De irritantste opmerkingen die ik kreeg over mijn zwangere buik.

by Tamara

Als je zwanger bent, ben je toch een soort van publieke attractie. Je wordt overal nagestaard, mensen denken dat ze maar mogen zeggen over je buik wat ze denken. dan kan het nogal eens voorkomen dat je dan van soms wildvreemde mensen allerlei opmerkingen over je buik krijgt. Als ik achteraf terug kijk op mijn zwangerschappen en terugdenk aan alle rare opmerkingen, dan moet ik stiekem wel lachen… Daarom leek het me leuk om ze met jullie te delen!

Met stip op nummer 1.

Weet je zeker dat het er maar eentje is?

Ik weet het niet hoor, is de kans dan zo groot dat je na tig echo’s waarop echt maar 1 baby te zien is, bij de bevalling alsnog 2 baby’s uit je foef floept? Je wilt werkelijk niet weten hoe vaak ik deze vraag gekregen heb. Ik weet het, mijn buik was heel erg groot en ik heb wel eens moeders gezien die wel in verwachting waren van een tweeling en toch een minder grote buik hadden dan ik, maar toch.. Het blijft een beetje een gekke vraag!

Ik kan aan je buik zien dat het een jongen/meisje wordt!

Zowel bij Floris als bij Lauren wisten er niet zo heel erg veel mensen welk geslacht onze baby had. Nu zijn er altijd mensen die denken dat ze aan de vorm van je buik kunnen zien wat voor geslacht je kindje heeft. Zo kan ik me nog een keer herinneren dat ik hoogzwanger was van Floris en ik in een viszaak stond, toen er een wat oudere vrouw naar me toe kwam die ervan overtuigd was dat ik een meisje kreeg. Zelfs haar al even oude vriendin werd er nog even bijgeroepen om te discussiëren over het geslacht van het kindje in mijn buik. ‘Ja, ze is overal dik! Dus het is vast een meissie!’ zei de vrouw (en bedankt) Ze waren overigens not amused toen ik geen zin had om te antwoorden wat ik dan kreeg en ik zo de winkel weer uitliep.

Allemachtig wat een buik!! Je hoeft vast niet zolang meer!

De eerste paar keer is het wel grappig om te horen dat mensen je buik groot vinden ( halloooo, ik was zo trots toen ik eindelijk een buik kreeg! Haha) Maar na een tijdje worden alle : ‘Je hoeft vast niet zo heel erg lang meer’ opmerkingen wel een beetje vervelend. Al helemaal als je dus wel nog een hele tijd moet. Bij alledrie mijn zwangerschappen kreeg ik dat al rond de 30 weken te horen… En ja…,  dan moet je dus nog wel even.

Denk je dat het ooit nog goed komt met die buik?

En de laatste! Dit vond ik overigens een echte rotopmerking, want ik denk dat iedere zwangere toch wel een beetje bang is dat die buik na de zwangerschap niet echt meer heel erg mooi bijtrekt en als je dan ook nog zulke opmerkingen krijgt.., Tja.. niet leuk!

Heb jij ook opmerkingen over je buik gehad in je zwangerschap die gewoon echt niet leuk waren? Ik ben benieuwd!

 

Misschien vind je dit ook leuk

34 comments

Lonneke 27 maart 2017 - 17:22

Ik ben nu 37 weken en 4 dagen zwanger van mijn eerste kindje (jongetje) en familie vraagt wel eens hoeveel ik ben aangekomen. Als ik dan zeg dat ik op dit moment 27 kg ben aangekomen ten opzichte van voor mijn zwangerschap dan vinden ze het nodig om er heel hard mee te gaan Lachen, dat ik niet goed van zo’n loungebank kom en ze dan zeggen ” ja dat vind ik niet gek met die extra kilo’s”. Ook hetgene dat mensen zeggen… “ohh die gaat niet pas met 40 weken komen want je staat op ploffen ” is irritant. Je blijft toch altijd hopen dat hij snel komt en de kilo’s er snel vanaf gaan.

