Manon | Mijn huishoudschema en tips om zelf een schema te maken

by Manon Drenthe

Vorige maand heb ik geschreven over alle struggles die ik de afgelopen jaren heb ervaren rondom het huishouden en om dit een beetje onder controle te krijgen en het vooral onder controle te houden. Ik schreef dat het inmiddels gelukt is om een systeem te vinden dat voor mij werkt en dat systeem wil ik graag met jullie delen, inclusief tips om zelf toe te kunnen passen.

Voor mij werkt het om alles op te schrijven. Ik houd ervan om lijstje te maken en dingen af te kunnen strepen. Dat deed ik al toen ik nog op de middelbare school zat en mijn huiswerk moest maken of een planning maakten om mijn toetsweken voor te bereiden. Er zullen er vast velen met mij fan van deze tactiek zijn. En mocht je dat nog niet zijn, ik kan het je echt aanbevelen. Eind 2019 heb ik een huishoudplanner via Firma Huishouden aangeschaft. Ik gebruik deze niet alleen om mijn huishouden te plannen, maar ik gebruik hem ook als gewone agenda. Al een jaar eerder had ik gelezen over deze planner, maar heb de aanschaf ervan toen niet doorgezet. Ik had destijds bedacht dat ik het zelf wel gewoon op de rit ging krijgen. Je kent die gedachten vast wel: ‘te prijzig, ik maak zelf wel zo’n schema, ik ga het gewoon dit keer echt zelf bijhouden, onthouden en vooral volhouden, iedereen kan het zonder zo’n planner, dus ik ook.’ Puntje bij paaltje lukte het mij dus niet en verviel ik al gauw weer in mijn oude gewoontes waarbij ik alleen het hoognodige deed en vooral hetgeen dat in het zicht was, was schoon.

Nadat ik mijzelf hier weer op betrapte, kocht ik een ander soort planner halverwege 2019 en ging daar eerst een en ander mee uitproberen. Ik noteerde zelf in mijn agenda, die pontificaal in het zicht lag, al mijn to do dingetjes per week en legde er een mooie pen bij om af te kunnen kruisen. Dit werkte prettig, maar het was het nog net niet helemaal. De discipline wat betreft huishouden was er gewoon niet, ook de motivatie, de lol, of welke benaming je er ook aan zou willen geven, ontbrak. Die paar maanden volhouden lukte enigszins, maar ik wist dat het een kwestie van tijd zou zijn voordat ik weer in mijn oude gewoontes zou vervallen. Toen mijn huidige planner in de voorverkoop ging, heb ik niet meer getwijfeld en wist ik dat ik dit keer wel de planner zou aanschaffen. Ik wilde het echt een serieuze kans geven en de verhalen waren positief over deze huishoudplanner.

Wat plan ik gedurende de week?
Eigenlijk plan ik alle dingen die ik gedaan wil hebben. Zelfs de meest logische dingen noteer ik op mijn planning, zodat ik goed het overzicht houd en er een patroon in blijft zitten. Van het aantal wassen dat ik per dag wil draaien, tot het zemen van de ramen en van de strijk tot het schoonmaken van de spiegels. Deze huishoudplanner heeft zelf een soort basislijst met huishoudelijke taken en ik gebruik dat als leidraad, maar vul dit aan met de dingen die nodig zijn bij ons eigen huishouden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het grondig reinigen van de waterfontein van de katten en het schoonmaken van de Stokke stoelen van de kinderen.

Op de dagen dat wij allebei werken, plan ik dingen die goed ‘s avonds gedaan kunnen worden. Vaak ga ik op zo’n avond bijvoorbeeld al de planning voor de week daarop maken, een weekmenu maken en boodschappen bestellen of gauw een was draaien en opvouwen. Op onze vrije dagen plan ik wat meer taken en ook de dingen die wat meer tijd in beslag nemen. Stofzuigen en dweilen, ramen zemen en ook van die typische taken die een keer per maand terugkomen, zoals het schoonmaken van de koelkast.

