Alles is Dicht : Wat gebeurt er met mijn Entree en Jaarkaarten voor dagattracties?

by Mieke Zegt

We kunnen er niet om heen, het coronavirus. We zijn massaal thuisblijf ouders en leerkracht in 1 geworden. Tevens komen we de deur bijna niet meer uit laat staan dat we nog de mogelijkheden hebben om een dag attractie te bezoeken.

Alles dicht? NEE!!! Waar moet ik nu heen met mijn kinderen?

Persoonlijk verbaas ik mij wel over reacties van mede ouders die ik per app ontving nadat de scholen hun deuren sloten, want nadat de scholen de deuren dicht deden ging er veel meer dicht. Juist! Ook de dag attracties als pretparken, dierentuinen, bioscopen etc. sloten hun deuren.
“Waar moeten we nu heen met onze kinderen nu ze vrij zijn maar we alles dicht is?” Ja ja, deze berichten kwamen bij mij dagelijks binnen via de whats-app. Sorry lieve vriendinnen, ik snap jullie echt wel en ik hou nog steeds van jullie, maar zelfs ik als pretpark liefhebber weet dat dit gewoon niet kan, we zitten nu niet thuis van school om vakantie te vieren, helaas…

Wel vrij, maar geen vrijheid

Geen vakantie voor ons dus, he bah, wat vervelend, maar wij als daggast van een park zijn natuurlijk niet diegene die daar het meest mee getroffen zijn. Bekijk het eens van de andere kant. Als pretpark fan weet ik  dat pretparken/ dierentuinen hier ook niet op zitten te wachten. Een dagje uit staat in het teken van beleving, magie, entertainment en vermaak. Maar wat nou als er even niemand te vermaken is? Staat het dan allemaal stil? Hoe moeilijk moet dit zijn voor alle betrokkenen uit deze wereld. “We zijn wel vrij, maar hebben geen vrijheid, maar dit geldt natuurlijk niet alleen voor de ouders. Ook mensen in deze branche moeten nu het werk grotendeels neerleggen of aanpassen. En ik kan je zeggen, de meeste dagattracties zijn allemaal erg creatief om toch op de een of andere manier dichtbij hun gasten te blijven. Hoe dit er uit ziet? vertel ik in een volgende blog!

Wat gebeurt er nu met mijn gekochte dag tickets en jaarkaarten?

Daar waar een vakantiepark, pretpark, dierentuin of andere dag-attracties met pijn in hun hart moeten melden dat hun park helaas hun deuren moet sluiten, wordt er massaal de vraag gesteld wat dit betekend voor de gasten. “wat gebeurt er met mijn reeds gekocht entree kaart?” of “wat gebeurt er nu ik een jaarkaart gekocht heb en hier geen gebruik van kan maken?” Vaak zijn deze vragen nog lastig te beantwoorden. Sommige parken zijn nog niet geopend en er kan niet met 100% zekerheid gezegd worden wanneer ze wel open gaan. En dat is iets, lieve lieve mensen, dat we echt dienen te respecteren. Ook deze branche staat onder druk en ze hebben hier niet om gevraagd. Op sommige vragen zijn wel antwoorden gegeven en aangezien ik op social media als meest gestelde vraag voorbij zag komen ” Wat gebeurt er met mijn entree kaart of jaarkaart?”  Voor nu moeten we onze reeds gekochte tickets net als onszelf nog even thuis laten. Wanneer dag attracties weer zullen openen is namelijk nog niet bekend. Wel heb ik een verzamel blog gemaakt waarin je kan lezen wat dagattracties en de eventuele bijhorende vakantieparken op dit moment aanbieden ter compensatie.