Reply
Britta 16 december 2016 - 20:33

Ik krijg bijna dagelijks de vraag hoe lang ik nog moet. Ik ben op dit moment 27 weken, maar bij al ong 20 weken werd kreeg ik hier opmerkingen over; jeetje dan heb je al een grote buik zeg! Pas zei iemand als grapje’ dikkertje tegen me’ ook: jezus, wat is die uitgedijt zeg’ . Ook de term ‘bolle’ wordt gebruikt. Iedereen bedoelt het niet om mij te kwetsen, tis meer als grapje. Echter, je bent al onzeker genoeg in je zwangerschap, daarnaast krijg ik momenteel onderzoeken omdat mn buik ook best groot is (oa veel vruchtwater) dus je bent extra onzeker. Dan helpt het niet als je werkelijk de hele dag, meerdere malen per dag, ongevraagd iedereen zijn mening of grapjes erover krijg.

Reply
Roxanne 30 maart 2016 - 21:50

Eigenlijk niet. Ik was ‘zo mooi’ zwanger maar ik had bijna geen buik en dat vond ik soms best jammer! Na ja hij zat al genoeg in de weg maar ik weet niet het voelde niet echt ofzo.

Reply
Charlotte 30 maart 2016 - 19:37

Ja hoor, precies deze kreeg ik ook. En iedereen was zo overtuigd dat ik een jongen zou krijgen dat ik er zelf ook in ging geloven. Nou niet dus…

Reply
Anneke 30 maart 2016 - 17:12

Hahaha! Zoooooooo herkenbaar! Die ‘zeker dat het maar eentje is?’ kreeg ik ook vaak te horen. En ‘amai, dat is ook voor ieder moment, zeker?!’, terwijl ik nog maar 5 mnd ver was *slik*
Het feit dat ik eruit zag alsof ik een olifant had ingeslikt hielp natuurlijk niet 😀
Ach, toen m’n zoontje 2 mnd was had ik alweer een maatje 36 aan m’n kont. Kon ik es lekker lachen 😉

Reply
Simone 30 maart 2016 - 16:57

Denk je dat het ooit nog wel goedkomt, haha dat is echt ronduit gemeen gewoon. Haha! Dat speculeren over het geslacht is bij mij ook wel gedaan ja aan de hand van mijn buik.

Reply
Mirjam 30 maart 2016 - 16:24

Ik kreeg ook behoorlijk wat opmerkingen over de grote buik. Je moet zeker bijna bevallen? Nee, ik ben nog maar op de helft. Maar in 1 ding hadden ze de 2e keer wel gelijk. Ik kreeg inderdaad een tweeling! Maar met de 1ste had ik net zo’n grote buik en toen was het er echt maar eentje. Overigens, dat je maar 12 kilo mag aankomen bij een zwangerschap klopt ook niet. Ik kwam 25 kilo aan en een week na de bevalling was er 30 kilo af! Die enorme buik was dus zo weg.

Reply
jodi - liefthuis 30 maart 2016 - 15:13

Ongelofelijk he wat mensen durven te zeggen allemaal.
Ik kreeg een paar keer de opmerking. Niet lullig bedoeld maar ik herkende je helemaal niet, zo anders zie je er uit. EN BEDANKT

Reply
Elisabeth 30 maart 2016 - 14:00

Ja die opmerkingen… Ik vond het vooral irritant als mensen zeiden dat het zó’n grote buik was dat er wel een 10 ponder uit móest komen…

Reply
Benella 30 maart 2016 - 13:16

Behalve de laatste kan ik ze afvinken ja, heel vreemd hoe de grenzen van fatsoen verdwijnen als je zwanger bent. Ben blij dat deze opmerkingen maar tijdelijk zijn, als je niet zwanger bent gelden de “normale” fatsoensnormen meestal weer en maken mensen niet dagelijks opmerkingen over je lichaam.

