19 en gepland zwanger.

by Tamara

Je hebt al 4 jaar een relatie, woont samen, hebt beide een baan en staan op het punt om een huis te kopen. Alles lijkt goed te gaan en daarom heb je het gevoel dat je toe bent aan een volgende stap ik jullie relatie, de grootste stap die je ooit zult maken. Het proberen te krijgen van een kindje. Nu zou dit scenario perfect zijn als je rond de 25 of 30 bent. Maar wat nou als je zoals ik, 19 was en een kinderwens had?

556134_246173558828241_84275866_n

Allereerst zal ik eerlijk zijn. Alhoewel ik het idee had er echt aan toe te zijn en we het voor onze leeftijd best goed voor elkaar hadden, is 19 gewoon niet de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen. Achteraf is er nog zo ontzettend veel dat ik eerst had willen doen. Zoals reizen, een studie volgen, van elkaar genieten.. Niet dat we deze dingen nu nooit meer kunnen doen. Maar dit zijn toch dingen die wat lastiger zijn als je een wat jonger kind of zelfs kinderen hebt.

Een paar maanden voor mijn eerste zwangerschap. Toen zat ik in Polen op studiereisje, een jaar later was ik moeder!

Een paar maanden voor mijn eerste zwangerschap. Toen zat ik in Polen op studiereisje, een jaar later was ik moeder!

Ik was vrij snel zwanger en toen ik een positieve test in handen had, was ik natuurlijk dolblij. Maar hoe vertel je dit aan je familie? Ik was namelijk ontzettend bang dat ze teleurgesteld in me zouden zijn. Ik riep namelijk altijd ontzettend hard dat ik zou gaan studeren in het buitenland en absoluut niet voor mijn 30ste aan kinderen zou beginnen. Dus het was wel een beetje gek om dan op je 19e te vertellen dat je zwanger bent. Gelukkig reageerde iedereen positief! Ookal hadden ze het nog niet verwacht natuurlijk!

De meest negatieve reacties kreeg ik van de buitenwereld. Mensen die me totaal niet kenden riepen: ‘Kijk! Daar heb je weer zo’n doelloze tienermoeder’ en er werd zelfs aan me gevraagd wat mijn ouders er van vonden dat zij straks voor mijn kind zouden opdraaien zodat ik uit kon. Zo ontzettend raar dat mensen zulke vreemde vooroordelen over je hebben op basis van je leeftijd. Natuurlijk was ik jong, maar daarom zou ik echt geen mindere moeder zijn.

Kleine Maxim, een paar uur oud!

Kleine Maxim, een paar uur oud!

Onbewust zat het me verschrikkelijk dwars dat mensen dachten dat ik een slechte moeder zou worden door mijn leeftijd en ik begon me verschrikkelijk af te zetten tegen iedereen die commentaar had. Ik kreeg verschrikkelijk de drang om alles perfect te doen en te bewijzen dat ik het allemaal wél kon! Na de geboorte van Floris zakte dat pas weer een beetje af, waarom zou ik me druk maken om wat anderen van me vonden. Ik kon deze ontzettend kostbare tijd toch veel beter in mijn gezin steken?

Achteraf had ik, ondanks dat ik het allemaal best aankon op mijn 19e, beter nog 5 jaar kunnen wachten met het krijgen van kinderen. Als ik zie hoe ik nu in het moederschap sta is dat zo ontzettend anders dan toen ik 19 was. Ik heb niet de drang om te presteren voor anderen en niet alles hoeft meer perfect. Wie kan het wat schelen wat anderen denken als ik zelf gelukkig ben met wat ik doe? Ook had ik heel erg graag een opleiding willen volgen of in ieder geval een diploma willen hebben. Stiekem denk ik er wel eens bij na wat er zal gebeuren als Richard en ik uit elkaar gaan. Ik heb de bewuste keuze gemaakt om bij de kinderen te blijven en dat kan dan wel eens ten nadele van mijn eigen toekomst zijn!

Maxim 10 maanden oud. Ik mocht dan wel jong zijn, ik genoot met volle teugen van het moederschap!

