In de loop van de jaren is er veel veranderd op school voor onze kinderen en dan bedoel ik vooral in de kleuterklassen. Ik kan me nog herinneren dat toen ik voor het eerst naar school ging, mijn dagen vooral bestonden uit knutselen, spelen en buiten spelen. Lekker de dwarse kleuter uithangen en je nog even twee jaar focussen op het nog even kind zijn voordat je écht naar school moest en moest gaan leren lezen en schrijven. Om eerlijk te zijn verbaast het me best hoe snel die verandering gegaan is. Als ik kijk naar wat voor hoge eisen er aan kleuters gesteld worden, vraag ik me wel af waarom kinderen niet gewoon nog heel eventjes kind mogen zijn…
Natuurlijk snap ik best wel dat school niet alleen maar leuk kan zijn. Ook in de kleine klassen moet er ook gewoon wat geleerd worden en hoewel je heel erg veel leert van lekker in de zandbak rollen en kleuren, in het latere leven kom je niet zo ver als je niet fatsoenlijk tot 20 kunt tellen. Ook moet je kind op een gegeven moment ook klaar gestoomd worden voor groep 3, de groep waarin het echte leren begint.
Wat moet een kind kunnen om naar groep 3 te gaan?
In de kleuterklassen ligt vooral de focus op de sociaal emotionele ontwikkeling. Het kunnen spelen in een groep met andere kinderen en ook het kunnen communiceren wat hij of zij wil zijn daar voorbeelden van. Ook in de kleuterklassen worden wel werkjes aangeboden, maar deze zijn gewoon lekker simpel en makkelijk te doen. In groep 3 is dat anders. Je verhuist naar een eigen tafeltje, wordt een stuk zelfstandiger, leert lezen en schrijven enzovoort.
Ik kwam laatst een lijstje tegen met punten die je kind moet kunnen om naar groep 3 te mogen gaan.
- Rijmen
- Woorden in stukjes kunnen hakken
- Tellen tot 20
- Terug kunnen tellen tot 0
- Getallen tot 10 herkennen en herkenbaar kunnen schrijven
- Begrippen als meer, minder, veel en weinig kunnen onderscheiden
- Sommen maken onder de 5
- Logisch kunnen denken
- Gebruikt zo’n 3500 woorden en begrijpt zo`n 7000 woorden
- Herkent letters
Nu kan het aan het feit liggen dat ik een zoon heb die de druk op een gewone basisschool door verschillende redenen niet aankan en dus naar een andere school gaat, maar ik vind persoonlijk dat dit best wel heel erg veel eisen zijn. Dit zijn eisen die je aan kinderen van net 6 stelt en voor die leeftijd vind ik dat best wel hoog!
Ik ben van mening dat kinderen maar zo kort echt kind kunnen zijn tegenwoordig. Ze hebben maar een paar jaar waarin ze heerlijk kunnen spelen en zichzelf kunnen ontwikkelen totdat ze echt aan de bak moeten en echt moeten leren. Bovendien vind ik, dat het ook heel erg belangrijk is om kinderen te laten leren door te doen. Dus in plaats van werkjes maken in de klas, lekker naar buiten of het bos in. In plaats van gymmen in de gymzaal lekker buiten actief bezig zijn. Natuurlijk snap ik ook wel dat dat bijna niet haalbaar is met die enorme klassen waar vaan maar 1 leerkracht voor staat, maar het zou wel fijn zijn als zoiets wat meer mogelijk zou zijn!
Wat vind jij hiervan? Vind jij ook dat er teveel druk op kinderen gelegd wordt met alle toetsen en prestaties die ze moeten doen terwijl ze nog zo klein zijn? Of vind je dat dat juist wel goed is voor de ontwikkeling?
