Genderneutraal opvoeden? Pff wat een onzin!

by Tamara
genderneutraal

Ik heb een hele tijd getwijfeld of ik over dit onderwerp moest schrijven. Maar na een opmerking die ik laatst kreeg had ik er echt helemaal genoeg van. Als blogger krijg je te maken met een heleboel verschillende meningen van mensen die jouw blog lezen. Deze mensen zijn het natuurlijk  niet allemaal met mij eens en dat is ook helemaal niet erg, je kunt nou eenmaal niet iedereen gelukkig maken! Maar er zijn ook wel eens opmerkingen die me een beetje te ver gaan. 1 van die laatste opmerkingen ging over genderneutraal opvoeden. Ben je benieuwd wat die opmerking was? Lees dan verder!

Genderneutraal opvoeden? Pff wat een onzin!

Ik had bij een blogje over kinderbedden gezegd dat een een prinsessenbed leuk voor een meisje was, niks mis mee toch? Maar ik kreeg me toch een stomme opmerking van iemand die het belachelijk vond dat mijn zoons niet in een prinsessenbed zouden mogen slapen. Nu vind ik het heel knap dat ze dat uit zo’n stukje tekst kon halen, maar goed.

Nu was dat niet de eerste keer dat ik zo’n opmerking kreeg. Toen ik een blogje schreef over kleuren voor een babykamer en ik zei dat roze een leuke kleur voor een  meisjeskamer was, kreeg ik te horen dat dat belachelijk was, want roze was echt niet alleen voor meisjes. Hetzelfde gebeurde een keer met kleding, ( roze shirt voor jongens) en speelgoed ( auto’s voor meisje, barbies voor een jongen).

Daar gaat het toch helemaal niet over?

Sommige mensen zijn gewoon echt sterren in niet goed lezen. Ik krijg regelmatig reacties met vragen terwijl het antwoord duidelijk in de tekst staat of mensen die een hele tekst niet eens lezen en gewoon met hun eigen mening over iets reageren. Ik heb dan zoiets van, als het je niet interesseert, zeg dan gewoon lekker niks. Hetzelfde denk ik over deze opmerkingen, mensen zoeken dingen die er helemaal niet zijn. Als ik zeg dat ik een raceautobed leuk vind voor een jongen, dan staat er toch helemaal nergens dat ik mijn dochter niet in zo’n bed zou laten slapen? Mijn dochter is stapelgek op auto’s en dat was dan ook wat ze voor haar verjaardag van ons kreeg. Mijn jongens kunnen uren met de poppen van hun zusje spelen, niks mis mee!

Wat is genderneutraal opvoeden?

Het echte genderneutraal opvoeden is eigenlijk dat je je kind zonder geslacht opvoed. De reden hierachter is dat die ouders hun kind geen stereotypen willen opleggen. Zoals meisjes spelen met barbies en jongens met auto’s. Zo kan het kind zonder deze ‘belemmering’ opgroeien en laat je de natuur zijn gang gaan. Je voed je kind niet op als jongen of meisje maar als persoon. In Zweden is dit momenteel heel erg populair. Jongens worden op schoon heel erg aangemoedigd om met poppen te gaan spelen en meisjes juist om met lego en auto’s te gaan spelen. Maar ook dragen ze bijvoorbeeld ‘neutrale’ kleding.

Wat ik vind van genderneutraal opvoeden.

Als ik heel eerlijk ben vind ik het echt onzin allemaal. Tuurlijk, ik kan er best inkomen dat mensen de stereotypes van de tuttige vrouw en de stoere kerel wat willen wegnemen en dat er wat meer gelijkheid komt. Maar waarom kinderen dit zo opdringen? Als ik met mijn jongens in de winkel sta, loop ik echt niet met ze naar de barbieafdeling toe van : ‘Ja, jongens! Zoek maar een barbie uit!’ Maar als ze erom zouden vragen, natuurlijk mogen ze dan eentje hebben. Hetzelfde met roze kleding, Maxim vond een hele tijd roze echt prachtig en dan droeg hij ook gewoon een roze shirt of een roze polo. Prima toch?

