5 eerste keren die doodeng zijn als je net bevallen bent.

by Tamara

Bevallen is op zich al eng, zeker als het de eerste keer is. Je weet totaal niet wat je moet verwachten en zelfs alle boekjes ter wereld kunnen je nog geen beeld geven van wat zo’n bevalling nou precies inhoud. Toch ben je er met alleen bevallen nog niet, want in de periode daarna zul je nog heeeeeel veel eerste keren meemaken die stiekem best wel heel eng zijn. 

1, De eerste nacht met je baby thuis.

Bij mijn jongens bracht ik de eerste nacht door in het ziekenhuis. Hoewel ik het niet leuk vond dat ik niet naar huis mocht, was het wel heel erg fijn om tijdens die eerste nacht wat ondersteuning te hebben. Het is allemaal nog nieuw en eng en je weet gewoon niet helemaal hoe alles moet. Toch moesten we het die nacht daarna ineens allemaal zelf doen. De kraamverzorgster had wel het een en ander uitgelegd over aanleggen en het verzorgen en natuurlijk heb je ook je boekje waarin je de voedingen en de temperatuur bijhoud, maar toch sta je er wel alleen voor. En ja, vooral bij Maxim vond ik die eerste paar nachten thuis heel erg zwaar en moeilijk. Ik geloof dat ik in de derde nacht zelfs huilend in bed zat omdat ik er zo zeker van was dat ik het allemaal toch verprutste. Gelukkig viel het allemaal mee, het is gewoon even wennen aan elkaar en aan het verzorgen van zo’n kleintje, maar het komt allemaal goed!

2, De eerste keer in de spiegel kijken.

Dit gebeurde bij mij 3 keer meteen na de bevalling in het ziekenhuis. Ik mocht uit bed om te douchen en terwijl ik onder de douche stond, zag ik mezelf in de spiegel. Nou, laten we zacht gezegd maar zeggen dat ik niet heel erg blij was met wat ik in de spiegel zag. Je gaat het ziekenhuis in met een mooie ronde buik en ineens is hij leeg, dik en heb je rollen en flubbers waar je ze nog nooit heb gehad! Bovendien had ik nog de pech dat de striemen die ik tijdens de laatste weken van mijn zwangerschap had gekregen totaal niet opvielen toen mijn buik nog ‘vol’ was. Maar nu de baby er uit was vielen ze toch ineens wel heel erg op.

Gelukkig trekt dat ook allemaal weer redelijk bij. Ik ben nu nog niet tevreden over mijn figuur, dat zeker niet, maar zo erg als na de bevalling bleef het gelukkig niet.

3, De eerste keer naar de wc.

Nu moet ik zeggen dat dit in de praktijk wel meeviel. Het was vooral heel erg eng omdat iedereen het niet kan laten om je te vertellen dat naar de wc gaan na je bevalling ontzettend veel pijn doet. Nu had ik ook het geluk dat ik amper gescheurd was en niet geknipt, dus zolang ik mijn flesje met koud water voor het spoelen maar bij de hand had, viel het allemaal ontzettend mee.

4, De eerste keer seks na de bevalling.

Dit vond ik oprecht heel eng. Er is toch wat uit gekomen daaronder en het kostte me wel een tijdje om me daarover heen te zetten. Nu moet ik zeggen dat het gewoon echt niet leuk was, die eerste keer. Ik was heel erg bang dat het zeer zou doen en dus was ik behoorlijk gespannen. Toen mijn vermoeden bevestigd werd en het ook erg pijn deed, besloot ik dat ik daar gewoon nog niet klaar voor was en dat ik wilde wachten tot ik wat meer hersteld was. En dat hielp! Want de keer daarop ging al een stuk beter.

5, De eerste keer naar het consultatie bureau.

Ik ben niet bang om naar het consultatie bureau te gaan. We hebben hier gelukkig een hele leuke arts en verpleegkundige en toen de verpleegkundige hier thuis kwam hadden we zo’n leuk gesprek gehad dat ik ook al flink gerustgesteld was. Maar toch was ik die eerste keen dat ik naar het consultatie bureau ging heel erg zenuwachtig. Het is toch een plek waar ze controleren of het allemaal wel goed gaat met je kindje en of je kindje goed groeit. Net alsof je examen moet doen ofzo, zo voelde het een beetje. En al slaagde ik elke keer met vlag en wimpel. het bleef een beetje spannend.

