Ik ben een tienermoeder.

by Tamara

Wat voor beeld heb jij voor je  als je het woord tienermoeder hoort? Denk je dan aan een goede moeder die alles voor haar kinderen over heeft? Denk je dan aan een moeder die haar kind bij haar ouders laat om te gaa feesten?  Ik zal eerlijk zijn. Ik heb altijd best wel een negatieve indruk van het woord tienermoeder.  Ik krijg hierbij een beeld van een alleenstaande moeder die er totaal niet klaar voor is om voor een kind te zorgen, feesten en drinken belangrijker vind dan haar kind en een kind totaal niets te bieden heeft.

image

Dat is natuurlijk grote onzin, tuurlijk zullen  er  meiden tussen zitten die er zo mee om gaan. Waarbij het kind door oma opgevoed word omdat het meisje zelf nog niet klaar is voor zoveel  verantwoordelijkheid. Maar hoe vaak zie je dat meiden echt alles opzij zetten voor hun kind?  In plaats van nachten doorhalen in de kroeg. de hele nacht opblijven met hun baby omdat hij krampjes heeft,  meisjes van sms zelfs nog maar 16 die in 1 klap volwassen zijn door het krijgen van een kind.

Als je  jong moeder word, heb je te maken met een heleboel vooroordelen. Hoe vaak heb ik wel niet te horen gekregen dat ik  een kind met een kind was. Dat onbekenden op staat wijzend naar mijn zwangere buik vroegen wie er voor ‘dat’kind ging zorgen.  Of ‘het’ gepland was en of de vader nog bij me was.  Nu ben je al een soort lopende attractie als je zwanger bent, maar het is net alsof  wanneer je zo jong bent iedereen maar een oordeel over je mag hebben.  De ergste opmerking die ik gehad heb, was of mijn ouders wel voor mijn kind wilden zorgen. Ik was dan wel 19, maar had net een huis gekocht, we konden ons kind genoeg bieden, wat hadden mijn ouders daarmee te maken?

Natuurlijk zitten er niet alleen maar nadelen aan jong moeder worden. Ja, je bent vroeg weer uit de luiers en zodra je kinderen op school zitten ben jij ook nog gewoon jong.  Je hebt je hele toekomst nog voor je  en voor eventuele werkgevers zal het ook wel aantrekkelijk zijn dat  je er niet meer tussenuit moet voor bijvoorbeeld zwangerschapsverlof.

De nadelen voor mij zijn dat ik toch wel een stuk ‘jeugd’gemist heb, waar vroegere klasgenootjes op studiereis naar Amerika  gingen zoals altijd mijn droom was, zit ik thuis met een baby.  Achteraf had ik ook veel liever eerst een studie afgemaakt en daarna pas een kind gekregen.  Op die manier had ik misschien een betere baan kunnen krijgen en ze dingen bieden zoals vakanties, mooie cadeaus en leuke dagjes uit.

image

Maar  dan kijk ik naar mijn twee jongens die gelukkig zijn met een pakje kleurpotloden en een kleurboek en dan weet ik dat hoewel het voor mij misschien niet de beste keuze was, ik mijn kinderen niet tekort heb gedaan door jong moeder te worden.

 

Hoe kijk jij aan tegen tienermoeders en wat voor beeld heb jij bij dat woord?

Misschien vind je dit ook leuk

31 comments

marjon 3 oktober 2015 - 13:36

Ik denk eerlijk gezegd dat door de media ook het woord tienermoeder een negatief beeld heeft gekregen. De programma’s op tv gaan vaak over tienermoeders die het niet allemaal geregeld krijgen, liever stappen enz. Terwijl er zeker tienermoeders zijn die het wel goed geregeld hebben en goed voor hun kindje zorgen. Of dit nu alleen is of samen met een partner. Ik sta er altijd van te kijken hoe sommige tienermoeders het doen, echt respect!

Reply
Bianca Ronday 2 oktober 2015 - 12:49

Ik vind het heel moedig van je, hoe je je ervaring deelt met de wereld. Er heerst een groot stigma op tienermoeders, maar ze zijn er en ze zullen er ook altijd zijn. Het is zo jammer dat er direct een oordeel klaar ligt, zonder dat mensen weten hoe de vork in de steel zit.

