij mij en niet bij de (b)engels.
Ik denk dat de mens eerder complexen krijgt (aangepraat) door andere mensen. Eerder dan door een pop, hoor. Ik denk dat de mens zich eerder daarover zorgen zou mogen maken ipv over een pop 😉 Ik ben opgegroeid met poppen van allerhande ‘kaliber’ en in allerlei kleuren en ik stelde mij daar absoluut geen vragen bij.
Ach, mensen die daar van wakker liggen, zijn mensen met teveel tijd, zeg ik altijd 😀

Reply
Karlien 29 januari 2016 - 21:42

Ik heb weinig met barbie, maar vind het wel goed dat er verschillende soorten en maten op de markt komen!

Reply
Elisabeth 29 januari 2016 - 16:51

Ik vind het heel cool dat er nieuwe lichaamstypen van Barbie komen. Al moet ik zeggen dat ik niet onzeker werd van de originele jaren 80 versie. Ik was wel heel kieskeurig. Ik had ook andere merk poppen, maar die waren niet zo mooi als Barbie. Ik ben daarom bang dat ík vroeger alleen de ‘mooiste’ Barbie had willen hebben…

Reply
Daniëlle 29 januari 2016 - 15:34

Ik vond Barbie’s zo stom..en nog steeds ?

Reply
Mona - Vandaagismooi.nl 29 januari 2016 - 14:03

Ik vind het een super initiatief… maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het nodig was.
Ik speelde ook altijd met barbies en geen haar op mijn hoofd die ooit naar de pop heeft gekeken als ‘oh zag ik er maar zo uit’. Het waren poppen… gewoon poppen.

Dus ja.. leuk… maar ik vind het ergens ook een beetje overdreven.

Reply
Wilmaaa 29 januari 2016 - 13:37

Ik speelde als kind enorm veel met barbie´s, ik heb alleen nooit erbij stil gestaan als kind dat het een raar figuur was, het was immers pop. Stiekem vind dit dan ook een beetje onzin, maar wel leuk dat er nieuwe varianten komen!

Reply
Dina 29 januari 2016 - 13:05

Ik was dol op mijn barbies, maar vond het wel gek dat er zo weinig gekleurde of donkere barbies te vinden waren. Dat maakte mij overigens niet onzeker, net zo min als het figuur of de ‘leefstijl’ van mijn barbies.

Reply
Michelle 29 januari 2016 - 12:50

Ik was stapelgek op mijn Barbies, maar ben er nooit onzeker van geworden. Ik stond er geloof ik niet zo bij stil bij die extreem lange benen en wespentaille. Dat neemt overigens niet weg dat ik het top vind dat er ook Barbies met andere verhoudingen op de markt komen, maar dat is meer omdat ik die verscheidenheid gewoon heel leuk vind.

Reply
Mathiske's mama blog 29 januari 2016 - 11:07

Dat van de ken en de action man is heel herkenbaar!! Haha dat deden mn zusje en ik ook altijd! Een vriendinnetje van mij vroeger mocht geen barbie, dus heb ik die voor haar verjaardag toe gegeven.. wat was ze daar blij mee ??

Reply
Bianca Ronday 29 januari 2016 - 10:54

Ik kan me er toch verdomd weinig bij voorstellen. Wel had ik vroeger een Cindy pop ipv een Barbie, dat was toen al de iets vollere versie van Barbie. Deze zou fysiek beter kloppend zijn, mij maakte het niet uit. Ik was sowieso geen poppenkind.

Reply
Volgmama 29 januari 2016 - 10:39

Ik kan me het haast niet voorstellen dat meisjes onzeker worden van Barbies. Wie vergelijkt zichzelf nu met een Barbie? Ben ook wel erg benieuwd hoe de nieuwe collectie eruit komt te zien.

Reply