Wat echt niet leuk is om te horen als je overtijd loopt.

by Tamara

Wanneer je zwanger bent leef je de hele zwangerschap toe naar dat ene moment, de uitgerekende datum. Sommige vrouwen halen deze datum niet en bevallen daarvoor, maar er zijn ook genoeg vrouwen die pas na die tijd bevallen. Dat is niet altijd leyk, de laatste loodjes zijn vaak al behoorlijk zwaar en zeker bij een eerste zwangerschap kijk je behoorlijk uit naar die datum en hoop je toch wel rond die tijd al bevallen te zijn. Maar natuurlijk zijn er altijd mensen die het dan nodig vinden om met hun opmerkingen de situatie nog even erger te maken.

Ben je nou nog zwanger?

Nee hoor, ik ben gewoon nog een beetje dik en die bewegingen in mijn buik zijn mijn darmen. Ik had gewoon geen zin om je even te bellen dat de baby er is!

Dat gaat straks nooit meer door de uitgang passen hoor!

Uhh, dat zijn zorgen voor later, ik ben te druk met touwtje springen en pittige dingen eten om me daar  druk over te maken.

Heb je dit al geprobeerd?

En dan krijg je het hele rijtje met, bitter lemon drinken, seksen, ananasharten eten, pittige dingen eten, over drempels scheuren, touwtje springen enz. LEAVE ME ALOOOOOONE! Ik wil niet touwtjespringen! Ik wil gewoon in mijn slobbertrui op de bank chocola eten en wachten tot de baby komt!

Er is er nog nooit 1 blijven zitten.

Uhhh echt wel KLIK.

Geniet nog maar even van je rust en dat je kunt uitslapen.

Ik wil geen rust en uitslapen terwijl slapen al niet eens lukt met die pens van hier tot Tokio? Ik wil gewoon mijn baby!

Ben je niet nieuwsgierig?

Nee joh! Het kan me echt geen bal schelen wie er al die tijd in mijn buik heeft gewoond, hoe diegene eruit ziet die continue tegen mijn ribben trapte en op mijn blaas sprong. Ik ben absoluut niet benieuwd naar hoe verliefd ik ga zijn op mijn kindje!

Zie je niet op tegen de bevalling?

Ik liep dan niet heel ver overtijd (5 dagen) maar hoe verder het einde van mijn zwangerschap naderde, hoe meer ik uitkeek naar de bevalling

Geniet nog maar even van de tijd met zijn tweeën.

Ja want voor een man is een zwangere vrouw met boze hormoonbuien die de hele dag jankt en onredelijk is echt heeeel erg genieten. Nee ik wil gewoon genieten met zijn tweetjes, met de baby!

Liep jij ook overtijd? En wat voor opmerkingen kreeg jij?

Misschien vind je dit ook leuk

27 comments

Anoniem 17 november 2017 - 09:54

Verschrikkelijk zeg dat iedereen vragen stelt terwijl ze het vaak goed bedoelen.

Reply
Ilse 27 november 2015 - 16:22

Door al die artikelen ‘Wat niet leuk is om te horen als …’ en ‘Wat je niet moet zeggen tegen …’ wordt ik bijna bang om überhaubt ooit nog wat te zeggen tegen wie dan ook. Het lijkt me echt dat een groot deel van de mensen die dit soort uitspraken doen het gewoon lief bedoelen hoor.

Reply
Daniëlle 26 november 2015 - 23:46

Ik heb geen flauw idee hoe het is om overtijd te zijn, aangezien mijn beide dochters prematuur geboren zijn. Maar het lijkt me écht geen pretje. Wat zou de tijd dan toch langzaam gaan lijkt me. Je kunt je baby elk moment verwachten, lijkt me zo gek.