Zelf ben ik dochter van een tienermoeder en ik moet zeggen, ik ben trots op mijn moeder. Ze heeft altijd keihard haar best gedaan voor mij en mijn zusjes. Ik ben de oudste van het gezin en ik ben de enige die is geboren onder de term tienermoeder. We zijn met zijn 3tjes en voor mijn ouders was het gezin compleet op het moment dat de meeste het onderwerp kinderen pas ter sprake brengen.
Het is voor mij altijd een genot geweest om jonge en levendige ouders te hebben. Maar mijn ouders waren echt vader en moeder, zo hoor ik ze aan te spreken en er is zeker geen sprake van een overdreven vriendschappelijk band door het kleinere leeftijdsverschil.
Tot op de dag van vandaag heb ik alle respect hoe alle eindjes aan elkaar geknoopt zijn en hoe ze op latere leeftijd toch nog aan carrières zijn gaan werken.
Waarom ik dit vertel, omdat het, denk ik, ook fijn is om te horen hoe een kind van een tienermoeder kijkt naar haar ouders. Ik heb respect en besef voor alles wat ze hebben moeten doen, maar vooral laten. Wees trots op de keuzes en stappen die je maakt, dit krijgen je kids straks mee.

Reply
Lilian 1 oktober 2015 - 22:06

Ik heb een tienervader. Die werd vanaf zijn ouderlijk huis ineens man en vader. Als kind is dat best wel leuk, hij ging ook wel mee naar het café enzo. En hij was 40 toen al zijn kinderen uit huis waren en hij lekker kon genieten met zijn vrouw. En 45 was hij opa.

Ik was 29 toen ik moeder was. Niet oud, niet jong. Had ik eerst wat tijd om mezelf uit te vogelen en stabiel te worden en niet zo oud dat een kind moeilijk is in te passen in een al gevormd leven. Vond ik een perfecte leeftijd 🙂

Reply
Daniëlle 1 oktober 2015 - 21:26

Tienermoeder vind ik geen terecht woord, niet voor meisjes van 18/19 jaar. Ik denk hierbij meer aan meisjes van 15/16. Bij mij dachten ze heel vaak dat ik een tienermoeder was, terwijl ik gewoon 23 was toen ik zwanger was van mijn oudste. Mensen willen altijd overal een mening over hebben. Je bent een topmoeder hoor! Je bent juist een voorbeeld voor me!!

Reply
Jeanine 1 oktober 2015 - 17:57

Ik wordt er wel eens mee geplaagd door mijn neef, hé tienermoeder roept hij dan. Maar puur omdat hij zelf ook jong vader was en we beiden weten hoe naar al die vooroordelen zijn. Het is een soort gezamenlijk familie grapje geworden. Maar ik herken het helemaal. Mensen kijken me altijd vol schrik of verbaasd aan als ik zeg dat ik al twee kinderen heb.

Reply
iooon 1 oktober 2015 - 16:55

Ik heb ook een “media beeld” bij de term tienermoeder. Single, rokend, drinkend, slecht verzorgd. Maar vooral door die programma’s op MTV. En ik denk dat ook zeker dat type vooral naar voren komt. Die onthoud je. Wanneer een moeder goed moedert, valt het vaak al niet op dat diegene een tienermoeder was.

Reply
Lisanne 1 oktober 2015 - 16:23

Mooi geschreven!! Ik ben kind van een ‘tienermoeder’. Mijn moeder was 17 toen ze zwanger raakte van mij en net 18 toen ze beviel. Ik heb een prachtige jeugd gehad, niets te wensen en inderdaad, blij met de kleine dingen in het leven. Een goede moeder ben je. Punt. En dat heeft helemaal niks met leeftijd te maken.

Reply
Liess 1 oktober 2015 - 14:31

Ik vind tienermoeder een stom woord, daarbij denk ik bij tienermoeder ook niet aan 18 of 19.

Ik was dus wel dat naïeve meisje van 16 die per ongeluk zwanger raakte en der vriendje er vandoor ging. 2 werkende ouders die het financieel al moeilijk hadden. Geen enkele Hulp van gemeente omdat ik nog thuis woonde, met andere woorden , als je je kind het huis uit zet krijgt ze alles, huis geld opleiding kinderopvang.
Mijn ouders besloten hun dochter te steunen en kregen niks, moesten alles betalen. Ik voedde mijn dochter wel zelf op, stappen etc deed ik dus niet. Gelukkig wel veel Hulp gehad want alleen was het nog moeilijker geweest!

