Wat nou als ik er niet meer ben?

by Tamara

Ik denk er wel eens over na.. Wat als wanneer de kleintjes slapen en Maxim op school is, ik van de trap van en mijn nek breek? Niemand zal komen kijken totdat ik niet kom opdagen bij school. Als ik niet opneem zullen ze Richard bellen en vragen waar ik blijf. Wanneer ze hier thuis komen treffen ze 2 kleine kindjes helemaal overstuur in bed aan en mij daar beneden aan de trap.

Dit is iets waar ik regelmatig nachtmerries over heb, het is iets waar je niet bij stil wilt staan, want : ‘He? Dat gebeurt mij toch niet!’ Nou het zal je maar wel gebeuren!

In dit geval zou Richard natuurlijk de zorg voor de kindjes krijgen. Een zware taak, maar ik weet zeker dat dat goed zou komen!

Maar wat nou als we samen in de auto zitten, naar bijvoorbeeld een ouderavond en de kinderen zijn thuis bij een oppas? Stel dat we een ongeluk krijgen ? Dan hebben ze niemand meer! Niemand waar ze zo terecht kunnen want we hebben niets vast laten leggen. Om eerlijk te zijn heb ik ook geen flauw idee wie ik zou moeten ‘opzadelen’ met 3 kinderen. Vandaar dat het een onderwerp is, wat ik het liefst voor me uit schuif.

Vroeger dacht ik er nooit zoveel over na wat ik zou achterlaten als ik er niet meer zou zijn. Daar maakte ik me geen zorgen over, een soort van: ‘ Ik kwam met niets dus ik ga met niets’ instelling. Toen ik Maxim kreeg, kreeg ik er meteen een hele dosis zorgen en verantwoordelijkheid bij. Ik heb nooit geweten hoe het voelt wanneer iemand totaal afhankelijk van je is, totdat ik moeder werd. Want stel dat ik er niet meer ben, wie zorgt er dan voor hem? Toen mijn moeder overleed en door een onderverzekering een behoorlijk karige uitvaart had, wist ik dat we nu actie moesten ondernemen. Ik wilde niet mijn kind(eren) opzadelen met veel verdriet omdat hun moeder overleden was, plus nog een hele dosis financiën die niet goed geregeld was. Vandaar dat we een maand na het overlijden van mijn moeder aan tafel zaten met iemand van een uitvaart verzekering. Daar was hij ineens, die vraag waarop we het antwoord absoluut niet wisten ‘Wie zorgt er voor de kinderen mochten jullie beide komen te overlijden?’

Dit vond ik een vreselijk moeilijke vraag, niet iets waar je over na wilt denken of bij stil wilt staan, maar wel iets dat super belangrijk is om geregeld te hebben. Je wilt immers niet dat je kinderen na het vreselijke verlies van hun beide ouders, nergens naartoe kunnen. Dat ze uit elkaar gehaald worden of in pleeggezinnen geplaatst worden. Ik weet inmiddels hoeveel steun je aan je broers/zussen kunt hebben als 1 van je ouders overlijd. Dit  was voor mij ook zeker een meewegende reden om meerdere kinderen te willen, zodat Maxim niet alleen achter zou blijven als wij er niet meer zouden zijn.

Dit onderwerp is iets wat wij onbewust mijden en voor ons uit schuiven, je wilt er immers niet bij stil staan dat je overlijd. Ja, ooit misschien, maar niet nu de kinderen nog zo klein zijn.

Heb jij alles voor je kinderen geregeld mochten jullie te komen overlijden?

.

Misschien vind je dit ook leuk

18 comments

Kelly 25 september 2015 - 12:23

Vervelend onderwerp inderdaad, maar als je kinderen hebt zijn dat wel dingen waar je over na moet denken. Mijn ouders hebben ons al jaren verzekerd maar ik moet nu wel iets bij gaan verzekeren… de begrafenissen worden almaar duurder, dus zal tegen de tijd dat wij gaan ook neit best zijn. Wij hebben in een testament vast laten leggen wat er gebeurt met die meid bij overlijden van 1 of beide ouders. Goed stuk!

Reply
Suus 24 september 2015 - 19:03

Wauw goed onderwerp… niet dat ik er over na wil denken maar zeker mn grootste angst!
even ter aanvulling… mocht je het laten vast leggen… ze accepteren geen mensen die ouder zijn…. geloof dat 50 de grens is bij jonge kinderen… denk daar dus ook goed over na… heb in n kennissenkring dit mee gemaakt… ze kunnen er behoorlijk moeilijk over doen namelijk…

Sorry geen leuke info maar wel belangrijk

Thnx voor de goeie blog!

