Niet getrouwd en zwanger, hoe zit dat met die erkenning?

by Tamara

Tegenwoordig is het niet zo heel gek meer als je niet getrouwd bent en aan kinderen begint. Dit kan allerlei redenen hebben. Misschien waren jullie nog niet zolang bij elkaar, misschien staat het op de planning voor later of misschien willen jullie het gewoon helemaal niet. Ik ben ook niet getrouwd en heb 3 kinderen, die dus erkent moesten worden door Richard. Maar wat moet je dan allemaal regelen voor zo’n erkenning?

Waarom niet gewoon trouwen?

Toen ik zwanger raakte van Maxim waren we 4.5 jaar samen. We hadden het ooit wel over trouwen gehad, maar vonden dat meer iets voor later en we wilden het toen ook meteen goed doen. Toen ik zwanger was van Floris vroeg Richard me ten huwelijk en prikten we een datum, maar door wat omstandigheden kon dat niet doorgaan en dus zijn we nu nog steeds niet getrouwd. Soms baal ik daar wel van, het is toch een stuk makkelijker om gewoon dezelfde achternaam te hebben en ik heb ook echt het gevoel dat het zo hoort, dat het nog net even wat meer is dan gewoon een relatie hebben. Maar als we het dan doen willen we niet zomaar even het gemeentehuis in stappen en klaar. Niets mis mee als mensen dat wel doen, maar het past gewoon niet bij ons.

Bovendien, als we dan ooit gaan trouwen vind ik het toch wel een leuk idee als de kindjes wat groter zijn en ze er wat van mee krijgen. Dat de jongens een mooi pakje aankunnen en Lauren een jurkje. Dus, het gebeurd vast ooit, maar nu niet.

Dat erkennen, hoe moet dat?

Wanneer je niet getrouwd bent en je raakt zwanger, dan moet de vader de baby erkennen om zo aan te geven dat hij de vader is van het kind. Ook moet vastgelegd worden of het kind de achternaam van de vader moet krijgen. Wanneer je hier niets over vastlegt, krijgt het kind namelijk de naam van de moeder.

Het erkennen op zich stelde niet zoveel voor vond ik. Je maakt een afspraak, laat beide je is kaart zien , beantwoord wat vragen, zet je handtekening en klaar.

Je krijgt dan een akte van erkenning mee. Hierop staat onder andere de achternaam van het kind.

Het erkennen van het kind hoeft niet per se tijdens de zwangerschap te gebeuren, al is dat wel aan te raden. Je kunt het kind ook erkennen tijdens het aangeven, maar ook nog veel later. Maar ik vond het toch wel fijn om dat al tijdens de zwangerschap geregeld te hebben.

Gezag aanvragen.

Dat de vader zijn kind erkend betekent dus niet dat de vader ook meteen gezag over het kind heeft. Dit moet nog apart aangevraagd worden bij de kantonrechter. Bij Maxim en Floris moest Richard hiervoor de geboorteakte en de aanvraagformulieren voor het gezag opsturen. Bij Lauren kon hij dit gewoon online doen.

Ja, het is allemaal een beetje een gedoe en eigenlijk is het veel makkelijker om gewoon te trouwen voordat je aan kinderen begint. Dan krijgt de baby automatisch de achternaam van de vader en hoeft er ook niets geregeld te worden.

Hoe was dat bij jou? Waren jullie getrouwd voor de baby kwam of moest jouw partner de baby ook erkennen? Ik lees het graag terug in de comments!

Misschien vind je dit ook leuk

26 comments

Jessica 11 februari 2016 - 20:19

Wat goed dat je zo een artikel schrijft! Wij hebben besloten om te trouwen (nadat mijn vriend alleen het huis had gekocht en ik daar ook wel redelijk wat geld in had gestoken en dus niks zou hebben als we uit elkaar zouden gaan.) we hadden ook kunnen kiezen voor een samenlevingscontract, maar met het oog naar de toekomst hebben we toch voor trouwen gekozen, alles is geregeld en alles staat vast.

Reply
Simone 11 februari 2016 - 07:48

Jammer dat het er nooit van kwam om alsnog te trouwen. Maar wat je zegt, ook superleuk als de kinderen erbij zijn. Wij waren wel getrouwd dus geen gedoe met de erkenning gelukkig.

Reply
Nathalie 10 februari 2016 - 21:24

Wij trouwden in 2003 en de oudste werd in 2007 geboren, wij waren dus getrouwd 😉

Reply
Kelly 10 februari 2016 - 21:11

Wij zullen dit ook inderdaad gaan moeten regelen! Maar goed dat ik je blog lees want ik wist alleen van het erkennen maar niet van het gezag..

