Echo’s, hoe vaker hoe beter?

by Tamara

Tijdens alledrie mijn zwangerschappen kwam ik bij dezelfde verloskundige. Een superfijne verloskundige waarbij ik me echt helemaal op mijn gemak voelde en waar ik ook echt een klik mee had. Wat ook heel erg fijn was, was dat ik bij die verloskundige bij bijna elke afspraak een echo kreeg. Waar sommige zwangeren in totaal maar 3 echo’s krijgen, kon ik bij elke afspraak even naar mijn baby kijken. Niet voor lang hoor, soms was het zelfs maar een minuut, maar het was zo bijzonder om even elke keer te kunnen kijken naar het kindje dat in mijn buik groeide.

Toen ik zwanger was van Lauren praatte ik wel eens meer op een forum waar nog meer zwangere vrouwen zaten. Ik wist toen dus niet dat andere vrouwen maar 3 of 4 echo’s kregen en vroeg daar of dat normaal was dat ze zo weinig echo’s kregen. Nou toen kreeg ik het halve forum over me heen dat ze werkelijk niet snapten waarom ik het leuk vond om elke keer een echo te krijgen want het zou hun alleen maar onzeker maken en de straling was slecht voor de baby in de bij en blablabla. Ok natuurlijk, het was hun mening en natuurlijk mogen ze een mening hebben, maar ik snapte niet zo goed waarom je nou juist onzekerder zou worden wanneer je meer echo’s krijgt zonder medische indicatie.

Toen ik wat verder in ijn zwangerschap was en tijdens een echo werd opgemerkt dat Laurens groei wat achterbleef en dat ze een stukje kleiner was dat ze zou moeten zijn. Na die echo was ik toch wel een stuk onzekerder. Toen snapte ik het ergens wel waarom er vrouwen zijn die niet graag zoveel echo’s wilden hebben. Ik lag toen nachten wakker omdat ik dacht dat mijn baby niet goed groeide en als ik geen echo had gehad dan had ik dat niet geweten en had ik me nergens zorgen over gemaakt.

Toch moet ik zeggen dat ik het alsnog heerlijk vond om de hele groei van het kindje te kunnen volgen via al die echo’s en natuurlijk is het niet nodig, maar ik vond het wel heel erg fijn.

 

Hoe kijk jij hiertegenaan? Heb jij veel echo’s gehad of juist weinig en hoe had jij het graag willen zien?

Misschien vind je dit ook leuk

19 comments

SaSiBeau 7 februari 2016 - 10:12

Waarom zou je anders ernaar toe gaan…Hier werd gevraagd gaat het goed, geen problemen hup ff kijken, geen problemen te zien en naar huis…wat doe je dan als ze niet gaan kijken…een gesprekje? dat kan ik even goed via de telefoon doen hoor dan moet ik niet altijd zien dat ik er geraakte

maar weet je ik vond het zeer jammer dat ze vlak voor de bevalling van de jongste niet nog even hadden gekeken want dan had het mij zeer veel pijn gespaard gebleven…mijn jongste lag namelijk met zijn arm tot aan de elleboog “boven”zijn hoofd waardoor het een spoedks is geworden. EN ik heb de hele operatie gevoeld omdat de epidurale niet voldoende werkte…nog nooit zo iets pijnlijks meegemaakt…maar ben wel blij met mijn kinderen. Helaas heb ik nu een panische angst om nog eens zwanger te worden en te bevallen…en dat terwijl ik ook wel graag nog eentje zou willen… het blijft een tweestrijd tot ik de knoop kan doorhakken

Reply
Frederique 6 februari 2016 - 19:49

Mijn eerste zwangerschap en bevalling heb ik in Frankrijk gehad. Daar gaat het er heel anders aan toe dan hier en ik kreeg ook elke keer een echo. Was fijn en ik heb me nooit zorgen hoeven maken naar aanleiding van een echo. Met mijn tweede heb ik hier mijn zwangerschap en bevalling gehad en drie echo’s tijdens de gehele duur. Bij de tweede echo vonden ze mijn mannetje ‘te klein’ en kreeg ik te horen dat ‘het lijkt of zijn hart niet helemaal goed functioneert maar dat kunnen we pas na de bevalling zeggen’. Naar aanleiding daarvan heb ik me behoorlijke zorgen gemaakt. Uiteindelijk bleek er overigens, na de bevalling, niets met het hartje te zijn. Dus sja.. ik denk dat het niet zo zeer om het aantal echo’s gaat als wel, om hoe ermee omgegaan wordt door de verloskundige en hoe je je er persoonlijk onder voelt. (3e zwangerschap en bevalling overigens ook in NL, 3 echo’s en geen bijzonderheden ;))

