Wat papa nou van die borstvoeding vind.

by Tamara

Het is wel grappig, je hoort heel vaak de kant van de moeder als het om voeding gaat maar eigenlijk nooit de kant van de man. Ik weet niet of dat is omdat de vrouw toch iets meer zeggenschap in het soort voeding heeft ( de man kan immers moeilijk gewoon de tiet van zijn vrouw pakken en in de mond van de baby stoppen) maar het viel me wel op! Daarom leek het me wel grappig om een blogje te schrijven over wat Richard nou van mijn plan vond om borstvoeding te geven.

Nou, laten we maar meteen met de deur in huis vallen, hij vond het helemaal niks. Toen ik zei dat ik borstvoeding wilde proberen te geven was volgens mij 1 van de eerste dingen die hij zei dat hij dat heel erg niet sexy vond. Hahahaha, nouja jammer dan, want ik wilde het toch wel heel graag proberen. Ook grotendeels door onwetendheid bleef hij er wat sceptisch over en maar koppig als ik ben, zei ik dta ik het gewoon graag wilde proberen en daarna zouden we wel verder zien.

Vanaf week 26 begon ik te lekken en dat resulteerde nogal eens in genante situaties in bed. Iets met: ‘Een straal tegen je aankrijgen is nooit leuk.’ Naarmate de bevalling dichterbij kwam, werd het nog erger en hoewel ik het wel geruststellend vond dat er dus wel wat in zat, vond ik het gewoon ranzig en inderdaad heel erg niet sexy haha.

Na de bevalling werd Maxim aangelegd en ik kon merken dat Richard dat toch wel even wennen vond, ineens een kind aan de tiet van zijn vriendin. Om eerlijk te zijn vond ik het ook niet zo heel fijn dat hij ernaar keek, het voelde toch wat onwennig ofzo. Je kunt je daarom dus ook wel voorstellen dat ik me ietwat opgelaten voelde toen de koeienmelk machine ( kolf dus) binnengereden werd en ik moest gaan zitten kolven waar hij bij zat.

In het begin vond hij het vooral jammer dat hij nooit eens een voeding kon doen en lastig dat je nooit kunt zien hoeveel een kindje binnenkreeg. Maar toen hij zag hoe goed Maxim groeide, was hij al snel gerustgesteld. Hij kreeg de taak om de fruitprakjes te geven en zo hadden we de voedingen ook wat eerlijker verdeeld. Naar mate ik langer voedde, raakte hij er wel aan gewend en hij grapte na een horror nacht wel eens, dat ik dan maar geen borstvoeding had moeten geven.

Inmiddels is hij er helemaal aan gewend en staat hij er helemaal achter dat ik borstvoeding geef. Nou moet ik ook wel zeggen dat het voor papa wel lekker makkelijk is, elke keer als ze een beetje zeurderig waren kreeg ik ze meteen in mijn handen gedrukt met de mededeling dat ze honger hadden en ‘melkie’ wilden. waar hij trouwens nog steeds niet aan gewend is, zijn die stralen die er zo nu en dan uit komen, maar goed, die vind ik zelf ook niet echt smakelijk.

 

Hoe hebben jullie dat gedaan? Hebben jullie samen het soort voeding besloten of had jij daar wel de grootste stem in?

 

Misschien vind je dit ook leuk

23 comments

Rosie - Lifebyrosie.nl 7 november 2015 - 21:21

Ik vind het een beetje bijzonder in het artikel en ook hier in de comments dat het er allemaal over gaat of je man/vriend het sexy/aantrekkelijk vind dat je borstvoeding geeft. Natuurlijk is dat het niet maar waarom zou je altijd sexy moeten zijn? Met een fles op de bank zitten is toch ook niet sexy? Een bevalling is het al helemaal niet, maar het hoort er voor mijn gevoel gewoon bij? Het is het natuurlijkste wat er is, die borsten zijn echt niet gemaakt voor mijn man. Die borsten zijn er om kinderen te voeden en ik vind dat het prachtigste wat er is. Mijn man vind het trouwens misschien niet sexy maar wel fantastisch mooi en bijzonder hoe ik in staat ben ons schatje groot te krijgen met mijn eigen voeding. Misschien niet sexy maar niet alles in je relatie hoeft dat te zijn toch?! 🙂

Reply
Yvonne 5 november 2015 - 22:49

Helaas moest ik na 2 dagen over op flesvoeding. We vonden het beide jammer. Al genoot papa er wel van dat hij de fles kon gev

Reply
Tips voor Papa's 5 november 2015 - 22:16

Hier dan maar even een papa inzichtje ?: bij mij (en de meeste mannen neem ik aan) staat de gezondheid van de kleine voorop; het maakt “ons” dan ook niet uit hoe je borsten eruit zien door de borstvoeding. Gelukkig ging het qua borstvoeding redelijk goed (na 4,5 maand was vrouwlief er wel klaar mee). Wat mannen misschien niet snel toe zullen geven is het natuurlijk ook wel makkelijk: als de kleine ‘s nachts wakker wordt, kan de man niet veel doen qua voeding; is niet vervelend bedoeld, maar het is wel prettig voor papa z’n nachtrust. ?
Het kolfapparaat vond ik wel maar een vreemd ding; het deed me echt denken aan een melkapparaat wat je bij een melkboer ziet ?. Was hier wisselend succes, vandaar dat vrouwlief er voor koos om na 4,5 maand te stoppen.