Reply
Leonie 30 maart 2016 - 12:58

Pff! Die eerste opmerking heb ik ook al te horen gekregen: “Jeetje, weet je zeker dat er niet 2 in zitten?”.
Verder denk ik dat er nog wel meer opmerkingen zullen volgen… Ik zit nu op de 22 weken.. Ik bereid me alvast voor… Haha.

Reply
demallemolenmoeder 30 maart 2016 - 12:42

Heel erg herkenbaar. Heel wat mensen bleven volhouden dat ik toch echt een jongen zou krijgen. Dat konden ze zien aan mijn buik en omdat mijn man uit een familie met veel jongens komt. Het werd zó erg dat ik het haast wilde (uit)schreeuwen..

Reply
Miranda 30 maart 2016 - 10:35

Ook ik kreeg al vanaf een week of 24 te horen: jij hoeft vast niet zo lang meer! Uhm… Ben net over de helft ?
De klapper was een klant in de boekwinkel waar ik werk: “je krijgt vast een jongetje, hij maakt je lelijk” ? Woest was ik! Heb een collega gevraagd het even af te maken zodat ik stoom af kon blazen…

Reply
Michelle 30 maart 2016 - 10:31

Haha zo herkenbaar dit. Schreef er van de week ook een blogje over! Waar ik in het begin alleen maar te horen kreeg ‘dat er toch zeker wel minimaal twee kinderen in die buik moesten zitten’, wordt mijn buik nu met 34 weken juist ‘wel bescheiden’ gevonden. En zo is er dus altijd wat. Bizar hoe je als zwangere vrouw ineens een soort publiek bezit wordt.

Reply
Hanna @ eenbezigbijtje.nl 30 maart 2016 - 10:27

Ik hou me zo in met die opmerkingen maar aan een vriendin merk ik ook dat iedereen om je heen je wel iets te vertellen heeft wat hij/zij als beste acht. Zo vermoeiend!

Reply
Birgit 30 maart 2016 - 09:45

Heel herkenbaar! Ik had ook bij beide zwangerschappen een grote buik, en heb al deze opmerkingen ook al gehoord!

Reply
Bonnie 30 maart 2016 - 09:42

Heel herkenbaar! Ook irritant; mensen die denken dat je niks meer kan. “Blijf zitten joh!”, “Kun je de trap nog wel op?”, “Kom maar op deze stoel zitten, is beter voor je”…

Reply
saskia 30 maart 2016 - 09:40

Ohja die laatste hoorde ik ook van iemand waarvan ik dit het minste had verwacht. Echt niet leuk indd 🙁

Reply
Lilian 30 maart 2016 - 09:19

Nou ik vind dat je juist een hele mooie buik had! Waarom maken mensen zulke opmerkingen, hebben ze niks beters te doen ofz? Aan mij werd toen ik zwanger was gevraagd of ik nou wel echt zwanger was en niet gewoon dik!? Daar stond ik echt wel even perplex van. Ik was aan het eind van mijn zwangerschap en ik leek toch echt wel overduidelijk zwanger.

Reply
Ilona 30 maart 2016 - 09:17

Ik kan me er eerlijk gezegd niet zo druk om maken. Het enige wat ik nu wel irritant vind is dat iedereen vraagt: nog niks? Ik ben nl zaterdag uitgerekend. Dan kun je dus telkens weer zeggen nee, nog niks.
Daarnaast heb ik tijdens deze zwangerschap juist weinig vragen gehad in het begin omdat mensen twijfelden of ik nou zo dik geworden was van het eten of dat ik nou zwanger was haha.

Reply
Carlijn 30 maart 2016 - 08:59

Nou ja zeg, of het ooit nog goedkomt? Da’s echt niet aardig. Jij had inderdaad een behoorlijke buik, maar vind het best brutaal als mensen daar zomaar dingen over roepen of vragen. Ik vond je buik juist prachtig! Ik heb aan het einde heel vaak te horen gekregen dat mensen konden zien dat ik een tweeling droeg. Grappig, want ik had geen idee of mijn buik wel echt zo groot was. Zelfs een bediende in de horeca, die naar me toe kwam omdat ze een ‘weddenschap’ had met een collega of ik 1 of 2 baby’s zou dragen.