Maar aan de andere kant, ik zou niet zo snel een prinsessenbed voor ze kopen en als ze in een prinsessenjurk naar school zouden willen, dan zou ik dat ook niet zo’n succes vinden. En net als nagellak, make-up, jurkjes en nog veel meer, vind ik prinsessenbedden gewoon echt iets voor meisjes. Dan maar niet ruimdenkend of whatever.

Dus genderneutraal? Tot op zekere hoogte een dikke prima, maar sommige mensen gaan gewoon veel te ver! 

Wat vind jij van dit onderwerp? Zou jij je zoon een prinsessenbed geven als hij daarom vraagt? Ik ben benieuwd naar jullie mening!

 

Misschien vind je dit ook leuk

28 comments

Doda 22 september 2019 - 15:26

Genderneutraal wat een onzin ja. Ik kan hier zo slecht tegen. Iedereen wordt geboren als jongen of meisje en dat hele hippe ‘genderneutraal’ gedoe slaat echt helemaal nergens op. Als mijn zoontje ergens gestimuleerd zou worden om met poppen te gaan spelen haal ik hem daar direct weg. Hij mag overal mee spelen maar hij hoeft niet gestimuleerd worden om vrouwelijk te zijn. Hij mag zelf kiezen waar hij mee speelt maar ik zal zeker een grens trekken en nee hoor, een jurk dragen? Dacht het niet. Prinsessenbed? No way. We zijn vrouwelijke dingen en mannelijke dingen,of dit nu cultureel bepaald is of niet. Maar mijn mening is dat je als ouder de verantwoordelijkheid hebt om je kind in het land en cultuur waar je opgroeit de weg te wijzen en laat zien wat gepast en ongepast is. Als je kinderen alles zelf maar laat kiezen en bepalen dan is het nogal logisch dat de meest fantasierijke dingen worden uitgeprobeerd. Genderneutraal bestaat niet maar is een vaag concept want er bestaat geen kind dat zonder gender wordt geboren. Ik vind deze ontwikkeling in de maatschappij heel erg en psychologisch schadelijk voor kinderen want je maakt ze zo alleen maar in de war, tot ze er op een dag zelf achter komen. Maar dan is de schade al gebeurd aangezien ze van hun ouders hebben geleerd dat er iets als genderneutraal zou moeten bestaan. Iedereen die ogen heeft kan het verschil in geboren geslacht zien. Waar je mee bent geboren, dat ben je. Meisje of jongetje. Punt uit. Genderneutraal is een fantasie en geen werkelijkheid.

Reply
Stefanie 23 juni 2018 - 10:06

Ik vind het lastig. Of nou ja.. gideon onze jongste zoon. Al zolang als hij kan uiten wat hij wil kiest hij voor prinsessenjurken. Bij video spelletjes is hij altijd een meisjes karakter. Hjj heeft alle prinsessen barbies en speelt alleen maar met meisjes. En ik vind het goed. Ik doe hem geen piratenpak aan naar school omdat ik me er anders oncomfortabel bij voel.. en dus gaat hij als prinses. Wat ik het lastige deel vind is of hij erover heen groeit.. of dat dit zo blijft. En dan meer voor hem.. ivm pesterijen. Voor hem is het niet meer dan normaal dat hij zich zo kleed/gedraagt. Het is niet altijd de keuze van de ouders. Ik zou een heel ongelukkig kind in huis hebben als hij cars of dino s kreeg voor zijn verjaardag. Want ‘mam ik word later een prinses’. Het neemt niet weg dat ik het altijd makkelijk en leuk vind..

Reply
Kim 23 juni 2018 - 09:18

Amen! Ik heb 2 zoons en die dragen veel blauw, want dat staat gewoon mooi. Ze hebben auto’s, Duplo, gereedschapskisten, een schoonmaakkar, kookspullen en mijn oudste heeft een tijd met mijn pop gespeeld. Prima. Ik bied aan waar mijn kind om vraagt, maar ga inderdaad niet bewust een prinsessenbed kopen, of sturen op Barbies.