Reply
Daniëlle 5 november 2015 - 22:00

Ehmm.. eigenlijk was borstvoeding geven in mijn geval gewoon een vanzelfsprekendheid. We hebben niet eens echt overleg gehad daarover, haha. Hij staat er volledig achter, en waarom niet? Het is de beste voeding die ik kan geven. Hij vindt het soms alleen lastig dat als onze jongste huilt, ik haar vaak alleen kan troosten, omdat er bij mij ‘melk’ te halen valt ?

Reply
Bregje 5 november 2015 - 21:10

Uuuh, ik heb t volgens mij besloten. Maar ben ook vrij snel weer gestopt, vond het vreselijk. Etienne was heel lief en hielp me met die takke kolf en alles eromheen. Maar sexy…neuh..:(

Reply
Jeanine 5 november 2015 - 15:38

Whaha onbetaalbaar de reactie van mijn man toen ik aan de slag ging met electrische kolf. Wat hebben we er om gelachen. Ik denk dat het een feit is dat er weinig sexy aan is. Dat hoeft natuurlijk ook niet, als je kindje maar te eten krijgt. Ik moest er trouwens niet aan denken dat mijn man aan mijn borsten zat in de bv periode.

Reply
lin mommysworld 5 november 2015 - 15:24

Haha ik vergeet Emiel zijn kop nooit meer toen hij binnenkwam en ik voor het eerst aan de kolf zat, ook hij vond het niet sexy, maar stond er wel achter ook! Na 1 week gestopt omdat er dus niks op gang kwam, en het fijne toen vond ik wel dat hij er ook gewoon ‘s nachts even uitging.

Reply
Hanna @ eenbezigbijtje.nl 5 november 2015 - 13:51

Wat ontzettend leuk geschreven, leuk om het eens van ‘de andere kant’ te horen.

Reply
Linda 5 november 2015 - 10:58

Borstvoeding is hier niet gelukt, ik kwam in het ziekenhuis terecht en moest aan de medicatie, niet echt fijn voor de kleine dus noodgedwongen op flesvoeding over destijds..

Reply
Leonie 5 november 2015 - 10:30

Wat een leuk artikel om te lezen… Gelijk ook even de reacties doorgenomen.
Als ik binnenkort zwanger raak (hopelijk), hoop ik ook borstvoeding te geven als t kindje er is! Mn vriend vindt het volgens mij ook niet een heel tof idee, hij is gek op mijn borsten en dan moet ‘ie ze delen of zelfs tijdelkjk even afstaan, haha!

Reply
Ester 5 november 2015 - 10:14

Wat goed dat je eerlijk vertelt dat je echtgenoot het eigenlijk maar niets vond … .
Spijtig wel, want de steun van je man is soms doorslaggevend bij borstvoeding, zeker wnr het even minder gaat.
Hier stond Matthijs er wel achter en heeft me enorm gesteund. Als de kindjes minder dronken, hielp hij met aanleggen, of wreef hij met zijn vingen over Jules zijn kinnetje, om haar aan te sporen om te drinken.

Reply
Sigrid 5 november 2015 - 08:54

Hier was borstvoeding een logisch gevolg op de zwangerschap, dat vonden wij beiden. Kunstvoeding is nooit een optie geweest en hij heeft me altijd gesteund. Ik ben langvoeder + 2 jaar, en hij verdedigd mij ook voor zijn familie. Dat is fijn! Want ja, ook borstvoeders krijgen vaak een berg kritiek over zich heen.

Reply
Cassandra 5 november 2015 - 08:19

Hahah gisteren laat je me janken en nu lachen! Ik heb dan uiteindelijk medisch geen borstvoeding mogen geven,
Maar Marco was ook super bang dat ik dan thee zakjes zou krijgen hahah! Die opgepompte volle melk borsten vond ie maar al te mooi haha, maar aankomen? Echt niet!!!! Auw!! Die kop van hem.. Prachtig! Origineel een artikel over bv vanuit de man zijn optiek!!

