Gaan kinderen ten koste van je eigen toekomst?

by Tamara

Ik had mijn eigen toekomst zo goed uitgestippeld, eerst een studie, dan veel reizen en werken, dan ooit eens een leuke relatie, samenwonen, trouwen en kinderen. Soms, of eigenlijk meestal, lopen dingen alleen niet zoals je het van te voren allemaal uitgedacht had. Als ik op mijn 15e gehoord had dat ik 4 jaar laten moeder zou zijn had ik je keihard uitgelachen, dat was namelijk totaal niet wat ik in de planning had. Doordat ik zo vroeg moeder ben geworden, heb ik een heleboel dingen niet kunnen doen. Ik kon goed leren en had heel graag willen studeren. Helaas werkte mijn thuissituatie gewoon niet mee op dat moment, anders was het zeker allemaal anders gelopen.

Toch wil ik niet mijn hele leven opleidingsloos en werkeloos blijven. Ik ben nu 5 jaar thuismoeder, iets wat destijds een bewuste keuze was en natuurlijk is het een luxe dat ik kan thuisblijven. Maar ik voel me op sommige dagen gewoon niets meer dan alleen maar moeder. Ik doe sommige dagen gewoon helemaal niets anders dan voor anderen zorgen en met kinderen praten. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar zo af en toe is het wel heel erg fijn om ‘het’ gewoon allemaal even uit handen te kunnen geven en gewoon iets kunnen doen waarmee je je hersens wat gebruikt. Want ik weet niet hoe het met jullie zit, maar erg veel hoef je niet na te denken als thuismoeder.

Dus in mijn geval stel ik mijn eigen toekomst uit voor mijn kinderen. Waarom ik nu niet aan het werk of naar school ga? Grotendeels is dat vanwege het geld. Kinderopvang is gewoon heel erg duur, we beschikken niet over opa’s en oma’s om op terug te vallen en aangezien ik zonder relevante opleiding waarschijnlijk niet erg goed betaald werk zou kunnen doen, blijf ik zolang Lauren nog niet naar school gaat thuis. Ik heb er wel over nagedacht om een avond opleiding te gaan doen of bijvoorbeeld als ze ietsje groter is een deeltijdopleiding te gaan doen om toch iets vooruit te komen, maar echt fulltime studeren of werken lukt mij momenteel niet.

Moraal van dit verhaal, BLIJF OP SCHOOL! Haha!

Hoe heb jij dit gedaan? Was jij klaar met studeren en had je een baan voor je moeder werd? Of heb je dit gecombineerd? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Misschien vind je dit ook leuk

29 comments

Nel 18 januari 2018 - 20:44

Kijk eens op de kansberoepenlijst van het UWV. Als je een van die opleidingen gaat doen krijg je subsidie van max 2500 euro van de overheid!

Reply
Milou 29 januari 2016 - 23:50

Ik had ook mijn toekomst helemaal uitgestippeld.
Reizen, genieten samen (we waren tenslotte 9 maanden samen), opleiding afmaken etc.
Tot ik in maart 2015 er achter kwam dat ik zwanger was geraakt, ondanks koperspiraal.
Zo dat is dan wel even anders. Helaas werd ik ziek tijdens mijn zwangerschap en raakte ik erg achter op school.
Nu ga ik een andere opleiding doen. Wat betekend dat mijn kindje 5 dagen per week weggebracht gaat worden. Twee dagen oma, twee dagen kdv en 1 dag andere oma. Gelukkig is dit maar voor ong. een jaar.
Maar best pittig en ik zie er nu al wel beetje tegen op. Maar is ook weer voor haar toekomst, denk ik dan maar. Wij krijgen doordat ik studeer wel veel kinderopvang toeslag terug! Ook krijg ik nog stufi en stagevergoeding. Dat is erg fijn! Doe wat voor jou goed voelt, maar ik begrijp heel goed dat je ook graag iets voor jezelf wilt hebben en iets van een papiertje wilt.