Reply
Sonja 23 juli 2016 - 00:20

Genderneutraal, klinkt dat heftig zeg! Zo groots doen wij het hier niet, maar omdat ik jongen/meisje twins heb, maak ik veel gebruik van unisex kleding (voor 2 (kids) halen, 1 betalen), en dito speelgoed. Omdat ik geen kleurenfan ben, en het super handig vind als ze beiden met al het speelgoed kunnen spelen. Maar per sé mijn zoon aan de barbies willen hebben of mijn dochter de voetbal? Nee, ze mogen het helemaal zelf weten (vooruit, liever niet op paardrijden :-P, maar ook dat…)

Reply
Rory 22 juli 2016 - 13:17

Soms heb ik het gevoel dat mensen die zulke opmerkingen plaatsen gewoon tijd teveel hebben. Als ik naar mijzelf kijk dan merk ik dat ik juist (veel) te weinig tijd heb en het laatste wat ik dan zou doen is nadenken over allerlei dingen die eigenlijk geen prioriteit hebben.

Maar dat was even off topic. Even kijken. Ik heb zelf een lief kleuterdochtertje. Waar ik altijd dacht dat ik niet alleen maar voor roze zou gaan, blijkt dat ik toch best wel veel roze kleertjes heb gekocht. En al snel bleek: haar favoriete kleur is blauw! Prima de luxe denk ik dan. Ze draagt dus blauwe kleertjes, maar ook roze. Haar kamer? Toevallig zat er al een lichtblauwe rechthoek in (ooit in een grijs verleden geschilderd) en verder veel wit, bruin en bruingrijs. Gecombineerd met…blauw en veel andere kleuren.

Genderneutraal? Geen idee. Maar ik vind het niet de moeite (en tijd) waard om daar over na te denken. Daarmee zeg ik overigens niets over jou Tamara, want ik vind het een goed onderwerp voor een blog! Zeker omdat je met een aantal comments die richting op bent geduwd. Waar kunnen mensen zich druk om maken…

Als laatste opmerking. Als Mila een Cars-bed zou willen dan ben ik het daar niet mee eens. Als Mila een prinsessen of Frozen-bed zou willen dan ben ik het daar ook niet mee eens. Ik kijk liever vooruit, naar de toekomst. En zou dan eerder kiezen voor een neutraal bed (wit ofzo) en dat ‘opleuken’ met accessoires.

Reply
Leonie van Mil 22 juli 2016 - 09:21

In genderneutraalopvoeden kun je inderdaad in doorslaan. Ik denk dat er bepaalde interesses zijn die zeker geslachtsbepaald zijn. Ik werkte in de kinderopvang en we boden daar alles aan. Kinderen mochten zelf bepalen wat zij wilden doen. Zo is er speelgoed, zoals duplo, dat zo’n beetje alle kinderen leuk vinden. Maar je merkte wel dat de meisjes sneller geneigd waren om voor een popje te zorgen en jongens veel ruiger waren in hun spel. Dus of je nou aan genderneutraal opvoeden doet of niet. Uiteindelijk maakt het geslacht wel degelijk uit in de keuzes die de kinderen maken. Op een enkele uitzondering na dan. (voordat ik alles over mij heen krijg 😉 )

Reply
Nicole 22 juli 2016 - 06:24

Ik zou voor m’n dochter niet eens een prinsessenbed kopen haha dus ook niet voor m’n zoon. Wil m’n zoontje nagellak? Ja waarom niet. Maar ik ga ze niet ‘pushen’ door alles heel neutraal te doen. Ik heb roze kleding voor m’n dochter maar ook blauwe. En ze heeft auto’s en poppen.. Dát vind ik genderneutraal en niet zoals sommige mensen t doen of bedoelen.

Reply
simpel, met een snufje liefde 22 juli 2016 - 06:15

Mensen kunnen soms zo raar reageren. Echt genderneutraal opvoeden kan echt niet volgens mij en ik vind het ook onzin. Toen ze heir klein waren hebben ze een tijdje een pop gehad. Ik vond eht prima, maar hoe ouder ze worden hoe vaker ze toch kiezen voor hun ” eigen” speelgoed.