Reply
Anne 5 november 2015 - 08:19

Nou papa vind het makkelijk. Huilt hij? HIER! Geef m effe eten ?
Oh en hier (helaas) geen afkeer van mijn BVborsten, meneer vind het maar wát interessant dat ze nog groter zijn ?

Bij finn steunde hij me in de keus te stoppen ( was toen beter voor me)
Bij jesse vond hij het lastig me te steunen ervoor te gaan omdat hij eist Hoe slecht ik me eronder bij de eerste voelde. Uiteindelijk 18 mnd gevoed, en na een half jaar kreeg hij er ook meer rust in.
Bij nummer 3 is hij helemaal pro bv. En herinnert mij aan het feit ” schat het is wss een regeldagje” als ik gefrustreerd mn shirt omhoog doe als de baby alweeeeer wil eten haha

Reply
Nicole @ Everyday-Life.nl 5 november 2015 - 07:41

Mijn man vond het niet vies ofzo. Maar hij was wel blij toen we ermee gestopt waren, omdat het toen veeeel beter met Spencers overgeven en met mij ging. Was een verademing voor ons allebei.

Reply
desiree 5 november 2015 - 07:40

mijn vriend had er eerlijk gezegd niet veel over te zeggen. borstvoeding was voor mij een natuurlijke keuze, het “hoort” erbij . in onze omgeving ook veel voedende moeders dus hij werd praktisch met melktieten om de oren geslagen 😉

nu voed ik bijna 2jr, en dat vind ik persoonlijk zelf te lang en vriend ook. Dus ben ik aan het afbouwen in een versneld tempo.

overigens kocht hij onlangs voor het eerst een pak voeding, hij schrok toch wel van de prijs. kleine rekensom dat borstvoeding inderdaad de beste voeding was hahaha

Reply
Priscilla 5 november 2015 - 07:28

Mijn man vond het super dat ik bv ging geven. Bij mijn dochter kwam hij er bij zitten en vond hij het mooi om te zien.
Nu is mijn dochter 4 en heb ik een zoontje van 6 maanden. Hij heeft pas sinds een week geen bv meer. Ook hier hebben we weer samen voor gekozen. En dat mijn man geen fles kon geven deerde hem niet. Ook mijn dochter goed uitgelegd dat ik bv geef en dus geen fles. Dit is nooit een probleem geweest. En nu lang ze hem ook flessen.
Dat de natuur zoiets kan vind ik nog steeds wonderlijk.

Reply
Erica 5 november 2015 - 07:28

Bij de eerste was hij 1 en al steun, S. Werd 8 weken te geboren, live voeden zat er niet in. Na 2 weken kolven, nauwelijks productie en een vrouw die nog amper op haar benen kon staan steunde hij mij ook toen ik stopte. Bij de tweede wilde ik er niet eens aan beginnen en ook daar steunde hij mij in. Toen de maatschappelijke druk toe nam begon ik te twijfelen, misschien lukt het deze keer wel? Uiteindelijk vroeg hij mij wat ik nou echt wilde zonder naar anderen te luisteren. Hij wist het antwoord al wel. Ik ben nu nog blij dat de tweede gelijk aan de fles is gegaan. ik heb een geweldige kraamtijd gehad zonder me schuldig te voelen dat mijn lijf niet eens een zwangerschap kan voldragen maar het ook niet kan voeden.

Reply
Saskia 5 november 2015 - 07:24

Ik wilde het graag en Vincent vond het prima als ik maar geen hangtieten zou krijgen. En dat is redelijk gelukt haha 🙂

Reply
Stacey 5 november 2015 - 07:22

Hahaha leuk om te lezen. Ik vraag me nou inderdaad af of mijn vriend dit ook een beetje on-sexy vind. Ik heb hem er nog nooit over gehoord en hij vind het volgens mij de normaalste zaak van de wereld, misschien omdat hij dit ook vaak zag bij zijn moeder die zijn broertje voede.

Ik zal het eens vragen :p

Reply
Wilmaaa 5 november 2015 - 07:06

Mijn mannetje vond het helemaal oké, maar ook jammer dat hij geen voedingen kon geven. Ik vond borstvoeding geven heel mooi:)

Reply
Josan 5 november 2015 - 06:36

Steun van je partner is zoo ontzettend belangrijk bij borstvoeding. Dat kan ervoor zorgen dat je doorzet of opgeeft. Mijne laat me gewoon vrij. Ik merk wel dat hij het gênant vind als we buiten de deur zijn en ik moet voeden. Maar daar trek ik mij weinig van aan…

Reply
Channa 5 november 2015 - 06:32

Mike was ook totaal niet enthousiast, dus heb ik hem meegesleept naar een borstvoedingscursus. Toen het hier allemaal niet heel goed verliep was hij overigens wel diegene die het hardst riep dat ik maar moest stoppen, hij heeft het uiteindelijk nooit heel relaxed gevonden.

Reply