Reply
Leonie 18 januari 2016 - 10:15

Opleiding afgerond en tijdens het afstuderen had ik al een passende baan gevonden. 1,5 jaar later geloof ik, kreeg ik vast contract en toen besloten we een huis te kopen en te gaan samenwonen.. Nu 2,5 jaar later zwanger van ons eerste kindje!
Succes met opleidingen kiezen… Dat lijkt me behoorlijk lastig met 3 kids!

Reply
Josan 18 januari 2016 - 09:53

Wat kan ik zeggen: werken wordt overschat? De afgelopen maanden heb ik regelmatig bedacht dat toen ik thuis was meer uitdagende dingen deed. Ik had meer verantwoordelijkheid, vrijheid en creativiteit. Mijn ervaring is, dat er voor alles een tijd is. Tevreden zijn met jezelf, een stabiel thuis hebben en werk hard aan je dromen.

Reply
Daniëlle 17 januari 2016 - 22:11

Een half jaar na mijn afstuderen raakte ik zwanger. Vanaf dat moment ben ik gestopt met zoeken naar een baan, omdat ik heel graag thuisblijfmoeder wilde zijn. Een bewuste keuze. Natuurlijk vind ik het belangrijk om meer dan alleen moeder te zijn, en daarom besteed ik ook veel aandacht aan mijn webshop, blog en snailmail hobby!

Reply
Jennifer 17 januari 2016 - 22:05

Ik ben gewoon door gaan studeren toen ik moeder ben geworden, vorig jaar. En ik ben ook van plan om straks nog een masterstudie te gaan doen. Ik denk wel dat zolang je het nog wil, je het echt nog wel kan. Een kind betekent in mijn ogen niet meteen einde carrière. Misschien wel een stapje meer doen om te bereiken wat je bereiken wil.

Reply
Linda 17 januari 2016 - 21:23

Heel herkenbaar! Ik was wel wat ouder en halverwege mijn hbo opleiding kwam ik mijn huidige partner tegen en al heel snel volgde onze dochter! Dat had ik nooit gedacht! Was namelijk alleen bezig met studeren! Ik wil wel ooit de opleiding afmaken, maar wanneer weet ik niet! Nu zit ik idd met oppas problemen dus ik denk ook pas als de Kids naar school gaan 🙂

Reply
Sabrine 17 januari 2016 - 21:05

Ik ken het, op mijn 18e beviel ik en opgegeven moment voelde ik me alleen maar moeder, nu een jaar later volg ik weer een opleiding, door de studiefinaciering red ik alles gelukkig net, maar soms is het leven met de centjes. Ik ben blij dat ik eindelijk mijzelf verder kan ontwikkelen en probeer alle ballen in de lucht te houden, want soms een zware taak is.. Eerst zelf school daarna naar huis haasten eten koken, en nog even de tijd nemen voor mijn kindje, daarna huiswerk maken en tussen de bedrijven door ook nog het huishuiden op orde houden. Het valt niet mee en soms vraag ik me af hoe ik het red, maar dan weet ik waarom ik het doe; voor mezelf en mijn kindje en dat houd mijn kracht op peil.

Reply
Manon 17 januari 2016 - 20:26

Beetje herkenbaar verhaal. Ik was met 18 jaar ongepland zwanger, zat net tussen twee HBO opleidingen in, en besloot samen met de biologische vader destijds om het kindje te houden en na de geboorte weer terug maar school te gaan. Niet wetende dat ik op mijn 19de zou bevallen en de biologische vader er 8 maanden later vandoor zou gaan om nooit meer achterom te kijken; laat staan alimentatie te betalen of omgang te hebben. Mijn zoon is nu 16 en ik heb hem helemaal zelf opgevoed. Zijn vader kent hem niet. Ik heb mezelf met mijn havo diplomaatje weten op te werken, heb een goede baan, een eigen bedrijf en volg een opleiding. Sinds een jaar of 3-4 ben ik een inhaalslag aan het maken. Ik heb het er de eerst jaren wel een beetje moeilijk mee gehad en had mijn toekomst ook anders voor me gezien, maar heb er geen spijt van. Mijn tijd is nu gekomen. Terwijl leeftijdsgenoten in luiers zitten kom ik nu weer aan mezelf toe. Tuurlijk vereist een puber ook nog de nodige aandacht, maar dat is toch niet hetzelfde. Ik heb geen spijt van mijn keuzes en heb het gewoon andersom gedaan als de meeste mensen. Maar dat past ook wel een beetje bij mij 😉

