De oneerlijke strijd tussen bloggers en adverteerders.

by Tamara

Ik heb deze blog talloze keren geschreven, ingepland, herschreven, de helft verwijderd en weer in concepten gezet. Het is iets dat me dwars zit, iets dat ik al een hele tijd heel erg graag kwijt wil, maar tegelijkertijd iets dat helemaal niet interessant is voor mijn lezers. Bovendien, is mijn blog wel de plek om zoiets als dit te vertellen? Maar afgelopen week had ik een gesprek met medeblogger Mirjam Hart van Een Goed Verhaal naar aanleiding van iets dat zij op haar stories geplaatst had. Er was een adverteerder die zogenaamde ‘brandreps’ een korting gaf op hun producten in ruil voor reclame. Nu zullen heel veel mensen wel denken: ‘Ohhh een mooie korting, daar is toch niets mis mee? Daar wil ik best een plaatje voor posten hoor!’ Nou, en juist die gedachte is waar ik het over wil hebben in deze blog, want er is daar juist van alles mis mee.

De fout die ik maakte.

Ik ben nu inmiddels drie en half jaar blogger en zoals jullie weten heb ik al vrij snel van het bloggen mijn werk kunnen maken. Na welgeteld één week had ik mijn eerste opdracht al binnen, met meteen een toezegging op een tweede opdracht. Al snel begon ik grotere opdrachten aan te nemen en uiteindelijk schreef ik me na een half jaar in bij de kamer van koophandel omdat mijn inkomsten voor mijn gevoel hoog genoeg waren om dit door te zetten en serieuzer te gaan nemen.

Een fout die ik echter in het eerste jaar vaak maakte en die ik veel (startende) bloggers nog zie maken, is dat mijn tarief veel en veel te laag was. Bij de eerste paar opdrachten kreeg ik een bedrag van 30/40 euro aangeboden. En wat deed ik? Ik deed het! Want het kostte mij immers maar 10 minuten om een ‘stukje te typen’  en als ik het zo bekeek was het best een leuk uurloon. Kijk en dat is nou precies maar de adverteerders op hopen, ze hopen dat bloggers voor zo min mogelijk geld zoveel mogelijk werk doen, zodat het hun zoveel mogelijk oplevert. Vaak is het zo dat adverteerders of een budget per blogger hebben dat ze kunnen uitgeven en wat overblijft na aftrek van de marge voor de blogger is voor hun, óf het is zo dat ze een bepaald budget krijgen en per blogger betaald krijgen. Stel ze hebben een budget van 500 euro, dan kunnen ze hiervoor 2 bloggers laten werken, maar ook 5 of zelfs wel 10.

Ik wil overigens niet zeggen dat alle adverteerders zo zijn hoor. Ik geloof echt dat er bepaalde adverteerders zijn die écht graag een mooie campagne willen neerzetten en daarvoor willen betalen, maar het grootste gedeelte is echt puur uit op hun persoonlijke gewin.

Ik doe het niet meer.

Ik weet niet meer precies wanneer de omslag voor mij kwam en wanneer ik me realiseerde dat ik mijn site en mijn bereik niet meer zo wilde laten misbruiken voor een paar tientjes. Ik geloof dat ik een half jaar bezig was toen ik voor mijn gevoel een grotere opdracht binnen haalde en mijn tarief daarop vastzette. Nee heb je en ja kun je krijgen toch? Ik ging ervan uit dat het een hopeloze missie was, want wie wil er nog 250 euro betalen voor een blog op een niet zo heel grote site ( ik had toen 10.000 bezoekers per maand). Nou, het verbaasde me echt hoeveel adverteerders overstag gingen nadat ik uitgelegd had waarom ik dat bedrag vroeg. Sterker nog, ze vonden het niet eens gek! Natuurlijk zitten er altijd wel rotte appels tussen die je een blog willen laten schrijven voor 50 euro en geef ze eens ongelijk. Als je ziet hoeveel bloggers er reageren dat ze wel een hele blog willen schrijven voor een zadelhoesje of een zonnebril van 7 euro, dan zijn ze ook gek dat ze het niet proberen.

Weet wat je bereik waard is.

Weet je wat het vooral is? Ik denk dat heel veel mensen niet weten wat hun bereik waard is. Hoevaak ik wel niet hoor dat bloggers zeggen: “Ja, maar ik doe het toch alleen als hobby’ of ‘Ja, maar ik heb nog niet zo’n groot bereik.’ Als je zulke opmerkingen maakt, dan neem je je site gewoon niet serieus genoeg denk ik. Ook als jij maar 1000 volgers hebt op facebook en 1500 unieke bezoekers per maand is je bereik meer waard dan die 50 euro of die zonnebril. Ik wil echt niet zeggen dat je meteen vanaf het begin honderden euro’s moet gaan vragen, maar je hoeft jezelf niet te verkopen voor een schijntje.

Nu denken jullie vast: ‘Ja, jij hebt makkelijk praten, want jij verdiend genoeg met je site.’ Nou, ik verdien ook niet een enorm bedrag hoor, maar het zou veel minder zijn als ik niet voor mezelf kon op komen. Ik ben altijd al goed geweest in dingen verkopen. Toen ik vroeger op de rommelmarkt stond met mijn oude speelgoed, stonden mijn ouders er wel eens verstelt van hoe goed ik dingen kon verkopen. Ik kreeg toen met gemak een heleboel geld voor mijn oude afgeleefde barbiehuis. Dat ‘goed kunnen verkopen’ pas ik nu weer toe als ik adverteerders benader of wanneer ze mij benaderen. Ik weet precies wat ik mijn bereik waard vind en kan goed uitleggen wat ik ze kan bieden. Ik leg uit waarom ik een bepaald bedrag vraag en wat ze hiervoor terug mogen verwachten. Willen ze dan alsnog niet? Dan mogen ze een goed tegenbod doen. Komen we er niet uit? Dan zeg ik gewoon nee, even goede vrienden.