Reply
Clivi 10 februari 2016 - 19:23

Ik ben niet getrouwd en voorlopig gaat het nog even niet gebeuren. We willen wel allebei graag trouwen dus het komt wel. We hebben 2 maanden geleden ons eerste huis samen gekocht en daarvoor wel het 1 en ander op papier laten zetten. Erkenning en gezag had mijn vriend binnen 1 maand na de geboorte van ons zoontje al geregeld. Maar nu met ons huis ook dingen als erfgenaam en voogdij laten vastleggen in een testament. Ook niet geheel onbelangrijk dacht ik zo 🙂

Reply
Magalie 10 februari 2016 - 19:20

Wij hadden geen onbekend papierwerk. We waren toen al getrouwd. Maar merk inderdaad dat bij al onze vrienden ze allemaal eerst moeten uitzoeken hoe de wet in dat geval dan in elkaar zit!

Reply
Nesrin 10 februari 2016 - 18:05

Het papierwerk is hier een lange tijd niet goed geregeld. Zo had mijn man onze dochter wel erkend maar we hadden destijds het gezag nooit aangevraagd. In 2005 zijn we getrouwd alleen niet het ja woord voor de wet gegeven 😉 Toen kind nummer twee werd geboren werd het tijd om heel hard JA tegen elkaar te zeggen (dit gebeurde een half jaar na de geboorte ;-).

Het is allemaal goed gekomen 😉

Reply
Mandy 10 februari 2016 - 15:49

Ik weet niet wat meer gedoe is; een bruiloft regelen of 2 x een officieel document te regelen 🙂

Reply
Mathiske's mama blog 10 februari 2016 - 15:27

Wij waren wel al getrouwd toen ik zwanger was. Het kwam nu met de ivf beter uit na onze bruiloft dus zodoende. We zijn getrouwd omdat we van elkaar houden, maar ook omdat het met de koop van ons huis en de overdrachtsbelasting voordeliger. Dus zo was het ook een “zakelijke” beslissing

Reply
Leonie 10 februari 2016 - 14:50

Wat een handig artikeltje. Wij zijn namelijk ook niet getrouwd, maar inmiddels ben ik wel zwanger! Helaas even wat geregel, het is niet anders!

Reply
SaSiBeau 10 februari 2016 - 12:47

In België is het net iets gemakkelijker… Je hoeft je kind alleen te erkennen en dan heb je voor de rest geen papieren nodig. Qua achternaam mag je kiezen tussen die van de moeder of vader als je niet getrouwd bent, tegenwoordig mag je zelfs kiezen uit 4 verschillende achternamen, moeder, vader, moeder-vader, vader-moeder en dan als later kinderen met 2 achternamen samen kinderen krijgen moeten ze zoizo ook 2 achternamen hebben en dan is het wel de combinatie van alle 4 de achternamen mogelijk…dus ja dat is gewoon te ver gezocht vind ik

zelf hebben we onze kinderen moeten laten erkennen maar dat is gewoon een papier afgeven aan het gemeentehuis en dan na de geboorte het geboortebewijs afgeven en dan is het ion orde. Getrouwd zijn we nog niet maar wie weet komt dat wel ooit eens..

Reply
Liess 10 februari 2016 - 12:43

Lotte wil helaas niet Michel zn naam nemen trouwens. Dat hd ik wel gehoopt maar zij wou gewoon der eigen naam houden. Terwijl in het wel mooi vond om straks alle vier Hols te heten.

Reply
Liess 10 februari 2016 - 12:41

Mijn dochter is aangegeven door mijn vader toen ze geboren is… en is ingeschreven met vader onbekend.
8 jaar later heeft een rechter toestemming gegeven aan haar biologische vader om de erkenning er door te drukken ookal wou ik dat niet. Bio vader dacht dat er dan wat zou veranderen maar das natuurlijk onzin. Lotte heeft mijn achternaam dan ook en ik heb volledig gezag.

Nu zijn Michel en ik getrouwd en zal dat allemaal automatisch gaan.

Reply
Sharon 10 februari 2016 - 11:05

Mijn man en ik waren al getrouwd toen ik zwanger raakte, dus wat dat betreft niets hoeven te regelen. Ik werk bij een advocatenkantoor, en kan uit ervaring zeggen dat het echt heel erg verstandig is om de baby tijdens de zwangerschap al te erkennen en zsm het gezag te regelen na de geboorte. Je wil niet weten wat ik allemaal aan narigheid voorbij zie komen, wat makkelijk voorkomen had kunnen worden…

Reply
Cassandra 10 februari 2016 - 10:03

Niet getrouwd, maar wel geregistreerde partners. In het jaar dat Leia ter wereld kwam is toen net de wet daarin gewijzigd en hadden wij dus al voor niets een afspraak gemaakt voor de erkenning. De wijziging hield in dat geregistreerde partners net als partners in een huwelijk niet meer een erkenning hoefden aan te vragen.