Entertainment staat nooit stil

Wie aan dagjes uit denkt, denkt aan vermaak, je wordt ge-entertaint. En diegene die dat stukje positieve energie overbrengt aan de medemens zal dit niet snel aan de kant schuiven. Het begrip “Een geboren entertainer” zegt het al. Het zit in je bloed. Dat geldt ook voor alle medewerkers van dag attracties, maar ook zeker voor diegene die als park entertainer werken. Deze mensen zorgen altijd voor een lach op je gezicht, dus die hebben we zeker nu in deze rare tijden nodig. Maar hoe dan? Wat doen bijvoorbeeld Randy en Rosie uit attractiepark Slagharen? Hoe leeft het sprookjesbos in de Efteling voort? Zullen Kareltje en Jasmijn nog wel avonturen beleven in het Avonturenpark Hellendoorn? Vliegt de Fenix nog over Toverland? Stroomt er water door de glijbanen van het Tikibad,  En hoe overleefd Jungle Jim nu hij helemaal alleen in de jungle van Wildlands is? En zo zijn er nog veel meer karakters met zoveel positieve energie die we niet mogen vergeten.  De komende tijd ga mij hier meer in verdiepen, want ik geloof gewoon weg niet dat een entertainer stil kan staan! dus wordt vervolgd met een extra blog!

Hoe nu verder met reeds gekochte kaarten?

Ik benoemde het hier boven al even, de meest gestelde vraag die ik terug vindt onder de comments op social media gaan over reeds gekochte tickets en jaarkaarten. Elk park gaat hier op zijn eigen manier mee om, sommige parken geven aan dat zij hier nog niks voor hebben gevonden, andere parken geven aan dat zij dit enkel alleen per email aan hun abonneehouders laten weten. Toch zijn er wel parken die al heel duidelijk hebben laten weten wat ze gaan doen. Hieronder een overzicht van een aantal parken :

De Efteling

De Efteling heeft op hun website een duidelijk overzicht staan hoe zij omgaan met dagtickets, jaarkaarten en boekingen van hun vakantie verblijven. Echt alles staat tot in detail uitgewerkt. Zo kan je lezen dat ze per gesloten dag het park een compensatie aanbied aan abonneehouders. Hoe deze compensatie er uit zal zien is afhankelijk van het soort abonnement je hebt. Wat wel bekend is, is dat deze compensatie een tegoed zal zijn die het park op je abonnementen-pas zal storten. De Efteling zal alle abonneehouders hierover berichten zodra het park weer geopend is.  Dagtickets die online gekocht zijn behouden hun geldigheid tm 3 januari 2021 . Voor beide geldt, houdt de voorwaarden van de Efteling in de gaten via hun website waar ze een duidelijk overzicht hebben staan. check deze HIER!

Wat te doen met reeds gekochte Actie tickets van de Efteling? Ook hier heeft de Efteling reeds over nagedacht. Voor de AH geldt dat deze tickets geldig blijven tm 15 nov. Heb je een laagseizoen ticket gekocht en wil je deze in het hoofdseizoen gebruik van maken? dan kan dit tegen een bijbetaling.
Voor tickets van de ANWB wordt je verzocht contact te leggen met ANWB via tickets@anwb.nl . Heb je gebruik gemaakt van de verjaardagskorting van de Efteling zelf? dan mag je deze zes weken na (her) opening gebruiken.

Avonturenpark Hellendoorn

Ook Avonturenpark Hellendoorn heeft speciaal rondom het Coronavirus een Pagina aangemaakt. Zoals het park zelf aan ons aangaf hebben ze hier een duidelijk overzicht staan en dit klopt!
Avonturenpark biedt abonneehouders een compensatie aan indien blijkt dat het park langer dicht zal blijven dan 6 april. Hierover zullen zij abonneehouders dan ook schriftelijk berichten.
Reeds geboekte schoolreisjes krijgen de mogelijkheid om hun reisje om te boeken naar een andere datum, het park heeft hiervoor extra dagen beschikbaar gesteld. Reeds gekochte dagkaarten via actiepartners hebben over het algemeen een lange geldigheid, mochten gasten vragen hebben over deze tickets dan dienen gasten zich te wenden tot de actiepartner waar de ticket is aangeschaft.  Op de speciale Coronapagina staat de nodige informatie die je als park gast of abonneehouder moet weten.