Reply
jodi - liefthuis 21 juli 2016 - 20:08

Helemaal mee eens. Onze zoon heeft een roze kast en een pop voor zijn verjaardag gekregen. Niet omdat ik zender neutraal wil opvoeden maar omdat ik de roze kast mooi vond en hij op het kdv graag met poppen speelde. Hij pakt ook graag de rugby bal en de auto’s en natuurlijk hebben we bij de keuze van de rest van de kamer gekozen voor jongens achtige dingen. Sorry maar is ok gewoon leuk, niet dat hij niet anders mag, maar goed je snapt me denk ik

Reply
Fee 21 juli 2016 - 17:38

Over het eerste deel van je blog ben ik het helemaal eens! Gewoon op een nette manier laten weten dat je er zelf anders tegenover staat vind ik dan wel kunnen… Net zoals ik nu ga doen 😉 Bij Het tweede deel ben ik dus iets minder akkoord, ik ben helemaal openminded en als mijn zoon een prinsessenjurk aan wil, dan mag hij. Niet vanwegen genderneutraliteit (hoewel dat ook niet meer neutraal is), maar gewoon omdat ik wil dat mijn kinderen altijd met hun emoties, gedachten, voorkeuren en bedenkingen bij mij terecht kunnen. Het gaat waarschijnlijk voor veel vragen en commentaar zorgen, maar dat neem ik er wel bij 🙂

Reply
Charlotte 21 juli 2016 - 13:03

Ik ben het ook met je eens! Ik vind nagellak ook echt voor meisjes en niet voor jongens (sorry) en zou ook niet snel een jongen in een prinsessenjurk over straat laten lopen (als ik een jongen had dan 😉 ) Maar mensen moeten sowieso eens ophouden met over anderen te oordelen. Dat ik dat niet doe wil toch niet zeggen dat ik het ook meteen afkeur van iemand anders. Laat iedereen lekker zelf bepalen wat ze willen en doen.

Reply
Kleine Prinses 21 juli 2016 - 12:52

ik ben het met je eens… onzin!

Reply
Eline 21 juli 2016 - 12:36

Wat een zeikneuzen heb je soms op het internet. Mijn dochter kwam laatst met een spiderman-trui aan in de winkel, maar ik heb hem niet meegenomen. Dat was meer omdat ik al een stapeltje kleren voor haar in mn mand had, maar achteraf heb ik een beetje spijt. Als zij spiderman leuk vindt, prima toch? Bij jongens is dat toch een beetje anders. Als mijn zoon in een jurkje naar school gaat als hij dat graag wil is dat wat mij betreft prima, maar je kunt er donder op zeggen dat hij dan gepest aan zijn hoofd krijgt, om maar niet te spreken van ouders die het heel belangrijk vinden dat ze daar wat van zeggen. Dus ja, hij zou het wel mogen van mij, maar ik zou hem wel waarschuwen voor nare opmerkingen.

Reply
MetMirjam 21 juli 2016 - 12:14

Pff wat een onzin inderdaad! Fiene krijgt wat ze leuk vindt, wat dat ook is (en nee daar bedoel ik niet mee ‘wanneer ze maar wil’ haha). Ze heeft wel meer meisjes speelgoed dan jongens speelgoed, maar het zit er echt ook gewoon tussen. Zonder stimulatie, want daar doe ik ook niet aan 😉

Reply
Rosie - Lifebyrosie.nl 21 juli 2016 - 09:46

Wat kunnen mensen toch ‘zoeken’ naar iets om over te zeiken he.. Vreselijk! Ik ben het helemaal met je eens. Als Flynn later zelf met barbies wil spelen vind ik dit dikke prima maar een prinsessenbed zou me ook veel te ver gaan. Waarom zou je je kind genderneutraal op willen voeden? Je bent toch een jongen of een meisje? Kijk gewoon naar je kind en wat hij/zij nodig heeft en gelukkig van wordt. Dat is het enige dat telt.