Natuurlijk zijn er nog veel meer eerste keren die heel spannend zijn als je voor het eerst moeder wordt, want tja, voor het eerst moeder worden is ook gewoon heel erg spannend. Herken jij je wat in het bovenstaande? En welke eerste keer na de bevalling vond jij heel eng?

 

Misschien vind je dit ook leuk

21 comments

Jessica 1 maart 2016 - 20:33

Dit is een leuke blog… Sommige dingen lijken me echt wel gek/vreemd/eng voor een eerste keer… (hoop dat ik het ooit mag meemaken)

Reply
Dorien 1 maart 2016 - 15:29

Heel herkenbaar! Eigenlijk op bijna alle punten wel. Ik vond het vooral doodeng om na de bevalling naar het toilet te gaan! Gelukkig komt in the end alles wel weer goed!

Reply
susan noordergraaf 1 maart 2016 - 12:55

flesje water inderdaad ideaal, maar ook een nat maandverbandje een poosje in de vriezer en dan tegen je hechtingen, is heerlijk verkoelend!

Reply
Romy 1 maart 2016 - 11:34

Al het bovenstaande is heel herkenbaar en het flesje met naar het wc gaan IDEAAL.

Nu heb ik er sinds vandaag 1 bij.

Ik heb een zoontje van 2j4mnd en een dochtertje van 2 weken oud.
mijn man is chef kok en is vandaag weer voor het eerst werken na de 2 weken sinds de geboorte.
dus ben heel de dag en avond alleen met fr kids voor het eerst.
( als chef kok is ie pas rond 23:00 op zn vroegst thuis).

Reply
Michelle 1 maart 2016 - 11:05

Noem me naïef, maar ik ben tot op heden totaal niet bang voor de bevalling. Bevalt me eigenlijk uitstekend, die relaxte instelling. Ik realiseer me echt wel dat het een pijnlijke aangelegenheid is hoor, maar ik heb het nog nooit meegemaakt en weet dus niet wat te verwachten, wat maakt dat ik het ook totaal niet eng vind. Ben vooral zo benieuwd! Ook naar hoe ik er later op terug kijk. Nog even geduld.

Reply
Chantal 24 april 2016 - 21:26

Dat had ik ook. Iedereen van mn zwangerschapsgym was zo zenuwachtig maar ik geloofde het wel. Liet het maar over me heen komen. En ik had uiteindelijk ook een ‘makkelijke’ bevalling. Volgens mn verloskundige en het ziekenhuispersoneel juist omdat ik zo relaxed was. Dus probeer relaxed te blijven, geniet er zoveel mogelijk van en laat alles maar over je heen komen en dan komt het helemaal goed! 🙂

Reply
Olga 1 maart 2016 - 10:22

Ik vond het buiten wandelen wel spannend. En of de weg niet te veel hobbels en bobbels zou hebben en m’n kind dan geen schade op zou lopen. De rest vond ik wel te doen. Geen angsten of zo.

Reply
Rory 1 maart 2016 - 09:54

De eerste keer naar de wc gaan? Volgens mij heb ik een mega black-out want daar kan ik mij weinig van herinneren. Oh, volgens mij komt dat omdat ik na de keizersnede nog een tijdje een katheter heb gehad. Ik weet wel dat ze in het ziekenhuis een hele issue maakten van de eerste keer douchen. De allereerste keer werd ik gewassen (gewassen? Dat kon ik toch zelf? Nee dus). De tweede keer moest ik samen met een verpleegster douchen (ook hier weer: dat kan ik zelf wel. Nee, mocht niet). En eindelijk, op de derde dag mocht ik zelf douchen. Wat een opluchting en wat fijn. Alhoewel. Dat litteken was erg pijnlijk. Volgens mij. Selectief geheugen Rory? Misschien…

Reply
Ester 1 maart 2016 - 09:32

Haha grappig hoe snel je’t vergeet.
Maar inderdaad, de herinneringen komen weer levendig naar boven wanneer ik je lijstje overloop.
De eerste keer, of laten we zeggen: die eerste WEEK naar de wc gaan, my god.