Reply
Debby 6 februari 2016 - 18:28

Ik ben eigenlijk verbaasd over hoe slecht zwangere vrouwen geïnformeerd worden over bepaalde dingen. Pas nu ik veel aan het lezen ben over verschillende soorten verloskundigen, bevallingen, behandelmanieren heb ik me gerealiseerd dat ik zelf de touwtjes in handen wil nemen. Ik zit nu op 17 weken en heb tot nu toe 4 echo’s gehad. Elke keer dolblij natuurlijk dat ik dat ukje zie, maar in hoeverre is het eigenlijk nodig dat je dat kleine ukkie tentoonstelt aan hoge geluidsgolven? Zou het daar last van hebben? Dingen die nooit bekend zijn gemaakt en waar je de verloskundige nooit over zult horen praten als ze je buik insmeert en dat ding erop zet. Leuk hoor, dat hartje, maar…. En stel je eens voor inderdaad dat er iets niet goed is. Ik heb nu de 20 weken echo gepland staan volgens de planing van de verloskundigen en denk dat ik daarna stop met echo’s. Hopelijk krijg ik geen slecht nieuws. Dit wondertje is al wonder genoeg zo.

Reply
Jodi - liefthuis 6 februari 2016 - 16:06

Die reactie komt waarschijnlijk uit jaloezie. Natuurlijk wil iedereen zijn kleine spruit vaak zien, heerlijk toch?

Reply
Leonie 6 februari 2016 - 16:05

Ik ben nu zwanger en vind dat er, zeker in het begin, wel wat meer echo’s gemaakt mogen worden… Ik was/ben zo onzeker of t allemaal wel goed gaat en ik leef dan ook van echo naar echo..
We hebben as woensdag een pretecho gepland, maar daarna zou ik toch weer 5wkn moeten wachten op de volgende!

Reply
Steef 6 februari 2016 - 14:02

Ik heb er ook meer gehad! Wel vanwege n bloedinkje en later omdat de kleine ver boven de curve zat! Ik vond het ook leuk! Volgens mij is het niet schadelijk maar merken ze er wel wat van de kleintjes!

Reply
Alicia 6 februari 2016 - 13:03

Ik heb deze keer alleen de standaard echo’s gehad en miste ook niet meer eigenlijk. Vind het fijn om erop te vertrouwen dat alles goed zit en dat ik niet het gevoel krijg dat ik heel erg in de gaten word gehouden omdat er toch van alles mis zou kunnen zijn. Ik vond de echo voor de combinatie test (die we vorige keer niet hadden laten doen) al best wel vervelend achteraf, niet echt een gevoel van ‘leuk’ om naar de baby te kijken, vandaar dat ik ook blij was dat we tot week 20 niets meer hoefden 🙂

Reply
Michelle 6 februari 2016 - 12:28

Ik heb in het begin heel veel echo’s gehad, met 6, 8, 10 en 12 weken. Daarna kwam met 15 weken de geslachtsbepaling, met 20 weken medische echo en met bijna 24 weken een 4D-echo. De 4D echo en geslachtsbepaling waren overigens voor onze eigen rekening. Met 30, 32 en 36 weken krijg ik nog groeiecho’s bij de verloskundige, en dat vind ik eigenlijk alleen maar heel erg fijn! Ik zie ook niet zo in waarom je daar per se veel onzekerder van zou worden. Ik vind het iedere keer alleen maar heel erg fijn om onze kleine man te zien.

Reply
Kelly 6 februari 2016 - 11:14

Ik heb er zelf 4 gehad, de eerste was met 8,5 week maar dat was omdat ze een standaard datum hadden genomen en er daarmee vanuit gingen dat ik dan 10,5 week zou zijn bleek dus niet het geval. Dus m’n tweede weer terug met 10,5 week. Toen hebben we zelf voor een geslachtsecho gekozen dus die was niet officieel laat maar zeggen en dan de 20 weken echo. Ik heb het niet als stressvol ervaren om eerlijk te zijn.. Ik vond de 20 weken echo wel even spannend maar niet dat ik er niet van kon slapen laat maar zeggen.. Ik denk alleen dat dat persoon verschilt. Heb je een miskraam gehad bijvoorbeeld of meerdere dan kan ik me best voorstellen dat je het niet zo fijn vind om steeds echo’s te krijgen..