25 comments
Mijn meisje heeft gewoon nog een jaar extra gekleuterd, en nog lijkt hun 3/4 groep meer op een 1/2, veel spelen en veel spelenderwijs leren. Ideaal
Ik voel weinig druk in de kleuterklassen bij mijn kinderen, ze leren wel letters en cijfers maar alles al spelend. Voel bij mijn kindjes ook wel dat ze dat zelf willen, op een bepaalde leeftijd zijn ze daar aan toe. En er zijn wel bepaalde eisen die worden gesteld maar zie in onze school geen prestatie druk tegenover de kinderen. Mijn zoon vond het kei cool dat hij een test mocht afleggen (grote broer achterna). Denk ook dat kinderen op die leeftijd heel makkelijk leren, ik leer mijn kinderen via liedjes en filmpjes, spelletjes engels en arabisch en zie dat het er zo gemakkelijk ingaat en bijblijft. Hoor ze vaak woordjes gebruiken in een andere taal als ze spelen onder elkaar. Mijn oudste van zeven leert wel al echt die twee talen ( met oef. Schrijven enzo) maar hier geen druk of prestatiedrang, leert hij vandaag niet dan kan het morgen ook. Ze vragen er ook zelf achter. En na datmogen ze ravotten op hun kamer of de tuin en leren ze ook van alles.
Jouw blog lees ik echt drie minuten nadat ik snikkend op de bank precÃes hierover met mijn vriend sprak. Ik had vandaag een gesprek met de juf, ze vertelde wat er allemaal verwacht wordt van kinderen in groep twee. En dat mijn kind, nog niet leerplichtig, daardoor nu eigenlijk wel fulltime mee moet draaien. Of ze dat ju trekt of niet. Waar is de tijd van spelen gebleven? Spelend leren? Nee, nu wordt er al gesproken over werkjes! En straks al over huiswerk. Huiswerk waarvan bewezen is onlangs dat het niet effectief is, juist niet. Bizar! Wat is dit voor een flutschoolsysteem. Kinderen van 4 en 5 horen kind te zijn, klein en fijn.
Het verschilt ook per kind denk ik. Sommigen zijn er op kleuterleeftijd ook echt wel aan toe om dingen te gaan leren. De een heeft wat meer uitdaging nodig dan de ander misschien? Maar lekker buiten kunnen spelen lijkt mij zeker ook belangrijk ja!
Jammer om te lezen dat er zulke hoge eisen aan kinderen worden gesteld. Het hele kind zijn word er op deze manier vanaf gehaald.
Zo das een pittig lijstje. Ik kon die dingen nog niet volgens mij, toen ik van groep 2 naar 3 ging…
Ja, ik kan mij er ook om verbazen soms. Mijn zoontje kreeg laatst al een rapport mee en zal volgend jaar al een cito krijgen. Gelukkig wordt er bij ons op school wel veel gedaan aan spelen en spelen ze ook heel veel buiten.
Ik denk dat je ze spelenderwijs wel bekend kunt maken met tellen enzo, maar niet al die eisen die jij op noemt. Laat ze maar lekker klein zijn, dat is al zo kort
hier ben ik het echt zoooo mee eens! wij zijn er toch ook geraakt met spelen tot we 6 waren, lekker het bos in, fietsen, lopen, maar daar is er blijkbaar iets verkeerd mee de dag van vandaag… nu hoorde ik zelfs van een vriendin dat haar dochtertje op 5 jaar al voorlichting kreeg, is dit enkel ik, maar dat is toch heel vroeg, niet? allee, is dit nodig?
Ik snap helemaal wat je bedoeld. Bij ons krijgen ze in groep 2 ook al Engelse les!
Ons zoontje gaat daar nog niet heen dus kan er niet goed over oordelen. Maar ik probeer thuis wel dat hij zoveel mogelijk lekker kan spelen en kind kan zijn.
Ik vind het ook heel erg afhankelijk per kind. De een wil heel graag leren tellen, de ander bouwt liever zandkastelen in de zandbak. Een algemeen antwoord kan ik dus niet geven. Wel vind ik dat de maatschappij an sich erg prestatiegericht is en dat de druk op die kleintjes al heel vroeg heel hoog is. Ik was zelf een ‘hoogbegaafd’ kind – ook zo’n fijn hokje – en heb altijd erg onder die druk geleden, tot mijn laatste opleiding toe! Heeft dus denk ik ook niet per se te maken met heel goed of juist iets minder mee kunnen op school.
