Moeder zijn is geen werk.

by Tamara

In een groep op facebook vond ik dit:

” Ik ben moeder en of ik werk !? JAZEKER !!! Ik ben familie-manager, wekker, kok, lerares, oppas, verpleegster,strijkster, trainer, kapper, psychologe, bodyguard, secretaresse, toekomst voorspeller, schouder om op te huilen, gps (want ik vind alles), en ik ben beschikbaar 24/24, 7/7 en 365 dagen per jaar. Zelfs als ik ziek ben werk ik nog door.
Kopieer dit als je moeder bent, en er trots op bent.”

Dit bericht zie ik de laatste tijd heel vaak voorbij komen op facebook. Vele moeders kopiëren dit op hun tijdlijn en sporen andere moeders aan om dit ook te doen. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, als jij dat wilt doen trek je dan vooral lekker niets van mij aan. Want ik ben zo’n zeikerd die moeder zijn geen werk vind. Natuurlijk zeg ik wel eens voor de grap wanneer ik iemand over zijn werk hoor zeuren dat ik ook een hele zware en verantwoordelijke ( vooral onderbetaalde) baan heb en dat ik daar ook niet zo over zeur. Maar echt werk? Nee ik heb toch een andere definitie van wat werk nou is.

Allereerst krijg je voor werken betaald, ik weet niet of jullie betaald krijgen om moeder te zijn? Ik in ieder geval niet. Sterker nog, ik denk niet dat iemand aan het werk zou gaan als ze er niet voor betaald zouden krijgen. Nu pleitten sommige mensen er wel voor dat vrouwen die thuis blijven het minimum  loon moeten krijgen zodat ze bij hun kinderen kunnen blijven, maar ik weet niet of dat wel zo’n goed idee is. Hebben wij er als vrouwen niet jaren over gedaan om het ‘de vrouw hoort achter het aanrecht’ beeld te verbannen en het maatschappelijk geaccepteerd te krijgen dat vrouwen voor een carriere kiezen in plaats van bij kun kinderen te blijven?

Als ik eerlijk ben, ben ik er wel voor hoor dat vrouwen bijvoorbeeld totdat hun jongste kind de basisschoolleeftijd bereikt heeft een minimunloon of andere tegemoetkoming krijgen. Daar staat dan wel tegenover dat ik vind dat vaders dat dan ook moeten kunnen krijgen. Zo is er de eerste jaren altijd een ouder thuis en hoewel het natuurlijk heel goed is voor kinderen om bij andere kinderen te zijn. Ik denk dat sowieso het eerste jaar de binding met de ouders nog wel het belangrijkste is.

Nog even een laatste noot voordat ik een heleboel moeders over me heen krijg die vinden dat moeder zijn wel hard werken is. Ik weet als geen ander hoe druk het is om kleine kinderen te hebben en moeder te zijn. Met 3 kinderen onder de 5 verlang ik af en toe naar het moment dat ik hopelijk ooit weer aan het werk kan gaan en heb ik het op sommige dagen zo druk dat ik aan het einde van de dag niet eens meer een opsomming kan maken van wat ik nou allemaal gedaan heb. Dus ja, moeder zijn is hard werken, je hebt een heleboel dingen die je moet kunnen, voert ontzettend veel taken uit en hebt heeeeeeel veel verantwoordelijkheden, maar toch is het geen baan.

 

Wat vindt jij hiervan? Vind jij dat moeder zijn een baan is en dat je hiervoor betaald zou moeten krijgen?

Bron afbeelding.

Misschien vind je dit ook leuk

27 comments

Liess 28 februari 2016 - 14:39

Moeder zijn is hard werken maar geen werk…denk ik…

Toch lijkt het me geen verkeerd iets om fulltime moeder of vader die thuis blijft terwijl de ander werkt een minimumloon mag ontvangen. Leven is hartstikke duur tegenwoordig, en ookal hebben “wij vrouwen” keihard moeten vechten voor gelijke rechten, der is ook een minister die altijd roept dat een man zijn hele gezin moet kunnen onderhouden terwijl zn vrouw thuis blijft, en dat is hier dus echt niet. Mijn man werkt fulltime en keihard, maar ik ben straks verplicht te moeten werken als babyhols een aantal maanden oud is omdat we het anders gewoon niet redden. En dat terwijl ik heel graag een fulltime moeder zou willen zijn.
Maar nee, ik moet straks minimaal een x aantal uur werken want zodra ik ga werken zijn we onze toeslagen kwijt, plus ik moet oppas , dus gastouder of kdv betalen (zal vast een deel vergoed worden maar niet alles), en dan ook nog geld overhouden zodat we het beter hadden dan voor ik werk had, anders heeft t nog geen zin….

