Melissa | Motivatie behouden, hoe dan?!

by Melissa

Je wordt wakker en je denkt; vanaf vandaag ga ik het anders doen en of je nu wilt afvallen, meer wil bewegen of iets wat totaal niet bij je voeding hoort maar je kent het gevoel vast wel dat je zeker weet dat het deze keer wel gaat lukken en dat deze poging echt niet een van vele andere gaat worden. Dat moment zou eigenlijk voor eeuwig moeten duren… 

Zodra je naar beneden gaat en een kopje koffie maakt dan begin je meestal na te denken over wat en hoe? Wat wil ik bereiken, wat is mijn doel en hoe ga ik dat doen? Wat heb ik ervoor nodig? 

Zodra je weet wat je wilt bereiken en hoe je er gaat komen dan ga je enthousiast aan de slag, dus in het geval van afvallen ga je naar de supermarkt (op de fiets natuurlijk) en ga je allemaal gezonde dingen kopen en neem je geen snoep of chips mee maar heb je komkommer, paprika en tomaat in je kar. Je gaat dan die dag lekker een rondje wandelen om vervolgens de keuken in te gaan en je supergezonde maaltijd te bereiden waarna je op de bank ploft met een kopje koffie of thee en denkt goh dit had ik veel eerder moeten doen! Maar dan komt het… 

De motivatie verdwijnt een beetje want je begint bijvoorbeeld best wel honger te krijgen omdat je vaak heel weinig gaat eten of je hebt spierpijn omdat je de dag daarvoor belachelijk veel hebt bewogen, een onverwachte afspraak of meeting op kantoor die je echt niet kunt missen maar het kan ook een taart zijn die je op de verjaardag van de buurman maar aan blijft staren. Zo zijn er wel 100 voorbeelden waardoor je even uit je euforische moment gehaald wordt en motivatie doorzettingsvermogen moet worden. 

Motivatie begint in je brein (in je prefrontale cortex) en er bestaan 2 soorten motivatie namelijk intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie. Ik zal ze in het kort uitleggen. 

*Extrinsieke motivatie: De motivatie die van buitenaf komt. Iedereen post foto’s terwijl ze aan het sporten zijn en je wilt dat ook, iemand die tegen je zegt dat er best een paar kilo vanaf mag of door iets of iemand in je omgeving waardoor je denkt dat je ‘moet’ afvallen. 

*Intrinsieke motivatie: De motivatie die vanuit jezelf komt. Je wilt graag sporten omdat je die sport supergaaf vindt of je wilt afvallen omdat je gezonder wilt gaan leven en denkt hierbij aan de voordelen die het opleveren voor je lichaam. 

Eigenlijk klinkt het best eenvoudig wat hierboven staat namelijk doe wat je zelf wilt en doe het voor jezelf en voor niemand anders. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar er zijn meerdere tips waarmee je jouw innerlijke motivatie kunt stimuleren. Geef jezelf elke dag een compliment, maak een realistisch doel voor jezelf, doe wat jou gelukkig maakt en laat varen van wat iemand anders van je vindt of misschien beter gezegd; zoals jij denkt dat iemand anders over jou denkt. 

Misschien vind je dit ook leuk

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.