Hoe word je meester in het omkopen van je kinderen?

by Tamara

Ik hoor mezelf nog heel hard roepen: ‘Zo’n moeder word ik nooit!’ Zo’n moeder die haar kinderen omkoopt, ze dingen beloofd en ze dan stiekem vergeet en een ster is in zoethoudertjes bedenken. Neeee joh! Want dat zou bij die engeltjes van mij ook totaal niet nodig zijn. Nou lang heb ik dat volgehouden! Maar op een gegeven moment heb ik er ook aan toegegeven, soms is het namelijk best makkelijk om je kind stiekem een klein beetje om de tuin te leiden!

Als je dat opruimt, krijg je wat lekkers.

Mijn jongens zijn sterren in rommel maken. Het is net of ze overal waar ze komen een pad van chaos en destructie achter laten. Dat hebben ze overigens van mij, ik mag dan een hekel aan troep hebben, ik ben een eerste klas rommelkont. Toch vind ik het af en toe wel hele erg fijn om niet mijn nek te breken over het speelgoed overal en dus hebben we hier 2 opruimmomenten per dag. S’middags voor de lunch en in de avond als ze slapen. (Ok en ook nog voordat Richard thuiskomt, stiekem) Maar aangezien die twee van mij liever lui dan moe zijn af en toe en spelen natuuuurlijk veel leuker vinden dan opruimen, probeer ik ze af en toe nog wel eens te overtuigen met: ‘Ahh, als je dat nou even opruimt krijg je een koekje.’ Dat dat koekje sowieso al in de planning stond wisten hun dan weer niet.

Als je dit, dit of dit doet, krijg je een sticker.

Dit werkt niet bij Maxim, want die vind stickers werkelijk geen bal aan. Floris daarintegen is helemaal weg van alles dat plakt. Plakband hier onbeheerd laten liggen is geen goed idee want gegarandeerd dat het rolletje dan op is. Dus heb ik hier het : ‘Als je dat doet, krijg je een sticker’ ingevoerd! Werkt als een tiet! Voor op de wc plassen, voor avondeten opeten en voor opruimen! Het is alleen een beetje jammer dat meneer later de stickervoorraad had geplunderd en mijn woonkamer onder de stickers zat.

Als je onder de douche gaat mag je mee.

Om de een of andere reden willen ze hier nooit onder de douche. In bad gaan is geen probleem, maar dat gaat niet gebeuren elke dag. Het is trouwens wel zo dat wanneer ze eenmaal onder de douche staan, ze er niet meer onder weg willen. Maar goed, ik zeg dus wel eens: ‘Als je nu niet gaat douchen mag je niet mee naar school/winkel/oma/vulmaarin…. !’ Nou, je wilt niet weten hoe snel ze hier dan onder de douche staan. Het werkt trouwens ook prima als ze er niet meer onder weg willen.

Hoe doe jij dat als je kinderen eens iets niet willen? Geef jij altijd meteen straf of ga je voor je ‘leuke’ manier? Het een klein beetje omkopen van je kind?

Misschien vind je dit ook leuk

20 comments

marjon 9 januari 2016 - 20:56

Ja hoor, herkenbaar…. ik denk stiekem dat elke ouder dat wel doet. Niet altijd even eerlijk, maar toch….

Reply
Marijke 7 januari 2016 - 19:31

O douchen! Dat probleem hebben we hier ook. Ze willen er niet onder en niet onder vandaan. Wat een drama. Maar als ze niet gaan zet ik ze gewoon in pyjama of kleren eronder. Daar koop ik ze nooit om. En bij opruimen precies hetzelfde. Koekje stond al op denplanning, maar dat vertellen we er inderdaad niet bij. Heerlijk herkenbaar

Reply
Liess 7 januari 2016 - 14:07

Dochter is nu 13 en doe t nogsteeds .. als je dit doet eten we pizza, als je dat doet gaan we naar de mac… als je zus doet krijg je exra zakgeld. Jep. Werkt prima

Reply
Cassandra 7 januari 2016 - 13:01

Ik ben heel erg benieuwd naar deze fase! Ik ben benieuwd of ik Leia kan gaan omkopen, zal het vast wel gaan doen haha!

Reply
Michelle 7 januari 2016 - 12:11

Haha ik moet hier wel om lachen. Deden mijn ouders vroeger ook bij ons. Vooral als we vervelend waren in de auto onderweg naar Italië, in de zomervakantie. ‘Als jullie nu niet ophouden draaien we om en gaan we gewoon terug naar huis, dan maar geen vakantie’! Werkte als een tierelier, wij waren meteen zo braaf als de pieten en we hebben er helemaal niets mee geleden hoor.