Reply
Jodi - liefthuis 27 februari 2016 - 18:48

Volgens mij is merendeel van je lezers het met elkaar eens. Moeder zijn is geen baan. Het kan soms veel werk zijn en het zal voor mij nog veel drukker worden, maar ik zou het zeker geen baan noemen. Ik heb een heerlijk thuis en werk 3 dagen buiten de deur en dat is voor mijn gevoel echt werk. Daarna kom ik heerlijk thuis

Reply
marjon 26 februari 2016 - 20:10

Ik ziet het ook niet als werk. Natuurlijk is het druk en heb je minder tijd voor jezelf. Echter kies je ook bewust voor kinderen. Ik heb zeker respect voor fulltime moeders! Zelf ben ik blij dat ik werk, dat ik afwisseling heb. En ook naast mijn werk moet ik de taken doen die in bovenstaand stukje staan.
Ik ben het persoonlijk dus wel met je eens….
Ik weet ook niet of we het zo letterlijk moeten nemen, iedereen heeft het wel eens zwaar. Maar moeder zijn is geen werk dat is liefde.

Reply
Nesrin 26 februari 2016 - 14:42

Werk? Haha laat mij niet lachen wat is het volgende krijgen alle moeder een functioneringsgesprek én is de kans dat ze ontslagen worden er ook?
Moeder zijn is groots, zwaar en heel mooi. Ik ben de betere ik geworden, het moederschap heeft mij laten zien wie ik ben en wat ik in huis heb.

I quote Roosevelt:

“….if she only would realize it, a more honorable as well as more important position than any man in it. She is more important, by far, than the successful statesman, or businessman, or artist, or scientist.”

Reply
Anneke 26 februari 2016 - 12:08

Een baan zou ik het nu ook niet bepaald noemen. Ik had soms een gloeiende hekel aan mijn job die ik tot een paar jaar geleden deed en dat heb ik nu echt niet meer. Full time mama zijn doe ik met de volle 100% goesting 😉 Maar het blijft een feit dat het, zoals iemand ooit mooi verwoorde tegen mij, ‘de meest onderwaardeerde job, zo je wil, taak, whatever, is die er bestaat’.
Ik moet nu wel zeggen dat ik er nochtans wèl voor pleit voor een minimum inkomen. Voor iedereen dan. Wil je meer centen? Dan moet je werken. En van zodra je start met werken, valt dat inkomen dat je zomaar krijgt dus weg. Ben je tevreden met dat minimum inkomen? Fijn voor jou, dan blijf je gewoon lekker thuis, man of vrouw, en geniet je van het huishoudelijke leven. Geen gedoe meer met stempelgeld en al die zever. En het zal misschien mensen die nu wel graag huisvrouw of huisman zouden willen zijn, maar het financieel niet kunnen, dat extra duwtje in de rug kunnen geven om het effectief te doen. En die maken dan op hun beurt weer extra plaats op de arbeidsmarkt voor degenen die niet zo nodig willen thuis blijven bij hun koters. En die kleine bengels van de wel werkende ouders hebben dan mss weer gemakkelijker een opvangplaatsje in de nu overvolle crèches. Win, win misschien? 😀

Reply
Kelly 26 februari 2016 - 11:48

Ik vind absoluut dat het gerespecteerd moet worden als fulltime baan, maar zie het absoluut niet als werk. Ik vind het heerlijk om met mijn kleine meisje te zijn en nee niet alle dagen zijn even leuk maar werk wil ik het niet noemen

Reply
Michelle 26 februari 2016 - 11:45

Interessant artikel. Ik ben het compleet met je eens dat moeder zijn geen baan is. Omdat ik een geweldige flexibele baan heb blijf ik ook straks 20 tot 24 uur werken, niet omdat het moet, maar gewoon omdat ik het leuk vind. Thuisblijfmoeder zijn vind ik een keuze – wel een hele mooie overigens, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het persoonlijk niet per se iets waar voor betaald zou moeten worden!