Reply
Vlienelien 10 februari 2016 - 09:57

Onze miniman is erkend door mijn vriend. Zodra hij is geboren gaan we direct het gezag regelen. We willen ooit wel trouwen, maar niet omdat het ‘moet’. Het was wel vaak de eerste vraag die gesteld werd, nadat we aankondigden zwanger te zijn. ‘Oh, dus jullie gaan nu trouwen?’ Nee hoor. Pas als de kleine het mee kan maken. En misschien de tweede ook. En eigenlijk ook alleen zodat ik dezelfde achternaam heb als mijn kinderen en voor het feestje ?
Over anderhalf jaar geven we ook een (iets kleiner) feestje, dan zijn we 10 jaar bij elkaar. Mooi moment voor een bruiloft zou je denken, maar uh… Nee. De financiele middelen zijn er dan niet. Mijn vriend gaat weer studeren en zonder zijn werksalaris gaat dat sparen voor een bruiloft ons nooit lukken ?

Reply
Michelle 10 februari 2016 - 09:55

Wij wilden allebei heel graag trouwen voor we een kindje zouden krijgen. Op 1 mei zijn we getrouwd, twee weken later gooide ik mijn laatste strip weg en ondertussen ben ik 27 weken zwanger. Het puur en alleen een gevoel, maar toch ben ik blij dat we het zo gedaan hebben en dat we straks alledrie dezelfde achternaam dragen.

Reply
Alicia - Adventurousmom.me 10 februari 2016 - 08:46

Wij waren bij de eerste nog niet getrouwd. De erkenning hebben we wel geregeld, het gezag niet eerlijk gezegd.. Niet heel goed eigenlijk, maar vriend pakte het nooit op en ik vond dat het zijn taak was. We hebben toen ook net een huis gekocht en meteen een samenlevingscontract en testamenten geregeld. Nu zijn we voor de tweede kwam getrouwd, en is dus alles automatisch geregeld.

Reply
Channa 10 februari 2016 - 08:42

Manlief moest hier ook twee keer erkennen, daarna zijn we pas getrouwd (toen de jongste 1 werd) Wij wilden niet trouwen omdat er een kindje kwam, niet met een bolle buik in een jurk, dus deden we dit later. Het erkennen stelt overigens niks voor evenals het regelen van het gezag, dat kan tegenwoordig dus gewoon digitaal.

Reply
Charlotte 10 februari 2016 - 08:42

Ik wilde heel graag eerst trouwen voordat we zouden proberen om zwanger te raken dus dat hebben we dan ook gedaan 🙂

Reply
Michelle de vos 10 februari 2016 - 08:38

Wij zijn getrouwd tijdens mijn zeangerschap. Alles is dan in een keer geregeld! Trouwen wilden we toch al.. Nu alleen iets eerder.

Reply
Lonneke 10 februari 2016 - 08:13

Lijkt me lastig ja. Wij waren wel getrouwd alleen had mijn man mijn naar overgenomen! Ik moest James dus alsnog zelf aangeven 🙂

Reply
Angela - Mama met passie 10 februari 2016 - 07:55

Wij waren ruim 1,5 jaar getrouwd toen Naomi geboren is 😉

Reply
Elisabeth 10 februari 2016 - 07:35

Niet getrouwd, nog steeds niet. Ik vind hetvook niet nodig eigenlijk. Ons kindje en liefde zijn wat ons bindt, niet het papiertje dat we getrouwd zijn. En tegenwoordig gaat dat erkennen zo makkelijk.

Reply
Nicole 10 februari 2016 - 07:18

Wij zijn getrouwd toen ik zwanger was. We zouden pas een jaar later trouwen, maar hebben het vervroegd zodat alles gelijk geregeld was. Ik vind het namelijk belangrijk om dezelfde achternaam als ons zoontje te hebben ook.

Reply
demallemolenmoeder 10 februari 2016 - 06:49

Voor ons lekker makkelijk. Wij waren namelijk getrouwd. Zelf vind ik het ook erg prettig om allemaal dezelfde achternaam te dragen. Het tilt, voor mijn gevoel onze relatie ook net naar een hogere leven.

Reply