Reply
Marisca- Mamablogger 23 september 2015 - 18:49

Wij hebben een testament op laten stellen toen we samen gingen wonen. Toen was Milan er nog niet, maar we hebben erin vast laten leggen dat wanneer er een kind zou komen, die de eerste begunstigde zou worden (en indien minderjarig, mijn ouders). We hebben alleen nog niet vast laten leggen wie voor hem zou moeten zorgen. Ik denk dat mijn ouders het niet accepteren als iemand anders zich aanbiedt, maar stel dat zij er ook niet meer zouden zijn? Ik heb dan echt geen flauw idee… In ieder geval niet naar schoonfamilie, daar hebben we al enkele jaren geen contact meer mee. Dit moeten we inderdaad eens officieel gaan maken 😉

Reply
Lifesabout 23 september 2015 - 16:54

Ehm….eigenlijk niet nee. Mijn ouders zullen Sarah waarschijnlijk opnemen, maar officieel is het niet geregeld. Ik lees er regelmatig over en moet het toch eens officieel gaan maken, want ik kan je vertellen: jong of oud, er kan zomaar wat gebeuren!

Reply
Roelina 23 september 2015 - 14:35

Confronterend stukje, wil je zeker niet over nadenken. Maar je moet eigenlijk wel. Wij hebben veel geregeld maar dit nog niet. Ik ga het nu wel opstarten. Je hebt me wakker geschud!

Reply
Jennifer 23 september 2015 - 12:53

Wij hebben meteen alles geregeld, inclusief het aanwijzen van een voogd en verzekering. Ik word gek van die angstige gedachten hoor.

Reply
Linda 23 september 2015 - 11:37

Moet dat ook echt zsm gaan regelen. Zeker aangezien ik zelf heb meegemaakt wat er kan gebeuren als het niet geregeld is. Moet er niet aan denken dat Elaiza van hot naar her gesleept word als er wat gebeurd.

Reply
Charlotte 23 september 2015 - 10:23

Inderdaad ook één van mijn nachtmerries! Belangrijk om de zaken goed te regelen, je weet nooit wat er kan gebeuren. Goed dat je hier over schrijft!

Reply
angelique 23 september 2015 - 10:14

Ik heb wel iemand die de zorg op zich neemt, maar nog niks vast laten leggen. Gelukkig kan dit tegenwoordig heel goedkoop maar pff niet iets waar je graag over na denkt

Reply
lin mommysworld 23 september 2015 - 09:59

Goede blog meis! Wij hebben dit gelukkig geregeld, maar het zijn ook dingen waar je het liefst niet over nadenkt terwijl het inderdaad heel erg belangrijk is!

Reply
SoMama 23 september 2015 - 09:29

Pfff, ik weet ook dat wij het hier moeten regelen, maar ik vind het heel moeilijk! Dus steek ik eigenlijk te snel mijn kop weer in het zand, wil er niet over nadenken. Maar het zal toch moeten! Ga het hier maar weer is bespreken.

Reply
Alexandra Verhoef 23 september 2015 - 09:13

Ik heb alleen maar de angst dat als mij wat overkomt dat ze mijn dochter van nu bijna 4 naar mijn labiele ex doen. Hij heeft haar niet meer gezien sinds ze 3maanden is en mijn vriend zorgt al voor haar sinds ze 9 maanden is dus dat is mijn angst dat ze uit haar vertrouwde omgeving weg moet en bij iemand wonen die ze 1 niet kent en 2 die niet voor haar kan zorgen

Reply
Mandy Vink 23 september 2015 - 09:02

Wij gingen afgelopen feb. met zijn tweeën op vakantie…even bijtanken.

We gingen helemaal naar de Dominicaanse Republiek. .ver dus!! Toen bedacht ik mij ook ineens dat er niets voor de kids geregeld was in het geval van overlijden van ons beiden!

Wij hebben het online via een formulier van de rechtbank geregeld (gratis!) En mijn lieve zus en zwager zijn nu voogd van onze meisjes.

Fijn idee toch wel. Hopelijk alleen nooit nodig 🙂

Reply
Saskia 23 september 2015 - 08:34

Ja, hier heb ik pas ook over geschreven. Het is een moeilijk onderwerp maar wel belangrijk!

Reply
Carlijn | Copy & Beauty 23 september 2015 - 08:01

Poe wat een heftig onderweg op de vroege woensdagochtend. Je moet er niet aan denken, maar vind het goed dat je er toch even bij stilstaat. Ik ga zelf in januari op vakantie met mijn man, zonder kinderen. M’n ouders vroegen laatst voorzichtig of we toch niet op papier willen zetten wat er met de kinderen moet gebeuren als ons vliegtuig zou neerstorten… Niet echt leuk om mee bezig te zijn, maar ze hebben me wel aan het denken gezet.

Reply
Maud 23 september 2015 - 07:57

Wij weten wie er voor de kinderen zal zorgen als we er beide niet meer zijn, maar nog steeds niet officieel geregeld. Ondanks dat ik voor een notaris werk hihi.

Qua geld is het wel goed geregeld, koophuis en 2 overlijdensrisicoverzekeringen, dus dat is wel fijne gedachte.

Voogdij is trouwens eenvoudig en goedkoop te regelen via de rechtbank.

Reply