Maxim 10 maanden oud. Ik mocht dan wel jong zijn, ik genoot met volle teugen van het moederschap!

Desondanks vind ik het heerlijk om een jonge moeder te zijn. Ookal word ik wel eens gek aangekeken als ik ergens met Lauren ben en ik vertel dat ze ook nog twee broers heeft en krijg ik wel heel wat bekijks als ik met al mijn kinderen in de bak aan het fietsen ben. Doordat ik nu al moeder geworden ben staat mijn eigen leven nu misschien wat ‘on hold’ maar ook dat zal ooit wel weer goedkomen.

Op welke leeftijd wilde jij moeder worden? En is dat gelukt?

Misschien vind je dit ook leuk

67 comments

Erika van Koert 29 november 2016 - 18:07

Wat jammer zulke reacties.
Als je je leven op orde hebt en de kleine een stabiele basis kunt geven is dat toch prima.
Toen ik 20 werd stopte ik met de pil. We waren toen 7 jaar samen en hadden een baan en huis.
Helaas duurde het hier nog 3 jaar voor ik zzwanger was, en zelfs 23 vonden sommige nog jong

Reply
Manouk 7 maart 2016 - 19:30

Ik ben moeder geworden om mijn 23ste. Iedereen reageerde eigenlijk heel erg positief. Dit jaar wordt ons dochtertje geboren en dan ben ik 25 jaar. Hier reageerde gelukkig ook iedereen erg positief, wel hadden veel mensen het niet zien aankomen. De enige echte nare reactie die ik kreeg was bij de zwangerschap van mijn zoontje. Een kennis van mij en mijn ouders vroeg of dat mijn ouders niet aan mij hadden voorgesteld om het weg te laten halen. Volgens mij viel mijn mond nog net niet open van verbazing. “Heh, wat?! Weg laten halen. Ben je helemaal gek geworden, natuurlijk hebben mijn ouders dat niet aan mij gevraagd!”.

Reply
Felicia van gelderen 7 maart 2016 - 11:35

Hoi!
Ik heb echt genoten van je blog..
Alles wat je vertel herken ik.
Ik was 18 toen ik mijn eerste dochter kreeg en ik had ook het gevoel dat ik mij moest bewijzen tegenover de hele wereld.
Ik had ook een stabiele relatie en een goede basis..

Inmiddels ben ik 24 en moeder van 4* kindjes!
Nu ben ik zelfverzekerd en maakt het mij niet meer uit wat mensen zouden kunnen denken.
Het zijn mijn schatjes, en daar ben ik trots op!!!

Reply
Alicia - Adventurousmom.me 7 maart 2016 - 03:49

Mooie eerlijke post weer! Ik moest er zo jong niet aan denken om moeder te worden, ik zei altijd rond 30 of 32 als ik de perfecte baan heb want daarvoor had ik gestudeerd. Uiteindelijk is het toch eerder geworden: op mijn 27ste. Het klopte gewoon voor mij en ik was ook al 5 jaar met mijn man samen. Voor een hoogopgeleide met een net begonnen carriere was dat vroeg, om me heen kreeg nog niemand kinderen. Wat ik er fijn aan vond was dat juist niemand het verwachtte en er dus ook geen ‘druk’ van buitenaf was wat sommige collega’s en vrienden na hun 30ste wel ervaren.

Reply
Céleste 6 maart 2016 - 21:35

Ik ben nu 21 en zou heel graag moeder willen worden. Ik voel dat ik er klaar voor ben, maar de financiele kant houd me tegen. Dan wil ik liever een paar jaartjes wachten en me kind alles kunnen bieden dan op me centjes te moeten letten en dingen niet kunnen bieden. Als je er klaar voor bent ben je er klaar voor ☺️

Reply
Nathalie 6 maart 2016 - 20:50

Op mijn 19de gestopt met de pil, op mijn 26ste mocht ik voor het eerst moeder worden!

