Vanaf wanneer mag een kind wél alleen thuis blijven?

by Tamara

Ik zie heel erg vaak blogs voorbij komen met discussies over kinderen die alleen thuis worden gelaten als de moeder (of vader) heel even weg moet. Bijvoorbeeld als een baby slaapt en er moet een oudere broer of zus van school gehaald worden. Nu heb ik dit nooit gedaan, maar ik ben dus wel benieuwd vanaf wanneer je kinderen wel even alleen thuis kunt laten. En wat voor voorzorgsmaatregelen neem je dan?

Waarom ik nooit wegging zonder baby.

Ik heb natuurlijk vier kinderen en dat was niet altijd handig met middagdutjes en schooltijden. Toen Maxim net naar school ging, had ik Lauren thuis als baby. Die kon in de middag misschien een uurtje slapen voor ze weer wakker moest worden omdat er een grote broer gehaald moest worden. Niet echt handig dus!

Ik kreeg toen heel vaak de opmerking dat ik haar gewoon thuis moest laten. Nu veroordeel ik mensen die dat doen niet, maar ik vind dat zelf gewoon geen fijn idee. De school van de jongens was best wel een stukje fietsen en ik zou minimaal 20 minuten tot een half uur weg zijn. Bovendien ben ik zo’n ontzettende doemdenker die altijd ‘wat als’ denkt. Wat als ik een ongeluk krijg en er ligt een baby thuis? Wat als er brand uitbreekt bij de buren? Dan ligt zij in haar bed.

Heel stom, maar ik moest heel vaak denken aan een documentaire die ik eens over de watersnoodsramp in Zeeland heb gezien. Daar waren heel erg veel kindjes achtergelaten in hun bedje thuis, terwijl de ouders naar het cafe gingen. Nouja, je kunt wel raden wat er met die kindjes is gebeurd.. Vreselijk.

Wanneer kun je wel weg zonder kind?

Mijn zoons zijn inmiddels 7 en 9 en inmiddels durf ik ze op zich wel even thuis te laten als ik heel even snel Lauren moet halen. Ik ben er altijd binnen tien minuten weer en ze hebben een mobiele telefoon waarmee ze me kunnen bereiken als er iets aan de hand is. Alleen.. Maxim wil het heel vaak niet. Helemaal alleen thuis blijven wil hij sowieso niet, samen met Floris vind hij het een wat minder eng idee.

Hoe doen jullie dit? vanaf wanneer mochten jullie kinderen alleen thuis blijven?

Misschien vind je dit ook leuk

7 comments

Els Black 17 maart 2020 - 16:05

Ik heb 2 jongens , 1 van 9 jaar en 1 van 5 jaar. Ze zijn wel is samen alleen thuis als ik boodschapjes haal. Die van 9 is ook 1 keer in de week een uurtje alleen thuis als ik met de jongste naar logopedie ga, maar dat is dichtbij en hij heeft mijn telefoonnummer

Reply
Sanne 12 maart 2020 - 09:34

Stef is net 8 en blijft af en toe heel even alleen thuis als ik een snelle boodschap doe oid. Kijk vooral naar je kind, de 1 kan dit beter dan de ander. Zo zou ik hem met 6 echt nog niet alleen hebben gelaten, maar zijn zusje van bijna zes is veel verstandiger en zou ik zonder problemen even alleen kunnen laten, alleen is dit eigenlijk nooit nodig.

Reply
S 12 maart 2020 - 08:04

Als je het wel doet, laat dan een briefje in je zak dat je baby/kind thuis nog ligt te slapen 😉

Reply
Susanne 12 maart 2020 - 07:57

Ik woon twee minuten bij school vandaan dus laat mijn zoontje van 2 vaak even alleen thuis als hij slaapt om zijn broer op te halen.
Ook laat ik de oudste van 5 jaar vaak even alleen als ik de hond uit laat. Hij wil nooit mee en ik kan goede afspraken met hem maken. Ben dan max 10 min weg.

Reply
Albertine 12 maart 2020 - 16:03

Soms laat ik één van de kinderen (8 en 6 jaar) even alleen thuis, maar ze zijn nu oud genoeg om in nood de achterdeur zelf open te maken. Bovendien app ik altijd even mijn partner als ik weg ga en ook als ik weer terug ben.

Reply
Ineke 12 maart 2020 - 07:25

Ik laat de jongste van bijna 2 in bed liggen als ik de oudste haal.
Hij slaapt nog van 12.3p tot 15.30 en school is om 2u uit. Ben hoogstens 10 a 15 min weg.
Ben niet zo bang aan gelegd. We wonen vrijstaand staat geen droger of vaatwasser aan. En hij ligt tot n toe altijd nog te slapen.
Wanneer ik ze alleen thuis zou laten nog geen idee, oudste is nu 5, dus dat duurt nog even:)

Reply
Marjo 12 maart 2020 - 07:11

Ik heb ze als baby laten liggen als ik naar school ging. Maar ik ben met 2 minuten bij school dus ging 15.14 uur weg als ze om 15.15 uit waren want de juffen zijn altijd laat. Wel met de babyfoon in mijn jaszak die had een groot bereik dus ook bij school erg prettig.
Daarnaast woon ik in een klein dorp en is er een winkel tegenover ons huis de buurvrouwen die daar werken wisten dat er een baby in huis lag rond schooltijden en konden het huis in.
Inmiddels zijn ze 6,8&10 en blijven ze weleens alleen thuis. Wij hebben vaste telefoon dus ze kunnen altijd bellen.
De afspraak is als er iets is en ze voelen zich niet veilig of niet oké gaan ze naar de overkant want daar zijn altijd de buurvrouwen van de winkel.
Dit is wel prettig zo’n achterwacht!
Anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan.

Reply