Reply
Simone 6 februari 2016 - 10:50

Ik kreeg ook bij iedere afspraak bij de gynaecoloog een echo. Meestal inderdaad ook maar een minuutje ofzo. Maar toch, ik vond dat heel fijn!

Reply
Evelien @ Mamzella 6 februari 2016 - 09:57

Wat vreemd dat je juist onzeker zou worden van meer echo’s! Als er iets scheelt dan scheelt er iets, ook als je geen echo krijgt he. Hier kreeg ik ook elke keer een korte echo en ik keek er enorm naar uit ☺

Reply
Nicole @ Everyday-Life.nl 6 februari 2016 - 09:33

Ik had een medische indicatie en dus elke drie weken een echo. EN dat vond ik fantastisch. Ik was nogal panisch na mijn miskraam en een echo stelde mij heel erg gerust! Niets leukers dan ons zoontje te zien 🙂

Reply
Liess 6 februari 2016 - 09:08

Denk dat t gewoon jaloezie was van de andere dames want welke moeder wil nou niet elke keer even kijken…
Ik heb dit keer eigenlijk best veel echo’s gehad, bij lotte maar 2, nu zitten we al op 8 of 9 ofzo. Van mij mag het best elke keer hoor.

Reply
Dijanne 6 februari 2016 - 09:04

Ik heb ook véél echo’s gehad. Bij Anna omdat ze niet goed groeide en bij Jurrian omdat Anna niet goed groeide. Ik vond het fijn dat ze het zo goed in de gaten hielden. Dat wij ondanks al die echo’s beide keren het geslacht niet wisten vonden de meeste mensen nog het meest vreemde geloof ik…

Reply
Wendy 6 februari 2016 - 09:04

Ik heb ook bij elke afspraak een echo gehad, en daarbij nog eens in het ziekenhuis af en toe een echo. Dit ivm icsi behandeling, vond het zelf wel prettig om de voorgang zo te volgen.
Ook wij kregen te horen dat de kleine meid wat klein was maar dat wisten we al van te voren.

Reply
Melissa Polfliet-deJonge 6 februari 2016 - 08:50

Ik heb zelf ook elke keer echo’s gehad. Wel door medische indicatie onder andere omdat ik via icsi cryo zwanger ben geworden. Zelf vond ik het alleen maar fijn om mn kleine boefje elke keer te zien. En uiteindelijk alleen maar goed want zo zijn ze erachter gekomen dat mn kleine man in de stress zat en is hij via keizersnede gehaald. Had geen dag langer moeten duren… maar gelukkig zie ik nu elke dag die betoverende glimlach van hem hihi. Ik heb zelf niet echt negatieve reacties ontvangen maar inderdaad wel veel over gelezen. Ik denk dat het voor iedereen anders is. Want ik was er juist alleen maar meer gerust op elke keer als ik een echo had gehad. Omdat ons mannetje heel weinig bewoog was dat voor mij elke keer een bevestiging dat het op dat moment toch goed ging.

Reply
Charlotte 6 februari 2016 - 08:14

Ik zou niet weten waarom het niet leuk en fijn is om veel echo’s te krijgen. Heerlijk toch! Bij doe tussendoor echo’s kijken ze heus niet specifiek naar eventuele problemen hoor dus volgens mij hoef je je dan echt niet meer zorgen te maken. Ik vond elke echo weer een feestje!

Reply
Channa 6 februari 2016 - 08:09

Ik heb er ook niet zoveel gehad en vond dat eigenlijk wel prima! In het begin jammer want toen voelde ik de kleine nog niet, maar vanaf het moment dat ik ze ging voelen vond ik het zo ook prima! Alle controles en de paar echo’s die ik wel kreeg waren voldoende in ons geval om te bepalen hoe het met de groei ging.

Reply
Josan 28 januari 2016 - 06:25

Ik heb regelmatig echo’s gehad en opmetingen. Bij de eerste zwangerschap dacht daardoor men dat het kindje te klein was. Wat niet zo was. En de tweede zwangerschap miste men juist dat het kindje juist helemaal niet veel woog. Kortom ik weet niet of het beter is of dat je daardoor beter alles kan monitoren.

Reply