Als jij op je 19de klaar bent voor een kleintje, dan is dat zo 🙂

Reply
Nicole @ Everyday-Life.nl 6 maart 2016 - 20:41

Mooie blog meis. Ik wilde nooit moeder worden, en heb dus wel gereisd enzo. Ben uiteindelijk op mijn 31e moeder geworden. Nu mag de kleine mee op reis!

Reply
Choanita 6 maart 2016 - 17:58

Hier kwam de wens al rond mijn 15de. Heb toch gewacht op de perfecte vriend ervoor :p aan mijn 17de was ik zwanger. Op mijn 18de bevallen. Nu is mijn zoontje bijna 10maand en we zijn nog steeds een gelukkig gezin 🙂 zou dit voor geen geld van de wereld willen missen! Ook heeft nog niemand voor ons zoontje moeten zorgen behalve wij dus we doen het (vind ik toch) beter dan sommige moeders die dat ouder zijn 🙂

Reply
janine 6 maart 2016 - 15:51

Ik nu 19, en ik wil graag ook een kindje. Veel mensen zullen mij ook te jong vinden maar ik heb al veel meegemaakt waardoor ik al verder ben als de meesten van mijn leeftijd. Lijkt me niks mooiers dan een kind die onvoorwaardelijk van je houdt. Ben nu bijna 3 jaar samen met mijn vriend en wonen samen.

Reply
Anouk Spruit 6 maart 2016 - 15:18

Ik ben nu 16 en kan me niet voorstellen dat ik al over 3 jaar een kind heb. Aan de andere kant heeft het ook weer z’n voordelen lijkt me om vroeg moeder te zijn, maar het is niks voor mij;)

Reply
Lilian 6 maart 2016 - 14:01

Mijn moeder deed overigens een HBO-opleiding toen wij tieners waren (en dus niet veel tijd meer nodig hadden) en nadat wij uit huis waren kon ze nog jaren werken in haar HBO-functie.

Reply
Lilian 6 maart 2016 - 13:57

Mijn ouders waren ook heel jong ouders en dat vond ik zelf niet echt een voordeel, ik ben veel meer in balans dan zij toen. Maar als ik jouw blog zo volg was jij op je 19e al veel verder dan heel veel andere 19-jarigen en daarnaast heb je ook mensen van 37 die kinderen krijgen en nog totaal niet zelfstandig zijn. Dus leeftijd zegt dan ook niet zoveel. Mijn ouders hadden overigens op hun 40e alle kinderen uit huis en dan kun je nog wel heel lang heel veel reizen voordat je fysiek oud bent. Of leuker nog; je neemt de kids mee! 😉

Reply
Wilmaaa 6 maart 2016 - 13:10

Ik trouwde op mijn 19e en kreeg een dochtertje op mijn 20e! Ik ben helemaal gelukkig met haar! Ik heb ook geen diploma, dit kwam door ziekte. Dit had ik wel heel graag gehad, dan had ik nog graag 2 dagen in de week gewerkt bij een leuke baan. Ik geloof alleen dat je geen diploma nodig hebt om het te kunnen maken, kijk naar je blog! Als je maar gelukkig bent 🙂

Reply
Angela - Mama met passie 6 maart 2016 - 13:00

Ik denk niet dat je je leven stil zet Tamara. Je leven is misschien anders dan je in eerste instantie voor je zag. Je hebt drie prachtige kinderen en een fantastische vent die goed voor jullie zorgt. Je hebt een waanzinnig mooie blog en hebt je dit jaar ingeschreven bij de Kvk. Puur omdat je er het afgelopen jaar zoveel tijd en energie in hebt gestoken. Je wordt niet zomaar groot, daar werk je hard voor, ook al voelt het niet als werk, maar schrijf je van je af. Dingen die je misschien niet had gedaan als je gestudeerd had en een baan had. Dat zul je nooit weten. Je doet het fantastisch en laat die mensen maar lullen! KusX

Mijn ideaal was rond mijn 25e een kindje krijgen en dat is ook zo uitgekomen. In ieder geval voor mijn dertigste had ik gezegd, maar ben blij dat Naomi er nu al is 🙂

Reply
Jodi - liefthuis 6 maart 2016 - 12:18

Ik denk niet dat je leven on hold staat. Dit is je leven en zoals je zelf zegt heb je daar al veel in geleerd. Dus dit is jou weg en dit is zoals het is. Je hebt een gelukkig en mooi gezin en daar ben jij voor aanwezig. Zo mag het ook zijn, je leeft verder met en voor je kinderen, maar ook voor jezelf want ze maken jou ook gelukkig.