Wat ik wel belangrijk vindt voor onze opvoeding, en wat denk ik ook onder genderneutraal opvoeden valt, is qua emoties. ‘Grote jongens huilen niet’ dat soort dingen zou je mij niet horen zeggen. Meisjes niet snel bestempelen als kattig of bazig als ze weten wat ze willen (wat bij jongens vaak gezien wordt als stoer of ‘hij weet wel wat hij wil he!!’). Gevoelens zijn er voor iedereen, zoiets :)!

Reply
Manouk 21 juli 2016 - 09:45

Wat ik wel grappig zou vinden is dat ze in Zweden erg met het genderneutraal opvoeden bezig zijn, maar de jongens wel stimuleren om met poppen etc te spelen. Mij lijkt dat je ze dit dan juist zelf laat kiezen en niets opdringt.

Enfin, buiten dat om heeft mijn zoontje van alles. Hij heeft vooral veel neutraal speelgoed met wat jongens speelgoed aangevuld zoals autootjes en een bal. Maar hij heeft ook een koffiesetje met roze tinten waar ik vroeger mee heb gespeeld. Ik zou m’n zoontje niet zo snel een prinsessenjurk aan dien en m’n dochtertje niet zo snel verkleden als Batman en ik zou sowieso al voor beiden een neutraal bed kopen.

Mijn neefje vond het trouwens vroeger helemaal geweldig om mijn kleren aan te doen, dat was zo grappig! En zo ver ik weet valt hij niet op jongens. Niet dat het zou uitmaken trouwens.

Reply
Nathalie 21 juli 2016 - 09:36

Het is ook een verschil als mijn peuter van 2 met bvb barbie wil spelen of als hij 10 jaar is. Natuurlijk mogen ze dat maar ik denk dat het van nature een beetje in de kinderen zitten dat jongens ‘auto’s’ leuker vinden en meisjes ‘barbies’ . Nou neem ik twee voorbeelden die evengoed iets anders kunnen zijn. Ik zou voor mijn zoon geen prinsessenkamer willen…. Ik ga voor Vince een nieuwe kamer stylen en die zal eerder neutraal zijn maar enkel omdat ik dat graag zie hahaha 😉 Later mag hij kiezen maar toch liever geen roze tutu’s… Sorry! haha maar dat ik mijn mening he 😉

Reply
Cassandra 21 juli 2016 - 09:24

Misschien voed ik ook wel gender neutraal op haha, dochterlief haar kamer is blauw ipv roze omdat ik zelf gewoon een hekel heb aan roze haha! Behalve in kleding, roze kleding staat d’r super lief. Maar even serieus, het kan me niks schelen waar leia mee speelt of welke kleur ze draagt als ze maar gelukkig is ?

Reply
Meryll 21 juli 2016 - 09:17

Dat hele genderneutraal is de grootste onzin, wij mensen hebben bedacht dat roze voor meisjes is en blauw voor jongens. Kleine kinderen zijn nog helemaal niet zo bewust van geslacht, en spelen met datgene waar ze qua ontwikkeling behoefte aan hebben. De voorkeur die ze hebben mbt speelgoed of kleuren etc is ook deels genetisch, de rest opvoeding. Als je als ouders de lijn trekt bij dat je zoon geen prinsessenbed mag omdat het een jongen is, is dat toch prima. Kinderen ontwikkelen zelf voorkeur en als ouders stuur je soms wat bij, niks mis mee. Extreem iets stimuleren is sowieso niet goed, of het nou om genderneutraal gaat of juist niet.

Reply
Nienke 21 juli 2016 - 08:59

Als mijn dochter (later) aangeeft liever meer jongensachtige dingen te dragen etc. dan heb ik daar geen probleem mee en zal ik haar daar in volgen. Maar ik ga ook geen genderneutraal gedrag proberen af te dwingen, dat voelt ook onnatuurlijk.