Reply
Jessica 26 februari 2016 - 11:26

Moederschap is zeker geen baan. Ik vind dit ook altijd zo een uitspraak: Ja papa past op…. Hoezo papa past op? Hij heeft vaderschap geen BAAN als oppas …

Reply
Cassandra 26 februari 2016 - 11:10

Het moederschap is absoluut geen baan. Totaal niet te vergelijken met een reguliere baan.. Een tegemoetkoming zou wel prettig zijn, gewoon om de kosten te kunnen dekken in bijvoorbeeld het eerste jaar om de binding tussen ouder en kind te versoepelen zoals je zegt. Want iedereen weet dat leven op 1 inkomen behoorlijk pittig is.. tenzij je natuurlijk een rijke vent hebt haha!

Reply
Hanna @ eenbezigbijtje.nl 26 februari 2016 - 11:00

Ik vind niet dat je moeder kan zien als een baan, maar dat het soms/altijd drukker is dan een ‘gewone baan’ dat kan ik begrijpen.
Er zijn ook initiatieven dat elke inwoner boven de 18 1000 euro per maand moet krijgen en dan zelf mag weten wat hij of zij er mee doet, dus als je thuis wilt blijven bij de kinderen krijg je ook 1000 euro, dat zou ook al een leuke tegemoetkoming zijn denk ik.

Reply
Alicia 26 februari 2016 - 10:03

Ook ik vind niet, dat thuisblijfmoeder zijn geen baan is. Het is een keuze en als iemand die heeft doordat bijvoorbeeld de man genoeg verdient, dan fijn dat je die kunt maken. Maar een minimum loon of vergoeding om bij je kinderen blijven? No way! Aan de ene kant omdat ik denk dat het een stap terug zou betekenen voor vrouwen: de druk stijgt om te stoppen met werken en langer thuis te blijven (met alle risico’s van dien), want ja je krijgt toch betaald. Aan de andere kant omdat ik denk dat we belastinggeld moeten uitgeven voor dingen die voor de hele maatschappij nuttig zijn. Ik denk niet dat wij er baat bij hebben dat kinderen allemaal alleen met hun moeder thuis zitten. Kinderen zijn in alle tijden opgevoed door meerdere mensen, alles andere is gewoon niet economisch en niet efficient.

Reply
iooon 26 februari 2016 - 10:02

Ik vind het (thuisblijf) moederschap niet niks doen. Maar ik vind het ook niet werken. Werken voor een baas of opdrachtgever vind ik ook van andere orde. En bovenal omdat dat óók gecombineerd kan worden met het moederschap.

Reply
Thea 26 februari 2016 - 09:43

Ik vind moeder zijn ook geen baan. Het is een deel van wie ik ben. Ik heb wel de verantwoordelijkheid om m’n zoontje goed op te voeden en goed voor hem te zorgen.
Een baan is er om geld te verdienen en de vaste lasten te betalen. Maar een baan is niet mijn leven.
Ik denk niet dat je er voor betaald hoeft te krijgen, de meesten kiezen ervoor om kinderen te willen. En een kind krijg je niet om geld te krijgen, lijkt me.

Reply
Marijke 26 februari 2016 - 09:12

Moeder zijn is geen werk. Helemaal eens! Maar ik vind wel dat iedereen, moeder, vader of iemand zonder kinderen recht heeft op een “salaris”. Het basisinkomen mag van mij worden ingevoerd. Als er dan mensen, vaders of moeders er voor kiezen om thuis te blijven bij de kinderen dan kan dat, zonder financieel in de problemen te komen. En dan is het een vrije keus. Maar ook voor kinderlozen die liever niet werken. Blijven er direct weer banen beschikbaar voor mensen die wel graag werken.

Reply
Miriam 26 februari 2016 - 08:49

Minimumloon totdat ze 4 jaar zijn? Heb je er wel eens bij stil gestaan hoeveel er betaald wordt door werkende vrouwen voor het kinderdagverblijf? Van al die toeslagen en uitkeringen waar thuis zittende vrouwen recht op hebben kan je als werkende moeder doorgaans geen gebruik maken. En dan nu ook nog betaald krijgen voor thuis zitten. Sorry, maar dat is het meest belachelijke idee dat ik in tijden heb gehoord. Prima als er betaald wordt, maar dan ook iets aan alle uitkeringen en voorzieningen doen.

Reply
Romy 26 februari 2016 - 08:18

Ik vind moeder zijn ook geen werk. Het begint met de keuze om moeder te willen worden en daarna is het gewoon je leven. Ja, het gaat 24/7 door, en misschien wordt het moederschap af en toe niet gewaardeerd door anderen (ik denk dat daar de frustratie zit) maar een baan is het absoluut niet.