Reply
Anne 6 maart 2016 - 10:38

Ik was 19 toen ik zwanger werd en 20 toen ik beviel.
Ik vind dat je een goede relatie, huis en allebij een opleiding/baan moet hebben als je een kindje op de wereld gaat zetten.
Niet dat je dan betere ouders bent, maar wel een stabiliteit hebt.

Ik zie geen nadele van mijn jonge moederschap.

Tja.. zorgeloos op vakantie.. als ik die 5 jaar vakantie weg zou strepen tegenover de liefde voor mn kids dan komt het nog niet eens in de buurt

Reply
Jenny 30 september 2015 - 13:02

Ik ben met 19 moeder geworden het was niet gepland maar natuurlijk van harte welkom een kindje krijgen is het mooiste wat er is en een leeftijd heeft er niks mee te maken met hoe je voor je kindje zorgt maar hoe iemand is als persoon mensen geven te snel een oordeel aan iets wat heel jammer is en wat een ander nogal kan kwetsen

Reply
Fenn 30 augustus 2015 - 17:51

Ik denk dat er absoluut niks mis is met je keuze! Het fijne van jouw situatie is dat als de kinderen weer wat ouder zijn jij altijd nog je studie kan oppakken, desnoods in deeltijd en dan alsnog een baan kan zoeken. Terwijl andere ouders dan misschien juist net jonge kinderen gehad zouden hebben en minder tijd voor zichzelf zouden hebben, krijg jij die dan weer terug! Succes met de kids!

Reply
Manon 29 augustus 2015 - 20:49

Wat een jonge mama’s allemaal hier! Heb er juist altijd respect voor als je op jonge leeftijd een kindje krijgt en daar voor kunt zorgen. Ik ben zelf 21 en moet eerlijk toegeven dat ik nog lang niet toe ben aan een kindje. Ik moet nog een aantal jaar studeren en ik wil nog graag veel reizen en sparen. Voor mij zou rond de 32 me een ideale leeftijd lijken om voor het eerst moeder te worden.

Reply
marjon 29 augustus 2015 - 12:42

Mooi geschreven, jammer dat mensen snel oordelen. Zelf werd ik moeder op mijn 28e en 31e…. Ik zie er vrij jong uit dus ook geregeld blikken naar me toe gehad. In het begin vond ik dat rot en dacht ‘ wat zullen ze wel niet denken, kijk daar die tienermoeder’. Nu kijk ik de mensen strak terug aan! Want ja, ik wordt nog steeds een jaar of 34-25 geschat ondanks ik al 32 ben.

Reply
Lara 28 augustus 2015 - 23:01

Mooi verhaal! Zelf ben ik 17 en ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens babykriebels heb, maar er echt aan beginnen, dat doe ik nog niet haha. Eerst maar eens een vriend vinden en m’n studie afmaken 😉 Nu denk ik dat rond de 25 een mooie leeftijd is om voor het eerst moeder te worden.

Reply
Roos 28 augustus 2015 - 12:22

Heel herkenbaar! Ik riep toen ik 16 was al dat ik snel mama wilde worden. Maar ik was ook heel streng maar mezelf. Eerst mijn opleiding afronden en een vaste baan. Toen ik een jaar een vast contract had en op de dag dat ik mijn laatste diploma in de pocket had, had ik een positieve test! We hadden net een huis gekocht en ik was net 22 geworden.
Achteraf gezien zeg ik ook. …. had ik maar vijf jaar langer gewacht. Natuurlijk ben ik zielsgelukkig met mijn kinderen. Maar het was niet de grote roze bubbel die ik gedacht had.
Liefs Roos (nu 28)

Reply
Claire 28 augustus 2015 - 03:26

Ik wilde heel graag jong moeder worden. Mijn moeder was 21 dat ze mij kreeg, en ik vind het nog steeds heel waardevol dat ze zo jong is. Uiteindelijk werd Kate geboren toen ik 30 was, niet helemaal gelukt dus. Ach, het komt zoals het komt, en alles gebeurd voor een reden ?