Nu ben ik 29, dochter is dit jaar begonnen op de middelbare school, 2 maanden geleden getrouwd, 12 weken zwanger van mijn tweede wonder.

Toen ik beviel heb ik een week in het ziekenhuis gelegen, en ben echt vreselijk behandeld, echt als een 16 jarig sletje wat niks wist of hoefde te weten.

En als , zoals ergens in de reacties gezegd word, ” kan je straks samen stapoen” het ergste is wat je ooit gehoord heb, dan klap ik in mn handen voor je.

Reply
Liess 1 oktober 2015 - 14:33

Leeftijd doet er trouwens niks aan toe, een goede moeder kan als je 16 bent en als je 30 bent, maar ik zou het iedereen afraden, en zal regen iedereen zeggen dat ze eerst nog even andere dingen moeten doen ipv meteen aan kinderen beginnen zodra je je diploma hebt.

Reply
Sonja 1 oktober 2015 - 13:01

Wat bizar dat dat zo naar je toe geroepen wordt op straat! Ik krijg zelf ook altijd wel de standaard opmerken dat ‘ik het zeker druk heb’ (tweeling van 1 jaar), maar dit is echt iets persoonlijks. Ik vind dat moederschap niet ‘beoordeeld’ mag worden op leeftijd (wel eerder op ervaringen en pedagogiek, maar liever helemaal niet oordelen, want je staat niet in haar schoenen). Ik geloof in dat elke moeder een eigen leeftijd heeft waarop zij er klaar voor is, zeg maar. Ik had op mijn achttiende bijvoorbeeld er echt nog niet klaar voor geweest!

Reply
Madelon 1 oktober 2015 - 12:26

Het woord heeft een negatieve associatie. Om me heen zie ik tienermoeders die de beste mama’s zijn maar ook die hun kinderen verwaarlozen. Ik denk dat elke mama ongeacht de leeftijd goed voor haar kind kan zorgen en opvoeden, als ze het zelf maar wil en zich daar voor inzet.

Reply
Nicole 1 oktober 2015 - 11:14

Ik denk dan aan mijn moeder.. (en vader maar dan als tienervader) en ben enorm trots op ze. Zij hebben me een super jeugd gegeven en nu nog steeds zijn ze er. Ze hebben me veel moois en goede dingen meegegeven dus ik heb eigenlijk nooit negatief gekeken naar tienermoeders. Door het goede voorbeeld wat ik zelf had!

Reply
manouk 1 oktober 2015 - 11:14

Ik ben jong moeder geworden, ik was 23 toen ik van mijn zoontje beviel. Maar ik zie er wel jonger uit. Mensen vroeger vaak of dat mijn zoontje ‘gepland’ was. Ik vind dat je kinderen niet pland. En iemand vroeg ook wat mijn ouders er van vonden. Ik was best verbaasd. ‘Duh, die zijn super blij!’. Ik was op dat moment ook al 4 jaar samen met mijn vriend en we woonden ook al samen. Laadt vroeg wel iemand of dat er een partner was, vraag me op zo’n moment wel af of dat hij dat ook aan een ouder iemand zou hebben gevraagd. En pff wat een reacties heb je gehad zeg, ze moeten zich schamen vind ik!

Reply
Charlotte 1 oktober 2015 - 11:13

Ik heb echt een hekel aan vooroordelen en probeer ook zo min mogelijk een oordeel over andere te hebben. Iedereen heeft altijd wel iets over je te zeggen, het is toch nooit goed.
Het belangrijkste is, is dat je goed voor je kinderen zorgt en lief voor ze bent. En volgens mij zijn tienermoeder hier ook zeker tot in staat!

Reply
Charissa 1 oktober 2015 - 10:57

Wat een mooi artikel! En wat erg dat sommige mensen zo oordelend zijn en maar denken dat ze alles kunnen en mogen zeggen. Het is jouw lichaam en jouw leven. Ik weet niet goed wat ik van het woord tienermoeder vind.. Ik vind het in ieder geval enorm dapper dat je op zo’n jonge leeftijd de verantwoordelijkheid neemt om voor iemand anders dan jijzelf te zorgen.