Mijn tips
Wat voor mij werkt, hoeft natuurlijk niet voor jou te werken. Wellicht haal je er toch wat dingen uit waarvan je het een kans wil geven of gewoon nog niet op die manier bekeken had.

Stap 1:
Maak een overzicht van alle huishoudelijke klusjes die in jouw huishouden wekelijks, dagelijks of misschien om de dag gedaan moeten worden. Maak ook een lijstje met dingen die een keer per maand, om de maand of bijvoorbeeld een keer per half jaar gedaan moeten worden.

Zo’n lijstje moet je niet in een dag willen maken. Ik raad je aan dat lijstje ergens neer te leggen waar je regelmatig langsloopt en jezelf hier een week de tijd voor te geven. Gedurende die week gaan er je namelijk zeker weten dingen te binnen schieten die ook nog toegevoegd moeten worden aan jouw persoonlijke huishoudlijstje. ‘Ohja, de roosters van de ramen moeten ook wel eens schoongemaakt worden’ en ‘de schuur opruimen kunnen we ook wel eens in het kwartaal inplannen’. Zo ga je vanzelf overzicht krijgen.

Stap 2:
Bedenk per klusje hoelang je er ongeveer mee bezig bent. Stofzuigen en dweilen van de benedenverdieping neemt bij mij misschien een half uur in beslag, terwijl het bij een ander in 20 minuten gedaan is of juist drie kwartier tot een uur in beslag neemt.

Rond het af per 5 minuten en rond het naar boven af. Als je dus schat ergens 7 minuten mee bezig te zijn, rond het dan op 10 minuten af.

Stap 3:
Nu je het overzicht hebt gemaakt van alle huishoudelijk taken en voor jezelf hebt ingeschat hoelang je ergens mee bezig bent, kun je een werkplanning gaan maken. Begin met de klusjes die dagelijks gedaan moeten worden, daarna de klusjes die om de dag gedaan moeten worden en daarna de klusjes die een keer per week gedaan moeten worden.

Houd rekening met dagen waarop je werkt of misschien altijd al andere afspraken hebt staan. Op die dagen plan je wat minder. Zelf plan ik veel dingen iedere keer op dezelfde dagen. Het reinigen van de waterbak van de katten probeer ik bijvoorbeeld altijd op maandag in te plannen en de badkamer schoonmaken doe ik het liefst in het weekend. Ook dat heb ik niet in een keer zo gepland en ik had ook niet gelijk de eerste week de meest ideale planning bedacht, maar inmiddels heb ik een planning die voor ons werkt.

In de loop van de weken kom je er vanzelf achter welke klusjes je het best met elkaar kunt combineren en wat op welke dag het handigst te doen is.

Voorbeelden van huishoudelijke taken die bij ons op het programma staan

Dagelijks:

  • Toilet schoonmaken
  • Was draaien
  • Was vouwen
  • Stofzuigen
  • Om de dag dweilen (tenzij het nodig is extra te dweilen)

Wekelijks:

  • Slaapkamers schoonmaken (stofzuigen, dweilen, stoffen, bedden verschonen)
  • Badkamer schoonmaken
  • Waterbak katten grondig reining
  • Weekmenu maken
  • Boodschappen bestellen
  • Huishoudplanning voor de volgende week maken

Maandelijks:

  • Koelkast schoonmaken
  • Oven schoonmaken
  • Ramen zemen (afwisselend binnen/boven/boven/beneden)
  • Deuren met een sopje afdoen

Kwartaal/halfjaarlijks:

  • Roosters reinigen
  • Vaatwasser reinigen
  • Verwarmingen schoonmaken

Ik hoop dat je na het lezen van deze blog een beetje een idee hebt gekregen hoe ik mijn planning maak en hoe ik een verdeling probeer te maken. Voor degene die zoeken naar een manier om ook het huishouden op orde te krijgen, hoop ik dat zij hier wat bruikbare tips uit hebben kunnen halen.

Als jij nog goede tips heb of een verzoekje hebben voor een volgende blog, dan hoor ik dat graag van je.

Liefs, Manon

Misschien vind je dit ook leuk

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.