Het middelste kind syndroom.

by Tamara

Een term die je misschien niet zo heel erg vaak hoort, het middelste kind syndroom. Iets waar je niet heel erg vaak wat over hoort, maar toch is het iets waar ik stiekem bang voor ben.

Het middelste kind syndroom.

4311f34d56ee514c09e99f66dbb4a6f9

Wat is het middelste kind syndroom?

Bij drie kinderen heb je de verdeling oudste, middelste, jongste. De oudste is degene die je tot ouders heeft gemaakt, wat hem of haar bijzonder maakt. Omdat het je oudste is, is dit het kind waarbij je het meeste leert qua opvoeding, de oudste doet meestal alles als eerste en daar leer je als ouder weer van. De jongste van een gezin, word vaak onbewust ‘klein’ gehouden, immers, dit is je laatste kind en je wilt hier zo lang mogelijk van genieten. Dan heb je nog het middelste kind, de tweede, waar je echt niet minder van houd, maar hij of zij valt er een beetje tussenin. Hij is niet de oudste, dus hij doet niet alles voor de eerste keer en niet de jongste, dus ook niet voor het laatst.

Daarom schijnen veel middelste kinderen het idee te hebben er een beetje buiten te vallen. Alsof ze niet bijzonder zijn. Dit schijnt overigens bij 3 kinderen van hetzelfde geslacht vaker voor te komen dan bij gezinnen met zoons en dochters, omdat dat sowieso al ‘anders’is.

Het middelste kind syndroom bij ons?

Ik ben stiekem heel erg bang dat Floris hier last van gaat krijgen. Ik houd ontzettend veel van Floris en hij is op dit moment echt nog mijn ‘baby’ ( ja een baby van 13 kilo en bijna 90 cm, kan best). Hij ligt het liefst de hele tijd bij je op schoot te kroelen en laat zich altijd flink in de watten leggen door ons. Maar… Straks is er een nieuwe baby.. En hoe geweldig Floris baby’s ook vind, ik ben bang dat hij ontzettend jaloers gaat zijn. Hij kan dan natuurlijk niet steeds maar op schoot klimmen wanneer hij er zin in heeft en tja, hij zal ook wat minder op zijn wenken bediend worden.

Ook ben ik bang dat hij zodra hij doorkrijgt dat hij niet meer ‘de baby’ in huis is, hij het idee heeft dat hij erbuiten valt. Iets wat ik koste wat kost wil voorkomen, want hij hoort er natuurlijk gewoon bij!

Tja, waar kun je je al niet druk om maken he?

Heb jij ervaring met ‘het middelste kind syndroom?’

 

Misschien vind je dit ook leuk

10 comments

Angeline 17 april 2015 - 22:24

Het eerste waar ik aan moest denken bij de titel was de serie The Middle (of was het nou in the middle). Ik ben enig kind, dus zou niet weten hoe het in elkaar zit met nog een kind. Ik ben al bang dat Jazz zich wat buitengesloten gaat voelen. Mijn vriend is de oudste van de vier en niemand voelde zich meer of minder belangrijk. En dat terwijl het een heel druk gezin is en was.

Ik denk dat het dus meer te maken heeft met hoe het gezin met elkaar om gaat. Maar als middelste kind lijkt het me juist ook weer fijn. Je krijgt niet gauw de schuld, dat is vaak voor de oudste toch? En een kliederboel maakt de jongste dan weer.

Reply
sofiemailt 16 april 2015 - 23:17

Ik was middelste en ik vond het heerlijk, een grote broer om me te beschermen en een klein broertje om over te ‘moederen’. Maar bij jongens is dat misschien minder. Mijn vriend was de middelste van drie jongens en hij was altijd de verantwoordelijkste en sneeuwde zeker niet onder. Dat gebeurde eerder de derde (daarna kwamen twee meisjes en die kregen toen weer alle aandacht). Ik denk dat als je er zelf op let dat er niks gebeurt. Net zoals ik er op let dat mijn enigksind niet verwend wordt.

Reply
Tamara 17 april 2015 - 16:17

Ik hoop het maar! Maar fijn dat jij er geen last van had!

Reply
anne 16 april 2015 - 18:27

Floris krijgt een cultuurshock joh! Haha.. maar daar went hij vast aan. Zolang je jezelf er maar bewust van bent 🙂 komt goed ♡

Reply
Tamara 17 april 2015 - 16:18

Hahaha jaaa komt vast goed!

Reply
Anoniem 16 april 2015 - 15:29

Ik ben wel zo’n middelste kind zoals je hierboven beschrijft. Maar ik denk echt omdat jij je er bewust van bent, dat het echt wel mee zal vallen. Mijn ouders bedoelden het niet slecht, maar meeste aandacht ging altijd naar mijn oudste zus (want, 1e kind, alles is nieuw) en naar mijn zusje (idd, laatste en de ‘baby’. Ze is nu 23 en wij behandelen haar allemaal nog steeds zo, inclusief ik). Ik fietste altijd overal tussendoor, hoefde bijvoorbeeld geen drama te maken wat betreft uitgaan oid want mijn zus had de weg al vrijgemaakt. Maar ik heb nooit minder liefde gevoeld, er werd alleen op vertrouwd dat alles wel goed ging met mij.

Reply
Tamara 17 april 2015 - 16:19

Ahhhh wat fijn dat jij het zo ervaren hebt! Geeft weer hoop! Haha

Reply
karinbosma 16 april 2015 - 14:39

Ik heb dat idee juist helemaaaaaal niet… Ik denk eerder dat de middelste juist nog meer aandacht krijgt… want de middelste hoort bij de ‘oudste 2’ en de ‘ jongste 2’ Bijv. Als ze in de douche gaan, gaan ze vaak met zijn 2en…en ‘t is bijna altijd Roan en Esmay of Esmay en Lyron… Dussss Tamara, het gaat straks echt wel meevallen denk ik!

Reply
lin 16 april 2015 - 13:52

Ik had er nog nooit van gehoord, en ik denk ook dat dat hier echt niet zo zal zijn stel we zouden voor een derde gaan.. want de oudste hier dan Jay, moest ook wennen om niet continu meer bij me op schoot te kunnen klimmen door de baby, en dat heb je straks dan ook weer net zoals de oudste dat toen ook had.
En daarbij heb je een baby ook vaak in bed en 1 op 1 tijd voor de andere want 1 zit op school… ennn bij elk kindje blijft het eerste `iets` altijd bijzonder, bijvoorbeeld nu ook bij Luca roepen we net zo hard als bij Jay toen :ohhh kijk nou hij zwaait voor het eerst! en bij elk kindje blijven die dingen toch bijzonder, of dat nou de eerste tweede of derde is, ik denk dat dat niks uitmaakt! het komt goed meis niet bang voor zijn!

Reply
Sylvie 16 april 2015 - 12:29

Ik denk dat doordat jij je hier al bewust van bent, je er waakzaam op zult zijn, en het allemaal vast wel mee gaat vallen! Lijkt me moeilijk om de balans te vinden, en ook om niet door te slaan naar de andere kant (te vaak zijn zin geven, omdat hij anders misschien wel het “middelste kind gevoel” zou krijgen). Succes!

Reply