Reply
Linda 27 augustus 2015 - 21:43

Ik ben nu zelf 27 en mijn oudste wordt bijna 6. Ik heb vier kinderen, onze derde bleek een tweeling. Mensen oordelen snel, is ook mijn ervaring.
Soms denk ik wel eens dat wachten beter geweest was. Maar aan de andere kant, er is ook nog tijd voor mezelf als de kinderem de deur uit zijn en dan ben ik nog lang niet bejaard.
Ik heb mijn studie afgebroken om in het buitenland te gaan wonen, maar volgende maand pak ik dat weer op. Dus ook met vier kinderen zijn er mogelijkheden in het leven!

Reply
Cassandra 27 augustus 2015 - 21:39

Wat zijn mensen toch kort door de bocht he? Je mag dan jong moeder zijn geworden, maar je doet het prima. En een studie volgen kan toch alsnog? Eventueel avondschool bijvoorbeeld..

Ik wilde altijd voor mijn 25ste de eerste. Ik kreeg Leia uiteindelijk 2 maanden na mijn 25ste verjaardag. Soms denk ik zelfs wel eens dat ik misschien iets te jong was/ben. Maar wat is dan de perfecte leeftijd?

Reply
Melissa 27 augustus 2015 - 20:38

Ik wilde voor mijn 21e moeder worden. Iedereen keek mij ook altijd vreemd aan als ik dat zei. Helaas lukt dat niet meer, maar nu krijg ik van mensen ja jij wilde toch altijd jong moeder worden….
Wij zijn overigens wel bezig om kinderen te krijgen maar moet dit met behulp van het ziekenhuis… Ik ben nu 21, mijn vriend 22, vorig jaar huis gekocht en allebei ondernemer. En niet te vergeten al bijna 5 jaar samen en verloofd (huwelijk nu uitgesteld voor kinderwens)

Reply
Daniëlle 27 augustus 2015 - 19:59

Ik wilde ook jong moeder worden, op mijn 19e..Ik kreeg daar altijd heel verbaasde reacties op. Waarom zou je dat nu al willen? Het leek me gewoon heerlijk om thuis te zijn met mijn eigen kids. Uiteindelijk was ik geen 19, maar wel 23 toen ik moeder werd van mijn oudste dochter. Ik was toen net een jaar klaar met mijn studie Pedagogiek. Het is zo herkenbaar wat je zegt over dat mensen je soms raar nakijken. Toch ben ook ik heel blij dat ik jong moeder ben. Het was altijd mijn wens ..En weetje, onze tijd komt nog wel. Nu lekker genieten van de kids!!

Reply
Eilish (artisticstateofmind) 27 augustus 2015 - 16:49

Mn zusje was 2,5 maand 18 en heeft nu een kindje van bijna 9 maanden. Gelukkig géén negatieve reacties gekregen. Ook niet hier uit de buurt. Zo ontzettend fijn! Ze woont samen met dr vriend, heeft net een mbo diploma in ontvangst mogen nemen en gaat nu werken. Niet zoals gepland, maar het gaat prima! Ik ben zelf 21 en wil wel graag nog een paar jaar wachten!