Reply
Simone 26 februari 2016 - 07:53

Ik ben het helemaal met jou eens. Het moederschap is geen baan. Het is je thuissituatie. En dat je daar een minimumloon voor zou krijgen lijkt me geen goed plan. Want dan zou ik misschien wel een paar jaar stoppen met werken en dat zou mijn carrière niet ten goede komen. En ik denk dat dat voor een hoop vrouwen met mij zou gelden. Geen goede ontwikkeling inderdaad.

Reply
Nicole 26 februari 2016 - 07:48

Mee eens. Moeder zijn is geen werk. Ik denk dat het juist goed is voor vrouwen om naast het moeder zijn ook nog te werken, zodat je ook nog gewoon vrouw bent in plaats van alleen maar moeder. Je wilt jezelf toch ook blijven ontwikkelen in plaats van de hele dag in een kinderbubbel te zitten, lijkt me. Maar goed, zo denk ik erover.

Reply
Carina 26 februari 2016 - 07:43

Ik ben zo’n moeder die deze status op mn fb heb staan. Niet dat ik moeder zijn al werk zie, maar vond het wel grappig. Ik woon samen met mijn 2 meisjes en vond dat eerst best wel zwaar en moest er aan wennen. Mijn meisjes hebben nu de leeftijd 7 en bijna 4 en denken soms dat ze echt in een hotel wonen en dat alles wel even voor ze gedaan wordt. Moeder zijn is geen werk.. maar het is wel mijn TAAK om voor mijn kindjes te zorgen en er te zijn. Dat alles in huis op rolletjes loopt, dat ze schone kleren hebben en eten krijgen. Dat ze naar hun behoren kunnen functioneren.
Moeder zijn wordt vaak onderschat. En vooral een alleenstaande moeder.

Reply
Lonneke 26 februari 2016 - 07:43

Nee, ik vind moeder zijn ook absoluut geen baan maar hard werken doen we wel 😉
Het zou inderdaad fijn zijn om de eerste maanden ‘iets’ te krijgen zoals n tegemoetkoming idd!

Reply
Joyce 26 februari 2016 - 07:12

Ik krijg jeuk van dat soort statussen op social media. Moeder zijn is geen werk. Wel ben ik er voor dat moeders de eerste jaren bij hun kinderen mogen en kunnen zijn.

Reply
Nicole 26 februari 2016 - 06:53

Ik denk dat die vrouwen die dat bovenstaande schrijven het net zo bedoelen als jij wanneer je even laat weten hoe zwaar het is. Want het wordt nog wel eens onderschat. Maar buiten dat, nee het is geen baan. Want een baan kun je opzeggen. Bij een baan is er een moment dat je naar huis gaat en je werk achter je laat..

Reply
Simpel, met een snufje liefde 26 februari 2016 - 06:32

Ik vind moeder zijn geen werk, want als het werk zou zijn dan zou ik pauzes hebben, weekend hebben, vrije dagen op kunnen nemen, en vooral betaald krijgen. En tuurlijk heb ik weleens ” pauze” als mijn jongens op school zitten, maar in mijn hoofd blijf ik toch bezig met de kinderen. je bent daar 24/7 mee bezig. Dus het is geen werk, het is gewoon je leven.

Reply
Josan 26 februari 2016 - 06:26

Hulde, jij verwoord nu precies wat ik denk. Ik vind moeder zijn ook geen werk. En thuisblijfmoeder zijn eerder een keuze of roeping dan dat je daar voor betaald moet worden. De generatie vrouwen voor ons heeft er voor gestreden dat we kunnen kiezen. Voor een baan buiten de deur of voor thuisblijven. Maar we worden niet meer zo klakkeloos buitengesloten onder het mom van dat we in de keuken horen.

Reply
Charlotte 26 februari 2016 - 06:23

Ik ben het helemaal met je eens! Natuurlijk is het hard werken, maar het is wel degelijk iets anders als een (betaalde) baan

Reply
Charlotte 26 februari 2016 - 06:24

Dan… ?

Reply
Channa 26 februari 2016 - 06:11

Nee, ik vind moeder zijn ook geen werk. Tuurlijk moet je het niet onderschatten en is het een dagtaak die soms ook best zwaar kan zijn, maar daar heb je dan toch meestal zelf voor gekozen! Werken is iets waar je voor betaald krijgt, voor een ander doet en hier niet echt een keuze, maar een kwestie van moeten.

Reply

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.