Het valt ons op dat deze pagina up-to-date is en dat deze ook goed bijgehouden wordt indien er nieuwe ontwikkelingen zijn. Tevens is dit park erg actief op social media waar zij ook alle informatie met hun gasten delen. Check HIER de speciale Corona pagina van Avonturenpark Hellendoorn.  Onze Tip, volg Avonturenpark op hun social media kanalen en houd hun speciale pagina dan ook goed in de gaten!

Duinrell

Attractiepark Duinrell heeft ons laten weten dat zij zeker een oplossing hebben voor reeds gekochte tickets. Alle tickets die online via hun website zijn gekocht (op datum) kunnen kosteloos omgezet worden naar een andere dag binnen het seizoen van 2020. Voor Abonneehouders is het een ander verhaal, omdat nog niet bekend is hoe lang het park daadwerkelijk gesloten zal zijn. Duinrell kon al wel toezeggen dat zij een passende compensatie zullen bieden, omdat hun gasten nu helaas niet optimaal gebruik kunnen maken van hun abonnement. Hoe dit er uit gaat zien wordt bekend zodra het park weer open gaat zullen de abonneehouders hierover ingelicht worden door Duinrell. Dat het een passende compensatie gaat worden spreekt voor Duinrell dan ook voor zich.

Wildlands Adventure Zoo Emmen

Wildlands heeft ons laten weten dat zij op hun website een overzicht hebben mbt bovenstaande vragen.
Echter als we hier naar toe gaan zien we niet in 1,2,3 een antwoord. Via de website worden we doorverwezen om contact op te nemen met of Wildlands zelf, of als je tickets via een derde hebt gekocht, met het desbetreffende verkoop punt. Hierdoor hebben we dus niet direct een antwoord wat er gebeurt met de tickets.  Wel lieten ze weten dat abonneehouders een passende compensatie zullen krijgen, wat deze precies is zal zijn komen ze later op terug. Hierdoor gaan wij er van uit dat Wildlands ook voor reeds gekochte dagtickets een juiste compensatie hebben.

Een leuk detail en zoals Wildlands zelf aan gaf  in hun schrijven, een “hartverwarmend detail” is dat meerdere abonneehouders aangegeven hebben geen gebruik te willen maken van een compensatie. Ik heb dit inderdaad ook terug gelezen onder de reacties op hun social media kanalen. Ik wil daarbij wel opmerken dat dit vooral gaat om leden van de Fansite die er ook dagelijks komen om daar te fotograferen. Mensen die hun abonnement ook zien als een investering in het park. Dat is, zoals Wildlands zelf ook aangeeft, inderdaad hartverwarmend. Fijn dat deze mensen er zijn. Natuurlijk zullen er ook gezinnen zijn die er zo in staan, maar persoonlijk denk ik wel dat de meeste gezinnen die en jaarkaart hebben toch wel voor een compensatie gaan, omdat gezinnen een jaarkaart vaak kopen om een andere reden. Deze reden staat meestal meer in verband met voordeel en dus investering in het gezin , in plaats van een investering in het park.

Wat Wildlands zeker te prijzen valt is dat zij erg actief zijn online, ze houden hun gasten goed op de hoogte over wat er nu in het park afspeelt, benieuwd wat Wildlands allemaal aanbiedt tijdens deze corona tijden? Dit lees je terug in een volgende blog! – stay tuned-

Walibi (holland)

Walibi Holland heeft laten weten dat zij hun gasten via hun eigen social media op de hoogte houden rondom deze situatie. Heb je dus een dagticket of jaarkaart voor dit park? dan adviseren wij jou de social mediakanalen van Walibi dus goed in de gaten te houden.