Reply
MetMirjam 30 maart 2016 - 08:51

Ja, wat is dat toch he.. En zoveel mensen doen het! Als het nou hilarische opmerkingen waren, dan zou ik nog begrijpen dat iedereen die grappen wil maken…

Reply
Ellen 30 maart 2016 - 08:14

O ja, irritant inderdaad. Ik had een behoorlijke buik, mede door zwangerschapssuiker. Dan maak je je al zorgen dat je baby niet te groot is en wordt je daar door wildvreemden ook nog eens heel duidelijk op gewezen. Ja duh… ik zie ook wel dat ik een grote buik heb. Ik kreeg soms echt de neiging om eens wat over de grote buik van die mensen te zeggen (die dus niet zwanger waren). Gelukkig hield ik mijn hormonen onder controle 😉

Reply
Joyce 30 maart 2016 - 08:02

Hahahah ik moet hier om lachen, want ik was ook schuldig toen je zwanger was van Maxim. Maar je was ook zo groot ? “Insert hartje”

Reply
Kim 30 maart 2016 - 07:53

Ik krijg nu al te horen dat ik een behoorlijk buikje heb. En bedankt… ik moet nog 20 weken. En dit is mijn eerste, dus ik heb geen idee wat nou dik is en wat niet.

Reply
Bregje 30 maart 2016 - 07:22

Zooo irritant! Er was eens een vrouw die zweerde dat ik een meisje kreeg, echt het was bijna genant! Zeker toen ik haar maanden later mijn zoon showde ?

Reply
Angela - Mama met passie 30 maart 2016 - 07:09

Leuk om te lezen! Ik snap echt niet dat mensen zulke dingen zeggen…. Alsof je alles maar kunt zegen tegen een zwangere vrouw. Ik heb ook zo’n soort blogje ingepland staan 😉

Reply
Merel 30 maart 2016 - 06:58

Inderdaad, allemaal gehoord. Op een gegeven moment durfde ik niet eens meer te bekennen dat ik nog ruim tien weken moest en zei dan maar “Ja, kan elk moment gebeuren”. Alleen dan leken ‘ze’ tevreden. Die opmerking over de tweeling snapte ik ook nooit, soms inclusief bizar verhaal via via over iemand die ook pas op de vierde echo ontdekte dat ze een drieling kreeg..

Nee je kunt beter zeggen dat een zwangere een schitterende buik heeft en helemaal straalt. Of niks, als je niks aardigs te zeggen hebt.

Reply
simpel, met een snufje liefde 30 maart 2016 - 06:54

Ooh wat is je buik klein voor een tweeling. Ik was nog geen 20 weken zwanger en ze verwachte al en buik van 9 maanden. Was ik even blij dat hij met 7 maanden pas een buik van 9 maanden was.

Reply
Channa 30 maart 2016 - 06:53

Pff allemaal herkenbaar. Nu ik zelf zwanger ben geweest durf ik dit soort dingen ook echt niet meer te zeggen, verschrikkelijk.

Reply
Lonneke 30 maart 2016 - 06:43

Bleeehh, mensen moeten eens origineel zijn over zwangere vrouwen 😉 mja om eerlijk te zijn kom ik ook niet verder dan ‘mooie buik’ haha.

Reply
Nicole 30 maart 2016 - 06:40

Heel rot dat soort opmerkingen. Het lijkt wel als je zwanger bent of dat voor mensen een vrijbrief is om maar alles te zeggen.

Reply
Ramona (Mama, kijk!) 30 maart 2016 - 06:34

Nee nooit eigenlijk… :/

Reply
Kimberley 30 maart 2016 - 06:33

Ik denk dat veel mensen even een cursus ‘menselijk omgaan met de zwangerschap van een ander’ moeten nemen, haha. Zelf kreeg ik bij Jay vaak te horen dat het er toch echt wel twee waren – ha ha ha – heel grappig. Not. Maar bij Kay hield iedereen netjes zijn mond.

Reply