Reply
Marjon 1 oktober 2015 - 10:25

Wauw heel mooi en eerlijk geschreven! Knap om er zo open over te schrijven! 🙂

Liefs xx

Reply
Mimi Rose 1 oktober 2015 - 10:22

Ik ben zelf tienermoeder (geweest) Ik was 18 en kreeg een dochter. In 1996 keken ze er nog raarder tegen aan dan nu. Al die praatjes en scheve ogen. Wat ik ook deed. Het was nooit goed genoeg. Ik studeerde en men vond dat ik te weinig tijd had. Ik werkte en men vond dat ik teveel werkte. Als ik uit ging kreeg ik 100x de vraag waar mijn dochter was. Zucht. Nu is mijn dochter 18 en studeert. Hadden veel mensen niet gedacht. Heel dom hoe ze de link leggen. Slaat nergens op. Nu ben ik ook moeder van een bijna 2 jaar jongen. Heel groot verschil, maar ik geniet ervan.

Elke moeder doet t anders, welke leeftijd dan ook. Mensen moeten niet zo oordelen. Lekker genieten van je leven. ❤️

Reply
Jessica 1 oktober 2015 - 09:55

Ik vind dat mensen niet zo snel moeten oordelen over andere. en al helemaal niet over iemand die je niet eens kent. Niet alle tienermoeders zijn “slecht” voor hun kinderen. Zelf werd ik bewust zwanger op mijn 20ste en beviel op mijn 21e. Ik heb mezelf overigens nooit als tienermoeder gezien en heb ook nooit de indruk gehad dat andere zo over me zouden denken. Inmiddels ben ik 24 en 25 weken zwanger van ons tweede kindje.

Reply
janske 1 oktober 2015 - 09:47

Wat wel weer apart is…toen ik op mij 22ste, 23ste en 24ste in Amerika woonde vroeg iedereen aan me of ik al moeder was en waar ik op wachtte 😉 Daar is het juist vreemd als je dan nog niet getrouwd en moeder bent…wat maakt het uit hoe oud je bent…Ik wilde graag net als mijn moeder op mijn 23ste mama worden…maar toen had ik pas een jaar een relatie, wilde gaan studeren en woonde in een 2-kamer appartement….dat ging hem dus niet worden…nu ben ik afgestudeerd, woon ik in een mooi huis en werd ik zwanger toen ons huis zo goed als af was…alsof alle puzzelstukjes in elkaar vielen. Als je maar geniet van het juist wel of niet mama zijn. Dat is het belangrijkste denk ik 🙂

Reply
Adinda 1 oktober 2015 - 09:45

Ik ben ook een tiener moeder en inderdaad die verschrikkelijke vragen die je krijgt. Mijn dochter is nu onderhand 5 maar als ik nieuwe mensen leer kennen is het eerste wat ze zeggen en ben je nog samen met de vader? Uhm.. oké denk ik dan altijd, daar heb je weer zoon een met vooroordelen. Of was het een ongeluk? Dan zeg ik altijd nee, het was een wonder. Hoezo ongeluk? Dat klinkt zo negatief

Reply
Desiree 1 oktober 2015 - 09:42

Wauw! Mooi geschreven! Ik kan niets anders zeggen dan dat ik het helemaal met je eens ben. Mensen zouden niet zo moeten oordelen. Leef en laten leven. Zo te zien zijn jullie namelijk heel gelukkig samen! <3

Reply
Channah 1 oktober 2015 - 09:39

Ik heb juist heel veel respect voor tienermoeders, ik ben zelf ook heel jong moeder geworden, maar van de standaard vooroordelen voldoe ik aan geen een. Ik heb al een lange tijd een relatie met de vader mijn dochter, een koopwoning, ga naar school, mijn vriend heeft een eigen bedrijf.. Ga zo maar door. Een tienermoeder is niet altijd een meisje van 16 waarvan de vriend de benen heeft genomen, en die niks voor elkaar heeft. Sommige mensen kiezen er zelfs bewust voor om zo jong ouder te worden, en als deze mensen dit kind kunnen onderhouden, zie ik niet in waarom dit niet zou kunnen.

Reply
Channah 1 oktober 2015 - 09:41

De ergste reactie was trouwens van iemand die zei (ook nog eens een keer een bankmedewerker toen ik een rekening voor mijn dochter ging openen): ‘Oh leuk, dan kan je later met je dochter op stap’, ja man, alsof dat mijn prioriteit is. Stappen met mijn dochter. Als het aan mij ligt gaat ze sowieso de komende 30 jaar niet op stap, haha, maar daarnaast is het meteen weer zo’n vooroordeel.