Attractiepark Slagharen

Attractiepark Slagharen laat op hun website weten dat zij hun gasten van het vakantiepark zullen benaderen over hoe nu verder. Zij zullen dit stapsgewijs doen, op volgorde van boekingen.  Reeds gekochte tickets op datum blijven hun geldigheid behouden tm 3 januari 2021.  Alle abonnee houders die reeds in het bezit zijn van een jaarkaart krijgen wel een luxe compensatie. Voor elke dag dat het park gesloten is, mogen ze het park in het volgende seizoen bezoeken. Voor de mensen die een GOLD-pass hebben gekocht geldt er nog een leuke extra, niet alleen mogen ze in 2021* slagharen langer bezoeken, maar ook de parken welke onder de Goldpass vallen. Wil je meer duidelijkheid? Attractiepark Slagharen heeft een helder overzicht op hun site staan, deze vindt je HIER. 

*Dit geldt alleen voor de dagen dat het park in 2020 wegens coronavirus gesloten zal zijn.

Ook Attractiepark slagharen staat niet stil! Benieuwd of de red bandits het park nu leeg roven nu ze geen toezicht hebben?
We lezen het terug in een nieuwe blog!

 

Al met al vind ik dat Parken echt hun best doen om hun klanten tevreden te houden, we moeten het toch met elkaar doen, laten we hopen dat we snel weer kunnen genieten van al het moois wat het entertainment ons te bieden heeft!

Voor nu : Blijf gezond, Blijf Thuis! 

 

Afwachten, rust bewaren en uitkijken naar het moment van opening!

Bel niet, maar check social media

Mieke Zegt.

Nog even een Tip

Ik wil iedereen nog even de tip geven om vooral niet massaal te bellen naar vakantie parken, pretparken en dierentuinen. (tenzij hun website aangeeft telefonisch contact op te nemen).  Bedenk je van te voren goed of het ook relevant is om te bellen, stel je hebt pas een boeking voor September staan, dan kan je misschien beter even afwachten. Dit geeft de mensen die daadwerkelijk wel een boeking voor over 3 weken hebben staan meer ruimte om te bellen. (het is erg druk aan de telefoon lijnen) . Deze beste medewerkers hebben het heel erg druk en als er iets is wat mij heel duidelijk is geworden is dat alle parken heel hard hun best doen en hun gasten tevreden willen houden.  Zonder gasten geen vakantie, geen dagje uit, geen omzet. Ik heb echt nog niet gehoord dat ze iemand zijn “vergeten”, dus wacht gewoon af.

Elk park laat op hun eigen manier duidelijk weten wat zij doen met hun tickets, jaarkaarten en of reeds geboekte vakantie verblijven. Laten wij als gasten dan vooral even een stapje terug doen en de rust bewaren, bel dus zo min mogelijk en vertrouw er op dat het goed komt.

Voor nu, gewoon afwachten, geniet van alle mooie herinneringen die je tot nu toe in een park hebt beleefd, maar kijk vooral vooruit naar het moment dat alles weer open gaat! En mocht je nog even extra willen genieten van dagjes uit? Wij hebben een paar leuke videos online gezet van parken die we recent hebben bezocht! check ze HIER!

Sterkte!

Wij willen alle parken, dag attracties en daarmee ook de vakantie parken veel sterkte toewensen in deze rare tijden. Wij hebben inmiddels van vele parken erg leuke e-mailtjes gekregen met hoe hun park nu voort leeft terwijl er geen leven te vinden is. Omdat er zoveel leuke reacties kwamen hebben we hier een aparte blog voor ingericht, dus hou alles goed in de gaten, want ook de pretparken, dierentuinen en vakantieparken leven voort terwijl ze dicht zijn.

Misschien vind je dit ook leuk

1 comment

kimsblogs 16 april 2020 - 08:38

Bij Beekse Bergen blijven aangekochte tickets langer geldig (nu tot 30-06-2020,mochten de maatregelen verlengd worden dan zal deze datum herzien worden). Abonnementhouders krijgen een tegoed voor de dagen dat het park dicht was. Dit tegoed kunnen ze gebruiken in souvenirwinkels en horeca op het park. :-D. Maar neem vooral geen contact op. Er werken momenteel minder mensen, dus de druk is groter. Vragen over wanneer het park weer opengaat levert extra druk op. Ze publiceren het echt wel op hun website en social media ;-).

Reply

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.