Reply
Sophie 21 juli 2016 - 08:55

Mijn dochtertje kiest toch altijd nog zelf voor de ‘meisjes’ dingen. Al ga ik met haar naar de speelgoedwinkel komen we eerst altijd uit bij de auto’tjes. Het duurt meestal geen 3 seconden voordat ze vraagt wanneer we nou naar het ‘meisjesspeelgoed’ gaan. Ik laat haar zelf kiezen en ik verbied haar niks, maar mijn dochtertje is dan denk ik een echt meisje meisje

Reply
Marijke 21 juli 2016 - 08:52

Nee een prinsessenbed krijgen ze niet. Beiden niet. Een neutraal bed wel. En wat voor dekbed overtrek en kussens enzo ze willen mogen ze zelf weten. Prinsessen, auto’s of iets anders. Allemaal goed. Zo maakt het me ook niet uit wat ze aan doen wat betreft kleuren. En als T een keer nagellak wil, prima! Is er ook zo weer af te halen.

Reply
Michelle 21 juli 2016 - 08:05

Lastig onderwerp dit. Kan me vinden in wat jij zegt. Als Morris straks een roze shirt wil, of een keer nagellak net als mama, denk ik dat ik dat toch net wat anders vind dan in prinsessenjurken naar school. Ik denk dat je uiteindelijk vooral probeert te doen waar je kind gelukkig van wordt. Maar genderneutraal opvoeden? Wij zijn het écht niet van plan.

Reply
Nicole 21 juli 2016 - 07:50

Ja ik vind dit een lastige. Maar uiteindelijk zou ik mijn zoontje toch even wat hij wil, al zegt mijn hart misschien dat ie een stoer bed met auto’s moet ofzo.

Reply
Anneke 21 juli 2016 - 07:36

Ach, iedereen doet toch gewoon zijn zin? Doe jij dat ook maar lekker 😉
Zoonlief is helemaal gek op roze (en nagellak en …). Niks mis mee. Stiefdochterlief op blauw en stiefzoonlief is een ‘stoere jongen jongen’. Ook niks mis mee. Ik laat ze gewoon zelf kiezen. Maar het is nu ook niet alsof ik in de winkel bij ieder roze shirt m’n zoontje zijn naam ga staan kwelen om het onder zijn neus te duwen. Hij moet het zelf maar zien. Dus ik kan je helemaal volgen in wat je zegt.
En het is maar wat je zegt: sommigen maken er een kunst van om alles volledig uit zijn context te trekken.
Niet teveel van aantrekken, zou ik zeggen 😉 Jouw leven, jouw kinderen, jouw zin :*

Reply
Channa 21 juli 2016 - 07:17

Een prinsessenbed? Dan eerder een neutraal bed met prinsessen dekbedovertrek, mocht hij dan ineens denken nou dit is toch wel voor meisjes dan is het ook zo weer aan te passen.

Reply
Jose 21 juli 2016 - 06:54

Er ligt voor mij ergens een niet definieerbare grens; mijn zoontje zag dat mijn dochtertje en ik roze teennagels hadden, wilde hij ook graag; prima.. Hij heeft ook een keer achterop de fiets gezeten met de haarband van zn zusje in zn haar. Maar als hij een prinsessenbed of een roze slaapkamermuur zou willen zou ik hem denk ik uit een aantal alternatieven (die naar mijn idee wat meer bij jongens passen of neutraal zijn) laten kiezen. Blijkbaar heeft die grens te maken met hoe lang iets duurt..? Een dagje een haarband of een week nagellak vind ik echt niet erg, hij kan rustig de volgende dag een emmer (brandweerhelm) ophebben.. Maar iets wat langer blijft, zoals een bed oid, zou ik toch (op liefdevolle manier ;)) proberen om tegen te houden.

Reply
Merel 21 juli 2016 - 06:40

Geen moeite mee als ze iets doen wat niet direct meisjesachtig is, maar zou het ook niet stimuleren. Is niks mis met meisjesachtig zijn toch? Net zo min als ‘jongensgedrag’ dat zou zijn, maar genderneutraal vind ik onzin. Ze worden ook niet genderneutraal geboren.

Reply

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.