Reply
Nanda 26 november 2015 - 19:00

Haha! Oh ha de ha! Wat erg. Van die versteende foetus ook trouwens! Ja, dat is ook erg. Bij de eerste was ik zes weken te vroeg (ook daar zijn nogal wat stomme opmerkingen over, zoals daar zijn ‘wees maar blij dat je niet overtijd hebt gelopen, dát is pas erg!), maar bij de tweede inderdaad… Nou eh sterkte maar hoor! Ja sterkte! (met een schuin hoofd), weet je zeker dat het er maar 1 is?, tegen de kerst zal het er wel uit zijn (alsof je potverdorie een voorraadkast bent). Ik maakte ook de domme, domme fout om nog op verjaardag te gaan, twee dagen na uitgerekende datum. Moet je dus niet doen. Dan gaan veertig mensen tegelijkertijd dat soort opmerkingen maken én elkaar versterken.

Reply
Alexia 26 november 2015 - 13:55

Oh ik griezel al helemaal opnieuw als ik terug denk aan al die foute opmerkingen? En dan vooral dat goed bedoeld advies: seksen, pikant eten, ananasharten, wandelen op kasseien and so on and so on….
De tip van Drie om een week extra te rekenen vind ik wel leuk!

Reply
Jeanine 26 november 2015 - 13:10

Haha ik was 41 weken bij de eerste en kreeg ook zo’n beetje al die opmerkingen. Vooral die er is er nog nooit een blijven zitten! Ik weet niet wat ik allemaal op aanraden van anderen moest proberen om te bevallen.

Reply
Leonie 26 november 2015 - 12:54

Wat vreselijk dat je al die opmerkingen hebt moeten aanhoren zeg. Ik kan hier (nog) niet over mee praten..

Reply
Cassandra 26 november 2015 - 12:44

Ik kan hier niet over meepraten, die van mij was veel te nieuwsgierig dus kwam eerder om de hoek kijken haha. Maar mens ik pis in m’n broek van het lachen met die reacties van je!!

Reply
Michelle 26 november 2015 - 12:26

Een zwangerschap gaat sowieso gepaard met continu commentaar waar je heeelemaaal niet op zit te wachten vind ik. De opmerkingen die je soms naar je hoofd geslingerd krijgt.. Ik zou bijna gaan geloven dat ik er nu al uit zie als kamerolifantje. Ga der ook maar gewoon vanuit dat ik overtijd zal lopen; dan kan het alleen maar meevallen. Misschien ben ik tegen die tijd immuun voor alle opmerkingen.

Reply
Miranda 26 november 2015 - 12:18

Oh vreselijk! Vorige keer met 41+5 bevallen. Ik kon niks meer, wilde niks meer, behalve dan dat de baby zou komen! En dan vooral de adviezen: wel in beweging blijven hoor, ga anders lekker een rondje lopen! Lopen? Als ik 50 meter heb gewaggeld moet ik een uur uitrusten!
Nu bijna 33 weken zwanger van de tweede en hoop toch echt dat ik nu eerder beval ?

Reply
Milou 26 november 2015 - 11:54

Haha ik ga er al een beetje vanuit dat ik minimaal een week over tijd zal lopen. Die van dat het niet meer gaat passen is echt de grootste onzin! Er zijn genoeg baby’s van 4500 gram die met 38 weken geboren worden en ook genoeg van 3000 gram die met 42 weken geboren worden.
Haha en die van nieuwsgierigheid! Als nieuwsgierigheid een middel zou zijn om de weeen op te wekken, dan was ik waarschijnlijk al lang bevallen en dat lijkt me met mijn 26 weken op de teller niet zo’n goed plan.

Reply
Malou 26 november 2015 - 11:31

Gelukkig liep ik niet overtijd, maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet leuk is om te horen.

Reply
Eline 26 november 2015 - 11:31

Haha dit herken ik zo erg! Ik liep een paar dagen overtijd terwijl ik van te voren het gevoel had dat ze vroeger zou komen… Dán duurt het lang! Ik ben bij de tweede “gestript”, echt geen pretje 🙁

Reply
Marijke 26 november 2015 - 10:26

Oh nee, die paar dagen bij de oudste had ik er geen last van. En bij T was ik net een paar dagen eerder. Dus nee deze keer (gelukkig) niet herkenbaar. Zo en nu op de klik klikken, want die maakte me nieuwsgierig.

