Als moeder heb je geen slaap nodig!

by Tamara

Ik ben werkelijk dol op slapen. Voordat ik kinderen kreeg lagen we in het weekend soms wel tot 2 uur in bed. Of s’avonds lekker in bed goede tijden kijken. Was ik na het eten moe? Dan ging ik op de bank even slapen en middagdutjes waren mijn beste vriend.

Toen raakte ik zwanger en iedereen zei: ‘ Geniet er maar van! Met kinderen slaap je nooit weer!’ Dus ik heb het er in mijn zwangerschap maar van genomen. Om 12 uur uit bed op dagen dat ik niet hoefde te werken was eerder regel dan uitzondering. Toen Maxim geboren werd vond ik het eerst wel even pittig. Maar Maxim sliep al snel door en ontwikkelde zich tot een echte uitslaap baby die tot soms wel 11 uur sliep! Haha! Wat nou met kinderen slaap je nooit weer?

Toen werd Floris geboren en tja, Floris is een echte nachtbraker. Altijd al geweest. Alle trucjes baten niet, want meneer heeft zeker tot zijn tweede verjaardag nooit een nacht doorgeslapen. In het begin werd ik er doooooodmoe van. Echt, je kon me oprapen na er in 1 nacht 4 x uit geweest te zijn. Uiteindelijk werd hij na een paar maanden nog elke avond om 11 uur wakker en om 3 uur. Dus technisch gezien hoefde ik er maar 1 x uit. Tja, niet leuk, maar het went. Langzaam maar zeker werd ik steeds minder vermoeid en raakte ik gewend aan het weinige slapen.

Tot ik stopte met borstvoeding en meneer ineens doorsliep. Er ging een wereld voor me open! Ik had energie voor 10, was ontzettend actief en werd uitgerust wakker! Heerlijk! Ik was toen ongeveer 20 weken zwanger en voelde me een stuk beter!

Dan komt er een baby en ja, het begin was weer even wennen maar al snel had ze een goed ritme en sliep ze nachten van 7 tot 7. Eindelijk konden we heerlijk slapen! Tot Floris ineens weer wakker werd snachts. Hij kruipt heel stilletjes tussen ons in en slaapt verder. Goed, het is geen ideale situatie, maar prima, zo slapen we allemaal!

Totdat Lauren een sprongetje had en niet meer doorsliep, daarna leek het even beter te gaan maar ze werd snipverkouden en sliep weer slecht. Daarna ging het weer goed. Ze sliep weer volgens haar oude ritme en we hadden goede moed dat het zo blijven zou. Totdat ze 2 weken geleden ineens elk uur wakker werd… En dat doet ze nu nog steeds..

image

Ik geloof dat ik nu ik dit schrijf ongeveer van 3 tot 5 achter elkaar geslapen heb en voor de rest aan het voeden of heen en weer lopen ben geweest. Vermoeiend? Jup!

Wat ik hier nu mee probeer te zeggen? Iedereen heeft slaap nodig, de een iets meer dan de ander, maar niemand denkt te kunnen functioneren op maar een paar uur slaap per nacht. Ik functioneer redelijk normaal. Ik ben moe, doe wat langer over het huishouden en heb echt geen puf voor sommige dingen, maar ik denk niet dat je me dat erg kwalijk kunt nemen.

Toch moet ik wel zeggen dat ik uit kijk naar het moment dat ze iets groter zal zijn en Floris gewoon door slaapt, want tja, ik ben gewoon dol op slapen!

Misschien vind je dit ook leuk

16 comments

Nicole @ Everyday-Life.nl 20 oktober 2015 - 23:23

Pffff vermoeiend lijkt me dat! Ik ben heel erg blij dat onze kleine man zo’n slaapkop is. Als hij naar de oppas moet als ik ga werken, moet ik hem ‘s ochtends echt uit bed trekken omdat hij altijd wil uitslapen. ‘s Nachts wordt hij ook eigenlijk nooit wakker. Desondanks slaap ik wel extreem licht sinds ik moeder ben. Waar je vroeger met een drumband naast mijn bed kon staan en ik gewoon door sliep, word ik nu al wakker als Spencer zich omdraait. Het is toch wel een andere manier van slapen dat ik nu doe. Maar goed, ik mag echt absoluut niet klagen!!!

Reply
Bianca 20 oktober 2015 - 16:25

Klinkt pittig, als ik zelf geen 8 uur slaap heb gehad ben ik volgende dag niet te genieten 🙂 Vind het nou ook heerlijk dat ik soms gewoon lekker kan uitslapen x

Reply
Leonie 20 oktober 2015 - 16:00

Ik ben ook zo gek op slapen! Dat wordt enorm wennen als wij een kindje mogen verwachten..