Ik geloof dat ik laatst in de fb groep Kleuterwereld iets las over een overwinning omdat kleuters weer meer kleuter mochten zijn, weet niet wat er precies is gebeurd (niet goed gelezen haha) maar moest eraan denken toen ik de titel van je blogje las.. 🙂
Heel herkenbaar dit verhaal. Ik vond het belachelijk toen de kleuterjuf mij vertelde dat mijn dochter geen besef van tijd had. WTF?! Waarom is het voor haar belangrijk om te weten of woensdag of donderdag is? En dat tellen tot 20, mijn god…Ik snap het ergens wel maar ik vind het te prestatiegericht.
Wel vind ik het belangrijk dat kleuters leren samen te spelen, delen en vooral creatief te zijn, een potlood leren vasthouden, lekker in de zandbak spelen zonder zich na 1 minuut te vervelen.
Ik snap je punt! Bij ons ligt het anders, dochter gaat met 3,5 naar school en ze is al bezig met schrijven en rekenen. Omdat ze het leuk vindt. Laat het kind kind zÃjn, maar kijk ook naar de individuele behoeftes van het kind. Ieder kind is anders en heeft eigen interesses, speel daarop in.
Gisteren is er een nieuwe wet aangenomen die er voor zorgt dat kleuters gewoon mogen spelen en bijvoorbeeld niet met letterherkenning bezig te hoeven zijn of een jaar extra mogen kleuteren als ze nog niet schoolrijp zijn. Valt dus wel mee in wat ze moeten.
Ja dit bedoel ik dus, haha.. Had ik nu maar eerder de reacties gelezen 😉
Ik werk zelf in het onderwijs en vind zeker dat er te veel druk wordt uitgeoefend op die kleintjes. Ze moeten al zoveel kunnen en kunnen ze het niet dan wordt gelijk gedacht dat er wat is. Tenminste, als je de papieren moet geloven. Gelukkig hebben we zelf als leerkracht/onderwijsassistent ook een beeld hoe het kindje is. Maar dat in hokjes plaatsen, nee ik ben er geen voorstander van. Het begon trouwens al met de 20 weken echo viel mij op. Ze viel goed binnen de curve.
Persoonlijk denk ik dat het allemaal wel meevalt.
Het is absoluut heel anders als toen ik op de basissschool zat, maar alles veranderd…?
Onze oudste zit nu in groep 3 en in groep 1/2 heeft hij die punten echt spelenderwijs geleerd. Alleen wordt het dan wel afgesloten met een toetsje, maar daar zie ik het probleem niet zo in.
Alles ging met toneelstukjes en thema’s waarbij ze van alles mee mochten nemen.
O, en hoe vaak wij geen mail krijgen of we willen helpen met boswandelingen, boerderijbezoekjes etc etc???
Hier dus weinig last van het ‘geen kind mogen zijn’. Gelukkig…
Ik heb nog geen ervaring met een eigen kindje dat naar school gaat, maar aangezien ik zwanger ben zijn dat wel dingen waar ik soms over na denk en dan ben ik het wel met je een dat kinderen ineens zoveel moeten kunnen. Wat is er inderdaad mis met lekker kind zijn?
Toevallig heb ik hier onlangs ook een blogje over geschreven. Ik ging voor de lol eens rondkijken en werkelijk alles is anders dan ‘vroeger’ toen ik nog op school was. Ik was alleen maar in de bouwhoek te vinden 😉
Pff het slaat wel door. Er zijn zelfs scholen die al beginnen vanaf 3 jaar. Inderdaad. Laat kinderen lekker kind zijn.
Ik ben er ook van overtuigd dat je moet leren door te doen. Ze kunnen leren tellen op een leuke manier! Of woordjes leren op een speelse manier… Ik geef zelfs (of probeer) zo les te geven in het lager onderwijs ook.
Hier toevallig vandaag de intake op de basisschool. Vanaf augustus gaat de eerste hier. Ben heel benieuwd hoe dit allemaal gaat zijn. Nu nog geen ervaring mee.
Ik vind ook dat er teveel druk op de kinderen ligt. Laat ze lekker kind zijn en spelen, ze moeten hun hele leven nog presteren.