Reply
Angela - Mama met passie 17 januari 2016 - 15:18

Mijn man en ik kochten een huis in mijn afstudeerjaar. Een jaar later zijn we getrouwd, maar waren nog niet toe aan een kindje. We wilden nog een reis maken naar Zuid-Afrika en dat hebben we gedaan. We hadden bedacht om na die reis de voorbehoedsmiddelen de deur uit te doen, maar mijn man vroeg begin juli of ik niet al kon stoppen met de pil. Natuurlijk kan dat, maar wat nu als ik zwanger ben als we op reis gaan? Op 10 juli slikte ik mijn laatste pil. Onze eerste trouwdag vierden we met zijn tweeën in Zuid-Afrika en daar had ik een positieve zwangerschapstest op 10 oktober. Ik had op dat moment een baan en stond voor een contractverlenging. Die kreeg ik en die is nu overgegaan in een vast contract.

Ik snap dat je het misschien anders had gezien, maar nu lekker genieten van je kids en dan een studie oppakken of zoals je zelf zegt een avondstudie. Doe waar je gelukkig van wordt en wat ook binnen bereik ligt 😉

Reply
Marijke 17 januari 2016 - 14:50

Ehh tja, ik heb keurig gestudeerd, gereisd getrouwd en toen kwam er op mijn 30ste een kind. Prima gepland allemaal. Heel anders dan jij dus. En ja met kinderen is studeren een stuk lastiger, weet ik nu ik tijdelijk veel thuis ben door de ww. Maar wel heerlijk om zoveel bij de kinderen te kunnen zijn. Maar ik snap ook heel goed dat je af en toe je hersens weer wil gebruiken. Dat is heel herkenbaar.

Reply
Lonneke 17 januari 2016 - 11:12

Hier is het een beetje hetzelfde al was ik nu wel klaar geweest als ik niet ziek was geworden.. Maar is ‘n thuisstudies geen optie? Dat kan geheel in je eigen tijd!

Reply
Michelle 17 januari 2016 - 10:33

Ik wilde heel graag jong moeder worden, maar wel eerst trouwen, een huis kopen en mijn diploma’s halen. Dat had ik zo voor mezelf bedacht. Ik stapte na de universiteit over naar het HBO – vanwege voordiploma’s kon ik zo’n opleiding in 3 jaar doen – we trouwden terwijl ik aan het afstuderen was en kochten ons eerste huis een paar dagen voor ik mijn scriptie officieel inleverde. Ik was toen 21. Vier maanden later was ik zwanger! Ik vond meteen na mijn afstuderen een baan, maar vond 50 uur werken net wat te gortig dus gaf ik die baan op en ging ik ergens anders 24 uur werken, waarvan één dag thuis. En dat blijf ik straks doen. Ik ben heel erg blij met hoe de dingen gelopen zijn, maar kan me voorstellen dat de dingen niet altijd gaan zoals je had bedacht. Ik hoop dat je in toekomst alsnog dat diploma kunt gaan halen. Het moment komt vast een keer.