Reply
Mama Kip 20 oktober 2015 - 13:41

Ik hou van slapen! Échte. oprechte liefde voor het slapen! Mijn dochter gelukkig ook, die kruipt ‘s ochtends bij mij in bed en we slapen samen nog even verder. Toen ze baby was….not so much. Nachten wakker en op karakter en veel koffie de dag door komen was toen heel normaal. Het is dus een fase….sterkte!

Reply
Bianca Ronday 20 oktober 2015 - 13:39

Slapen!!!! Heerlijk!! Alleen lijk ik mezelf altijd te blokkeren. Op het moment dat ik me eens voorneem optijd te gaan slapen, lig ik wakker tot een uur of 2 en de wekker gaat dan alweer op 6 uur. ?

Reply
Charlotte 20 oktober 2015 - 12:57

Ik hou ook van slapen! Toen Aukje nog een baby was kon ik er goed tegen, tegen die gebroken nachten naar nu ik weer gewend ben aan volle nachten kan ik er weer heel slecht tegen als er eens een keer een slechte nacht bij zit!

Reply
Vlijtig Liesje 20 oktober 2015 - 12:08

Slaapgebrek is fnuikend! ‘Kom niet aan mijn slaap!’ is mijn motto. Maar ja, daar hebben baby’s geen boodschap aan. Mijn kinderen slapen inmiddels goed door. Dus houd vol. Ook dit gaat voorbij!

Reply
Channah 20 oktober 2015 - 11:22

Ik kan heel goed zonder slaap. Toen ik nog slapeloze nachten had, toen Tara net geboren was, toen zat ik echt op de automatische piloot. Het maakte me allemaal niet zoveel uit haha. Overdag was ik dan wel een wrak, maar op het moment zelf had ik er totaal geen last van. (DIE HARDDDDD haha nee grapje)

Reply
Lifesabout 20 oktober 2015 - 10:22

Hier nog een slaap fan! We hebben alleen het geluk dat Sarah ook heel goed slaapt. Vanochtend werden we om 9.30 samen wakker….wow! Succes nog even met het weinig slapen. Het is te overzien als je weet dat het weer beter gaat worden.

Reply
Nicole 20 oktober 2015 - 09:26

Ik dacht dat ik veel sliep. Mijn dochtertje kan goed slapen.. Bleek ik helemaal niet te slapen..
En toch liep ik gewoon nog rond!
Inderdaad, slaap is overaten 😉

Reply
Jennifer 20 oktober 2015 - 08:48

Oh echt hè! Die pittige nachten. Op één of andere manier kunnen we het gewoon. Want als ik er logisch over na denk, dan vraag ik me af hoe ik überhaupt nog kan functioneren. Het verbaasd me soms als ik bedenk waar toe we allemaal in staat zijn als mama! Echt bijzonder!

Reply
Saskia 20 oktober 2015 - 08:44

Oh hou op 🙂 wat is doorslapen? Sophia slaapt nog niet door. We hebben alle geduld hoor maar van mij mag ze nu wel een keer gaan doorslapen haha 🙂

Reply
Cassandra 20 oktober 2015 - 08:18

Leia is ook zo’n slaapkop. As we Speak ligt zij gewoon nog te pitten, heb d’r gisteravond om 19.00 uur op bed gedaan. Mevrouw was poep chagrijnig en had geen middagslaapje gedaan dus was meteen vertrokken. De eerste paar maanden (6/7) was dat echt totaal anders dus daar hebben we nu echt geluk mee. Ach zoals in je andere blogs.. Herhaal: het is een fase. Straks is het weer #teamsuperlangsleep ipv #teamnosleep

Reply
Geertje - Stay At Home Mama 20 oktober 2015 - 07:56

Laura is ook echt zo’n nachtbraker geweest… tot haar 3,5! Nu slapen ze allebei echt heerlijk door… zijn wel vroeg wakker, maar doorslapen doen ze in ieder geval goed! Succes met de komende tijd…

Reply
Channa 20 oktober 2015 - 06:37

Ik had altijd mijn slaap nodig. Paar nachten feesten? Dan was ik gegarandeerd ziek. Sinds ik moeder ben gaat het ineens wel aardig. Merk alleen wel dat mijn humeur er niet beter op wordt haha, hier al een aantal nachten tandjes/verkoudheid ellende. GAAP!

Reply