Reply
Hanna @ eenbezigbijtje.nl 7 januari 2016 - 12:10

Ik deed het vroeger altijd bij mijn broertje haha. Werkte prima totdat hij zelf wist waar de koekjes/snoep verstopt lag en erbij kon.

Reply
Iris 7 januari 2016 - 11:15

Ja dit blijft altijd zo moeilijk. Wij willen niet straffen, maar sommige dingen kunnen echt niet ongestraft voorbij gaan (zoals je baby broertje op zijn hoofd slaan of je eten uitspugen op de grond). Wij willen ook niet onderhandelen. Maar ja, wat je wil, dat lukt gewoon niet altijd. Dus ook wij gaan soms de fout in. Want ja, wij zijn ook maar mensen he?!

Reply
Lilian 7 januari 2016 - 11:11

Nee, Jay zit nog niet in de fase dat hij dat begrijpt! Haha maar kan me wel voorstellen als je dit doet.

Reply
Rory 7 januari 2016 - 10:34

Geen moeite hier hoor. Dat wil zeggen. Ik heb het er wel in moeten ‘drillen’. Iedere avond na het eten. Voor het tien minuutjes tv kijken wordt er opgeruimd. Ik help wel mee (he, ze is drie). Gevolg: als ik het nu wel eens wil laten zitten zegt Mila: “Mama, we gaan toch nog opruimen?”. Maar – eerlijk is eerlijk – tussendoor ruim ik ook vaak op, in mijn eentje…

Reply
Sofie 7 januari 2016 - 09:47

Nee, dat doe ik bewust niet. En ik zie daar ook geen verandering in komen, ook niet met de vijfde op komst.

Reply
haia 7 januari 2016 - 09:22

Bij mijn oudste helpt dit niet. O.k geen koekje dan maar moed ik niet opruimen, kan mij die koek nu schelen. Hij weigerd op te ruimen en met zijn broers die dit dan wel weer doen denkt hij er vanaf te komem maar de mama is toch wat slimmer,. Met een ruwe schatting wat de broers hebben opgeruimd en hij nog moet doen mogen de kleine broers stoppen en mag hij verder doen ,alleen dus. Dan krijgt nog de kans wij wachten met ons koekje en hij ruimd vlug op of wij eten terwijl hij opruimd. Daar moest hij de eerste maal niet zo lang over nadenken. ‘T was snel opgeruimd.
Flink zijn vind ik een moeilijke want wat is flink zijn. Vechten is hier een nationale hobby dus behoort volgens hun onder de categorie samen spelen. Ja echt en ze kunnen er wat van. Nou dan gaat mama maar alleen weg groot protest wat we waren toch flink. Vechten??????? Ja dat was spelen mama. Ja daaaaaaag. Hahaha.

Reply
Olga 7 januari 2016 - 08:30

Ik doe nog niet aan omkopen maar wel aan afleiden. Dus met eten en dan iets lekkers, want anders beukt meneer hier straks een gat in de keukendeur en dat is zonde..

Reply
Simone 7 januari 2016 - 07:46

Ach ja, je mag daar best een beetje creatief in zij soms, toch? ?

Reply
Bregje 7 januari 2016 - 07:31

Heel af en tor moet ik al crackers etc inzetten als omkoopmiddel, maar denk dat het over een tijdje pas echt begint als de peuterpuberteit losgaat ?

Reply
Angela 7 januari 2016 - 07:12

Waar zouden we zijn zonder omkoperij…?????
Moet af en toe kunnen toch?
En het hoeft niet met iets groots te zijn, een sticker of koekje is inderdaad al genoeg.

Reply
Tips voor Papa's 7 januari 2016 - 07:11

Bij ons thuis luistert J gelukkig altijd *kuch*. Zelfs met zijn 20 maanden heb ik al het idee dat ik hem af en toe om moet kopen al weet ik niet of hij dat al snapt. Die (kleine) kids hebben een zesde zintuig om te manipuleren en misleiden lijkt het wel af en toe. Als meneer zijn zin niet krijgt, gaat hij schreeuwen of huilen of zelfs op de grond liggen en met zijn hoofd op de grond bonken… 😐
En dan maakt het ook niet uit of je het nu lief vraagt aan hem of hem streng aankijkt als je iets tegen hem zegt; hij doet gewoon waar hij zin in heeft haha.
Ik hoop maar dat het weer een fase is en straks wel “gewoon” luistert (of in ieder geval eenvoudiger te overtuigen is).

Reply
Charlotte 7 januari 2016 - 07:05

Haha die fase begint nu te komen hier ?

Reply