Reply
Drie 26 november 2015 - 10:00

Wat vervelend om dan zulke dingen te horen. Ik hoor ook wel van mensen dat ze een week bij de uitgerekende datum optellen en die datum dan aan iedereen vertellen. Dan krijg je hooguit 1 week vervelende vragen/opmerkingen

Reply
Zara 26 november 2015 - 09:16

Ughhhhh ik ben gisteren uitgerekend maar nog geen teken van baby
Mijn telefoon staat rood van de appjes. El-ke dag weet dezelfde rotvragen van dezelfde mensen vaak ook. Shoot me!!!

Reply
saskia 26 november 2015 - 08:08

Er is er nog nooit ene blijven zitten vind ik zo stom. Ik heb het zelf niet meegemaakt maar mijn zus was drie keer overtijd en dat was echt niet leuk voor haar. En voor ons haha 🙂

Reply
Nicole 26 november 2015 - 08:06

Dat lijkt me inderdaad niet leuk om te horen! Ons zoontje was 3,5 week te vroeg dus ik kan er niet over meepraten.

Reply
Simone 26 november 2015 - 08:00

Oh ja ik liep een week over tijd en ik kreeg ook de hele riedel. Vooral het ‘eet je al ananas’ en ‘drink dan bitter lemon’ of ‘heb nog een keer een wilde nacht met je man’ hoefde ik echt niet te horen op dat moment. Ik zat ook de hele dag op de bank (of was aan het stofzuigen door de nesteldrang), proberen de vele appjes te negeren. Alsof het voor jou als zwangere vrouw al niet erg genoeg is dat je zolang moet wachten, gaat iedereen het er ook nog eens even lekker inwrijven 😉

Reply
erika van koert 26 november 2015 - 07:38

Ik heb nooit overtijd gelopen maar bij de oudste had ik zware bekkeninstabiliteit.
Toen ik met 38 weken door de straat waggelde vroeg eem buurvrouw of ik soms zwanger was van een olifant

Reply
Lau 26 november 2015 - 07:36

Jemig he, die buik kan niet groter anders knap je nog. Hoe lang moet je nog? Kunnen ze je niet een handje helpen? Ik heb met je te doen. En inderdaad de wel bekende de baby kont wel als hij/zij er klaar voor is! Nou dus niet!!! Ingeleid 41+6 en belande in een keizersnede op precies 42 weken.

Reply
Brenda 26 november 2015 - 07:29

Pfffffffffff ik werd GeK van al die appjes de hele dag. En; voel je al wat? Is ze er al? Enz.
Oh; je uitgerekende datum was toch.. Enz verschrikkelijk !
En dus ingeleid met 41+4! Grrr

Reply
Bianca Schrijft 26 november 2015 - 06:57

Ik schaam me gewoon serieus als ik dit lees. Zelf totaal geen oermoedergevoel en dus ook bewust geen kinderen. Dit neemt niet weg dat ik andere hun gezin niet gun. Maar als ik dit lees heb ik van tijd tot tijd toch wel lompe en onhandige vragen gesteld. *shame-mode-on*

Reply
Josan 26 november 2015 - 06:57

Dat er is ee nog nooit eentje blijven zitten….haha super irritant. Gelukkig nooit over tijd gelopen. Ik bleef vaag over het wanneer moment. Met een week speling kun je het zeuren een beetje sturen.

Reply
Charlotte 26 november 2015 - 06:54

Ik was gelukkig 2 dagen voor de uitgerekende datum, maar lijkt me vreselijk al die bemoeienissen!

Reply
Wilmaaa 26 november 2015 - 06:40

Haha, ik liep ook overtijd en kreeg ook goede tips. Ik kon niet wachten, wat duurde dat lang zeg!

Reply
Channa 26 november 2015 - 06:15

Ohh klinkt verschrikkelijk. Ik ben ben zo blij dat ik beide keren voor de 40 weken beviel, kan me de irritatie namelijk heel goed voorstellen!!

Reply