Ik dacht op een gegeven moment “dit komt NOOIT meer goed”, gelukkig is alles toch mooi genezen 😉

Reply
Mathiske's mama blog 1 maart 2016 - 09:28

Die eerste nacht thuis, dood eng. Maar ging gelukkig goed, wij hadden de eerste nacht in het ziekenhuis en dat is toch wel fijn dat er altijd iemand is. Dan heb je de aller eerste nacht toch vast gehad. De eerste keer seks was inderdaad echt spannend, maar viel me mee. Het engste vond ik de aller eerste dag en nacht zonder kraamhulp en dat mijn man was werken.. heel eng, was steeds bang dat ik het niet alleen kon. Hele goed nacht gehad toen ?

Reply
Eve 1 maart 2016 - 09:06

Nummer 4 en 5..
Mijn god wat was ik bang om naar de wc te gaan.. Ik durfde eerst ook helemaal niet te gaan, maar uiteindelijk deed het gelukkig geen pijn.
En nummer 5.. Ik vond dit serieus enger dan de aller aller eerste keer seks te hebben! Gelukkig deed dit ook geen pijn.. Maar ik vond het dood eng.. Dacht steeds dalijk scheurt het allemaal weer open! Heeft denk ik echt even tijd nodig om het allemaal los te laten wat down under allemaal gebeurt is haha!

Reply
Bregje 1 maart 2016 - 08:52

Godzijdank had ik een poedertje gekregen, zodat het wc bezoek iets minder erg was. Wat een geklooi ook met dat koude water. Je moet wat overhebben voor zo’n wolk van een baby he! 😉

Reply
Simone 1 maart 2016 - 08:44

Naar de wc gaan ja… maar ook de kleine voor het eerst in bad doen vond ik erg spannend.

Reply
Alicia - Adventurousmom.me 1 maart 2016 - 08:24

Zeker 2, 3 en 4 zijn herkenbaar 🙂 Je denkt dat je met de bevalling het ergste achter de rug hebt, maar dan komen al die dingen er nog bij. Vond ik niet eerlijk haha.

Reply
Nicole 1 maart 2016 - 07:29

Naar de wc gaan was verschrikkelijk. En de kraamverzorgster maar roepen dat ik moest spoelen. Nou ik ging echt dood! Ook met spoelen!

Reply
demallemolenmoeder 1 maart 2016 - 06:44

Zó herkenbaar. De eerste nacht thuis geen oog dicht gedaan. Ook de eerste keer in bad, uit bad en het aankleden vond ik spannend. Ze was zó klein.. Gelukkig is het allemaal goed gekomen ??

Reply
Lonneke 1 maart 2016 - 06:42

Ik het ken het allemaal, hoewel er wat kleine dingen verschillen als je een keizersnee hebt gehad maar vooral die eerste nacht alleen thuis!

Reply
Wilmaaa 1 maart 2016 - 06:23

Soms was dat best spannend inderdaad, maar het zijn mooie herinneringen.

Reply
simpel, met een snufje liefde 1 maart 2016 - 06:20

Ik vind die keren inderdaad ook erg eng. Wat ik ook heel eng vond was de eerste keer mijn kindjes vasthouden. Ze zaten zo vol met draadjes dat ik bang was dat ik er iets uittrok.

Reply
Merel 1 maart 2016 - 06:19

Allemaal herkenbaar (gelukkig zelfde verhaal mbt de wc, kan me voorstellen dat het enorm veel pijn doet als je gehecht bent). Wat ik ook eng vond: eerste keer aankleden. Die dunne armpjes (alledrie rond de zes pond), dat kwetsbare hoofdje.. Nee was blij toen ze wat steviger werden!
Oja en ook spannend dat ze afvallen in het begin, omdat je toch hoopt dat ze binnen die tien procent marge weer beginnen aan te komen.

Reply
Channa 1 maart 2016 - 06:10

Ahhh nou naar de wc gaan vond ik echt een hel. Flesje water om te spoelen of niet. Was ook drie keer ingeknipt ofzo, wellicht had dat er iets mee te maken, maar verschrikkelijk!

Reply