Reply
mathiske 17 januari 2016 - 10:23

Ik had een baan toen ik zwanger werd, alleen is mijn contract niet verlengd omdat ik een kindje kreeg. We hadden alles geregeld kwa opvang en dat soort ellende, maar nu vind ik het heel erg fijn dat ik fulltime thuis ben, dat had ik nooit van mezelf verwacht

Reply
Tineke 17 januari 2016 - 10:17

Ik ben bijna klaar met mijn opleiding, hoop dat ik nog net voordat ik moet bevallen mijn diploma heb behaald. Anders zou ik nog 1 a 2 maanden naar school moeten.

Reply
Nienke 17 januari 2016 - 10:12

Na het afronden van mijn hbo-opleiding kreeg ik gelukkig meteen een vaste baan, na drie jaar kwam ons eerste kind en ben ik minder gaan werken. Ik werk nu nog steeds bij dezelfde organisatie alleen veel minder, namelijk 2 dagen per week. Ik vind dat goed te doen, in combinatie met kinderen, man, huishouden en alle sociale verplichtingen.
Succes met je keuze straks!

Reply
Bregje 17 januari 2016 - 09:56

Ik werd zwanger toen ik net aan een nieuwe studie was begonnen, ik was toen 33 en was net mijn baan kwijt. Na mijn zwangerschapsverlof vond ik weer een nieuwe baan en een half jaar later heb ik mijn studie weer opgepikt. Studeren met een dreumes en drie dagen werken was pittig, maar ik ben blij dat ik het heb volgehouden! Ik snap je heel goed, maar ben er van overtuigd dat het bij jou helemaal goed komt. Met je doorzettingsvermogen en slimme koppie kan dat niet anders! X

Reply
angelique 17 januari 2016 - 09:55

Ik vecht door mijn zoontje juist harder voor de toekomst, zowel die van mezelf als die van hem. Door hem ben ik juist weer naar school gegaan om mezelf te laten omscholen. Ja het is allemaal wat lastiger en mijn klasgenoten snappen totaal niet waarom ik zonder reden van school weg mag blijven. En ja het is passen en meten met oppas, huishouden, tijd voor elkaar en huiswerk maar het lukt. Laat niks je tegenhouden!

Reply
saskia 17 januari 2016 - 09:17

Nou, mijn verhaal ken je al haha. Ik studeerde af met 28 weken zwangerschap. Ik ben heel blij dat ik gewoon mijn diploma heb, alleen zegt dat ook niet altijd alles.

Reply
joyfromjoyce 17 januari 2016 - 09:01

Aron kwam op mijn 18e onverwacht terwijl ik nog aan het studeren was. Nu studeer ik nog 1 dag in de week, maar of ik ooit ga werken in die richting? Geen idee! Ik ben blij dat ik er nu veel voor de kinderen kan zijn. Vind ik ook erg belangrijk.

Reply
Charlotte 17 januari 2016 - 09:00

Ik kan me wel voorstellen dat je soms even wat anders wilt dan moeder zijn. Ik werk maar 2 dagen en dat vind ik genoeg, maar wel precies wat ik nodig heb om daarna weer een leukere moeder voor Aukje te zijn. Even wat anders dan over de grond kruipen, snot poetsen en kleien haha 😉

Reply
Alicia 17 januari 2016 - 08:59

Het komt inderdaad vaak anders dan je denkt! Ik dacht altijd dat ik pas een kind zou willen als ik getrouwd ben en mijn droombaan heb. Toch voelde ik me eerder al klaar voor een kind. Ik was wel al afgestudeerd en had 2 jaar gewerkt, dus enige zekerheid qua werk had ik wel. Toch heb ik ontslag genomen en ben ik langer thuis gebleven. Ik heb die periode benut om erover na te denken wat ik wilde: thuis blijven, iets anders gaan doen.. Ik kwam tot de conclusie dat ik echt graag wilde werken en me dan gewoon gelukkiger voelde. Ik heb mazzel gehad en toch nog een droombaan gevonden. Wij zijn, omdat we geen familie in de buurt hebben ook erg veel geld kwijt aan kinderopvang.
Misschien is een opleiding in het weekend een optie? Je hebt hbo en mbo opleidingen waar je maar een paar contact uren per maand hebt en de rest via internet doet? In ieder geval zal het straks goed op je cv staan dat je een succesvolle blog hebt, dus ga vooral zo door!

