Myrthe | de kleuren van de Grieken en Romeinen

by Myrthe

Iedereen kent ze wel, de prachtige, al dan niet geïdealiseerde, wit marmeren sculpturen, overgeleverd uit het Griekse en Romeinse rijk. De Romeinse beeldhouwers (lang onterecht ondergewaardeerd omdat hun werk gezien werd als slap aftreksel van de Grieken) werden veelal geïnspireerd door hun Griekse voorgangers. De Grieken hielden van geïdealiseerde figuren, waar de Romeinen realistischer werkten. Maar wist je eigenlijk dat deze beelden oorspronkelijk helemaal niet de kleur van wit marmer hadden? 

Bonte kleuren

Het tegenovergestelde is namelijk waar: de meeste beelden waren bont gekleurd en zelfs de friezen (de gebeeldhouwde kaders op gebouwen waar mythologische verhalen op zijn weergegeven) waren in allerlei kleuren geschilderd. Het is voor de meeste mensen onvoorstelbaar dat ook de meest bekende tempel in Griekenland, het Parthenon in Athene, niet wit was, zoals we deze immers nu kennen. De 19e eeuwse schilder Laurens Alma Tadema maakte er een schilderij van (getiteld “Phidias toont het fries van het Parthenon aan zijn vrienden”).

Archeologisch onderzoek

Archeoloog Vinzenz Brinkmann gebruikte ultraviolet- en strijklicht om onderzoek te doen naar de oorspronkelijke kleuren van beeldhouwwerken uit de Klassieke Oudheid. En wat bleek? De meeste beelden werden geverfd. En niet per se in lichte of aardse tinten die wij misschien passend zouden vinden, maar vaak juist in felle kleuren. Hij reconstrueerde een aantal Griekse beelden en liet de originele kleuren zien. Voor ons doet het misschien wat schreeuwerig en bijna kitscherig aan. Toch is het echt hoe het er in de oudheid moet hebben uitgezien.

Foutje van Michelangelo

In de Renaissance (na de Middeleeuwen) , een periode waarin werd teruggegrepen op de Klassieke Oudheid, werden veel archeologische vondsten gedaan. De verf was er na al die eeuwen afgesleten en men wist niet beter dan dat het de intentie van de Grieken en Romeinen was ze zo helder wit te laten. Kunstenaars als Michelangelo geloofden dat de natuurlijke kleur van het marmer aansloot bij de esthetiek van de oudheid en werkten vervolgens zelf ook met dit materiaal zonder het te beschilderen. Zelfs de groten der aarden maken weleens een “foutje” dus… 😉

Meer info over het onderzoek en de reconstructies van Vinzenz Brinkmann

 

 

 

Misschien vind je dit ook leuk

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.