Kom je er niet uit? Vraag advies.

Ik weet dat het in het begin heel erg moeilijk is om een goed tarief te bepalen. Er zijn een heleboel formules om een goed tarief uit te rekenen, maar uiteindelijk is het het belangrijkste hoeveel jij je tijd en bereik waard vindt. Om maar even een vergelijking te maken. Ik heb iets meer dan 30.000 bezoekers per maand, ik heb 7300 volgers op facebook en 10.000 volgers op instagram. Hoewel lang niet al die mensen een bepaalde blog gaan lezen, is dat bereik met elkaar best wel wat waard. Vraagt een adverteerder me om een blog voor 100 euro te schrijven? Dan doe ik dat niet, want ik vind dat niet in verhouding staan. Vervolgens stel ik daar mijn tarief ( inclusief een stukje onderhandelingsruimte) tegenover. Vaak reageren ze dan dat het veel te hoog is, waarop ik weer reageer met wat ze voor die prijs krijgen. Waar we dan eindigen? Vaak op het bedrag wat ik graag wil hebben en anders sla ik hem gewoon over.

Of ik dan nooit alleen barters of opdrachten doe die me niet zoveel opleveren? Ja! Als ik een product heel erg leuk vind en ik kan er ook echt wat mee, (als ik, ik ga het ook echt gebruiken en ik heb het nodig) dan doe ik het ook wel voor minder hoor. Maar dan zijn het wel dingen waar ik echt achter sta.

 

Ik klink nu misschien heel erg arrogant of uit de hoogte, maar zo zit het helemaal niet. Ik werk heel erg hard voor mijn site. Ik ben er van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat mee bezig en eerlijk? Voor het bedrag dat ik voor mijn blog verdien, zou ik nooit aan het werk gaan bij een gewone werkgever. Maar ik vind het zo frustrerend dat adverteerders het elke keer weer proberen en dat bloggers er elke keer weer intrappen.

Kom je er een keer niet uit en heb je advies nodig? Je mag me altijd een berichtje sturen. Ik heb al meerdere keren bloggers geholpen en van eentje hoorde ik laatst dat sinds ik haar advies geef over haar tarieven, dat haar inkomsten verdubbeld zijn. Ook heb ik laatst iemand anders geholpen om meer te halen uit een mooie opdracht. Dat soort dingen vind ik nou echt heel erg fijn. Zo maken we deze online wereld, waarin veel oneerlijke concurrentie is, toch een stukje mooier.

 

Meer lezen over dit onderwerp? Ik ben namelijk niet de enige blogger die deze mening heeft. Mirjam schreef op haar eigen blog een stukje over bloggers en hun prijslijst, dat zeker de moeite waard is om te lezen.

Vragen over dit onderwerp? Stuur me dan een berichtje op facebook of op Instagram, of mail me op Tamara@themommydiaries.nl

 

Misschien vind je dit ook leuk

3 comments

Gerrie 14 november 2018 - 16:25

Ik ben nu net begonnen met mijn lifestyle blog en heb 3 Instagram accounts. En ik merk nu al dat mensen idd willen dat je voor ze gaat posten voor een korting op kleding of zoals jij dat zo mooi zegt voor een zadelhoesje.
Nou ik bedank er voor. Mijn blog is voor mijn een hobby en de fun. Maar voor niets gaat de zon op.
Ik wil best wat doen maar niet voor niets. Dan schrijf ik liever over iets waar ik dan op dat moment zin in heb.
pas geleden kreeg ik via mijn interieur account de vraag of ik een foto dienst wilde promoten met 2 foto’s op mijn feed en een story daar voor mocht ik dan 2 X 8 foto’s laten afdrukken. Meer budget hadden ze niet. Ze waren nieuw en begonnen net. Ik kwam met een heel redelijk tegen voorstel (ipv 2 x 6x foto’s laten afdrukken in ruil voor 1 foto en 1 story) maar nee dat was echt teveel en ze hadden nu grotere accounts gevonden die het wel voor die 2 keer wilden doen. Oke prima dan moet je dat doen. Maar ik ga niet die moeite voor jou doen en ik krijg er ‘niets’ voor terug ook al is het maar mijn hobby.
Dus ik snap je helemaal en vooral als het ook nog eens je werk is.
Liefs Gerrie
A normal Dutch family

Reply
Angela 10 augustus 2018 - 08:36

Echt super om te lezen, ik zit aan beide kanten, ben adverteerder en blogger. Maar ik laat het bedrag altijd over aan de blogger, gaat mijn klant niet akkoord, jammer dan. Zelf heb ik ook recent mijn prijzen omhoog gegooid voor mijn werk als marketing manager en webdesigner.

Reply
Mirjam Hart 10 augustus 2018 - 07:20

Topper ben je! Wat een heerlijk stuk om te lezen en oh zo waar! Ik roep ook altijd: Weet wat je waard bent!
Het gaat er niet om hoe lang je erover doet om een stuk te tikken en foto’s te maken, te bewerken, een idee uit te werken en je socials bij te werken…Ook al die andere dingen komen erbij kijken, zoals het bijhouden van je site en socials en het investeren in apparatuur en hosting bijvoorbeeld.
En bedrijven vinden een paar €100,- advertentiegeld voor een postzegel in een magazine ook niet gek, dus waarom voor een prominente plek met waardevolle link op internet dan wel?
Euh…Ik vind er dus een heleboel van 😉
Thanks voor dit stuk. Ik ga ‘m delen!

Reply

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.