Reply
Nikita 1 oktober 2015 - 09:36

Pff sommige mensen hè!
Ik kreeg ook regelmatig de vraag of het wel gepland was… Ookal was ik 23! Nou en of het gepland was! Naja plannen… Een kind plan je niet natuurlijk maar we waren zeker aan het proberen!

Reply
Simone 1 oktober 2015 - 09:36

Ik ben 26 en net moeder en ik ervaar zelfs een soort bewijsdrang om te laten zien dat ik het allemaal wel aan kan. En dat zal vast nog veel meer het geval zijn wanneer je met zoveel vooroordelen te maken krijgt… Vervelend lijkt me dat! Maar je hoeft eigenlijk niks te bewijzen, je geeft ze gewoon wat je te geven hebt, en goed is goed genoeg! Je mag trots zijn wat jij op zo’n jonge leeftijd al op de wereld hebt gezet, zo’n mooi gezin.

Reply
Marijke 1 oktober 2015 - 09:30

Het woord tienermoeder geeft mij een negatieve associatie. Maar dan denk ik aan meisjes die ongewenst en ingepland zwanger raken. Bij wie de relatie daardoor stuk loopt en die het dus echt lastig hebben. Jou zie ik niet als een tienermoeder. Jij maakte een andere keuze dan ik heb gedaan. A kwam hier pas toen ik net 30 was.
Helaas kan ik me wel voorstellen dat jullie gekker aangekeken werden dan ik. En eigenlijk gek, want toen ik klein was was een kind jonger krijgen normaal en zou ik “oud” zijn geweest, en gek aangekeken worden?

Reply
Lifesabout 1 oktober 2015 - 09:22

Wat mensen wel niet roepen soms…tienermoeder zijn hoeft niet meteen te betekenen dat het ongepland was en dat je er niet voor kunt zorgen. Ik vind het bijzonder hoe je ermee omgaat, laat ze maar kletsen want jij weet wel beter!

Reply
SoMama 1 oktober 2015 - 08:47

Ik denk dat het woord tienermoeder in veel gevallen wat ‘negatiever’ wordt gezien. Maar wat wil je met programma’s op MTV zoals Teenmoms. Dat valt niet binnen het ‘ideaal’ beeld wat volgens mij wel veel in het hoofd van mensen rond spookt.

Heel mooi dat jij laat zien dat tienermoeder zijn ook heel positief kan zijn. Bedoel je hebt prachtige kindjes!! Alleen wel jammer dat je met zoveel vooroordelen en vragen te maken hebt gehad.

Reply
Saskia 1 oktober 2015 - 07:51

Bij een tienermoeder heb ik ook wel een beetje een slecht beeld. Terwijl dat helemaal niet hoeft te zijn. 19 vind ik trouwens wel jong maar doet mij niet denken aan een tienermoeder. Ik vind het heel mooi dat je die keuze hebt gemaakt en je doet je kinderen zeker niets tekort!

Reply
Joyce 1 oktober 2015 - 07:06

Ik ben ook een tienermoeder en heb heel weg veel last gehad van bewijsdrang. Soms ook wel lastig dat ik dingen had gemist bijv. Maar ben onwijs dankbaar voor Aron!

Reply
Jennifer 1 oktober 2015 - 11:49

Die bewijsdrang ken ik ook inderdaad, de druk ook om nu mijn diploma te halen is misschien wel hoger dan ooit, en je hebt ook continu het gevoel alsof je onder een vergrootglas ligt. En inderdaad ook constant jezelf moet verantwoorden en het gevoel hebben betutteld te worden (omdat je nog maar net komt kijken). Achteraf was het misschien beter geweest om eerst een diploma te halen, maar als ik dan naar Melle kijk met het idee dat ik hem ook weg had kunnen laten halen dan weet ik dat ik voor mezelf de juiste keuze heb gemaakt. Dan maar even wat minder geld om handen, maar als je verantwoordelijk met je nieuwe rol omgaat en jezelf ervoor inzet dan heb je ook weer een heleboel levenservaring erbij. Geld is dan zo onbelangrijk (wel handig) maar toch, zo onbelangrijk.

Reply