Reply
Nicole 17 januari 2016 - 08:57

Ons zoontje kwam pas op mijn 31e. Ik had toen al een studie afgerond en enkele jaren een vaste baan. Ik moet er niet aan denken dat dit anders was geweest en ik thuis had moeten blijven fulltime. Dat past hewoon niet bij mij, ik wil midden in de maatschappij staan. Dus ik ben blij dat ik pas later moeder ben geworden. Al heeft dat soms ook nadelen uiteraard.
Maar als ik jou was, zou ik alles alsnog doen! Studeren, een baan! Je bent er zelf ook nog, je hoeft niet je hele leven oo te geven voor je kinderen.

Reply
Gerdi 17 januari 2016 - 08:37

Ik was 18 toen Benthe werd geboren en ik was druk bezig met een hbo opleiding. Door een fijn oppasnetwerk om ons heen heb ik mijn opleiding afgerond en werk ik nu 24 uur!
In september ga ik beginnen met een post-hbo opleiding dus dan zal het wel weer even aanpoten zijn!

Fijn ook wel om de keus te hebben om thuis te blijven! En misschien kun je straks van je blog je werk maken

Reply
Hanna 17 januari 2016 - 08:22

Het lijkt me lastig zondag opleiding en met drie kids in huis. Ik ben heel blij dat ik over een half jaar mijn studie afrond, is dat ten minste binnen. Veel succes met je studiekeuze voor straks.

Reply
Dominique 17 januari 2016 - 07:53

Ik was 20 toen mijn dochter werd geboren.
Ik was gestopt met mijn opleiding toen ik wist dat ik zwanger was, ook vanwege emigratie.
Nadat we zijn teruggekomen naar nederland heb ik wat bijbaantjes gehad.
Toen mijn dochter een jaar was, ben ik begonnen met een nieuwe opleiding, bbl werken leren.
Ik werk 36 uur waarin 1 dag school zit.
Nu nog een jaar en dan ben ik klaar!
Na de opleiding zou ik zeker wat minder gaan werken.

Reply
Adinda 17 januari 2016 - 07:42

Ik was 19 toen ik mijn dochter kreeg. Ik zat nog op school maar ik heb die studie versneld kunnen afronden. Daarna ben ik aan werk gegaan. Ik heb 2 en een half jaar gewerkt en toen was er niet genoeg werk meer. Ik heb een poosje gesolliciteerd maar uiteindelijk toch besloten om opnieuw naar school te gaan. Nu ben ik dit jaar klaar met de opleiding. Maar als je graag een opleiding wil doen alleen lukt het niet vanwege financiële reden. Waarom ga je dan geen werken en leren doen? 1 dag naar school en daarnaast werken en de uren kan je met je baas afspreken bij mij in de klas verschilt het van 16 tot 36 uur. Als je echt wil zijn de mogelijkheden er wel.

Reply
Nicol meewis 17 januari 2016 - 07:41

Ik herken je verhaal helamaal.
Wij zijn zelf ook ouders van 2 kindjes.
Ik werk wel,maar weinig uurtjes!
Heerlijk om bij de kindjes te zijn,maar mijn eigen opleiding moet even wachten daardoor.
En het feit dat de Kdv en de bso zo duur zijn helpt ook niet mee!
De kinderen gaan voor,maar over een poosje is het onze tijd;)

Reply
Channa 17 januari 2016 - 07:29

Hier kwamen die kinderen nadat ik een opleiding had afgerond en een leuke baan had. Dus ik begrijp dat jouw situatie wat lastiger is, met kinderen is werk vinden of een opleiding starten echt wel lastiger. Financieel maar ook qua tijd en drukte! Hopelijk gaat het je straks lukken!!

Reply