Reply
Julie 27 augustus 2015 - 14:49

Één woord: respect! Echt waar, zoals deze moeten er meer artikelen geschreven worden! Ik heb respect voor je keuze, zou zelf ook een jonge mama willen zijn. Ik ben nu 20 en hoop dat ik na mijn opleiding en mooie job vind om daarna aan kinderen te beginnen. Mensen zullen altijd wel op iets commentaar hebben hoor, gewoon het proberen van je af te laten glijden! You’re awesome ☺️

Reply
Jannek 27 augustus 2015 - 13:39

Wat een inspirerend verhaal! Super goed dat je gewoon gedaan hebt wat je wilde!
Mijn zusje is 15 jaar jonger… En ik werd me toch aangekeken, nagestaard en ik kreeg me commentaar als ik eens met haar ging wandelen in de wandelwagen… Pff! Heel erg dat mensen al die aannames doen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je dat heel erg aantrekt!!

Ik heb altijd de wens gehad om rond mijn 25e moeder te worden, maar stelde dit uit toen ik een studie ging doen en ik pas klaar zou zijn na mijn 26e . Na mijn studie wilde ik heel graag een kindje…
Toch is het “gelukt” toen ik net 25 was en één maand getrouwd had ik een positieve test in handen. Volledig onverwacht, uiteindelijk toch heel gelukkig. Misschien was het van mij nooit een wens, maar een voorgevoel ofzo… Haha! 😉

Reply
angela 27 augustus 2015 - 12:39

hoi hoi,
ik wilde ook altijd heel jong moeder worden, 20-23 jaar vond ik mooi en op je 30e moeder worden? Nee joh dan ben je zo’n oude moeder, dat vond ik niks! Ik had wel een partner, trouwde (veel te) jong en helaas ook met als scheiding tot gevolg, al snel kwam de liefde van mijn leven voorbij, een droom, maar zijn situatie was zodanig dat we beter nog niet aan kinderen konden beginnen. Wanneer wel? Nou toen ik 30 was, werd ik voor het eerst moeder! Op 32 nog een keer en op 34 nog een keer, en hoe zwaar het ook voor me is, ik geniet met volle teugen en eerlijk gezegd…. ik zou er best nog 1 willen maar stttt

Reply
Lilian 27 augustus 2015 - 12:24

Leuk artikel! Wat inderdaad al meerdere malen gezegd is; age is just a number! De ene 19jarige gaat nog drie keer per week stappen, heeft geen vaste relatie en woont nog bij papa en mama. Terwijl de andere 19jarige al 1.5jr het huis uit is, al drie jaar een relatie is en fulltime werkt. Mensen oordelen zo makkelijk tegenwoordig terwijl ze je “verhaal” helemaal niet kennen!
Ik zou dolgraag jong moeder willen worden. Ik ben nu 22 maar heb geen relatie meer. Mijn relatie heb ik na een jaar samen te zijn geweest onlangs verbroken omdat hij absoluut geen kinderwens heeft. Een onwijs moeilijke beslissing maar ik kon het niet langer. Elke vader met kind is confronterend, elk artikel (in de VIVA stond laatst bijv. een artikel over een vrouw zonder kinderwens), etc. T brak me op.
Mijn allergrootste droom is om moeder te worden. Liefst jong (<30). Maar nu ben ik als de dood dat dat niet gaat lukken… Ik hoop dat die angst langzaam gaat afnemen en er weer iemand in mijn leven mag komen die wél een kinderwens heeft.

Reply
Minke Maria 27 augustus 2015 - 11:31

Lijkt wel of jij en ik geruild hebben in droom/werkelijkheid. Ik wilde altijd jong kinderen, mijn moeder met haar 22 was mijn voorbeeld, maar toen had ik nog geen partner en dan wordt het best lastig. 😉 Nu ben ik 30 en ben ik blij dat ik al die jaren heb gewacht. MAAAAARRRRRR wat jij zegt over de dingen die je eerst had willen doen; technisch gezien ben jij straks ook weer vroeg ‘uit de kinderen’ en dan kun je ook nog gaan reizen en dingen voor/met jezelf of je partner doen. Dat 19 best nog jong is (gewoon op zich) ziet elke 19 jarige denk ik pas naderhand, maar als je dan nog geen verstand hebt zal het er op je 29ste ook nog niet zitten. Geniet maar lekker van je gezin en laat mensen maar denken, kijken en oordelen. Dat doen ze alleen maar omdat ze onzeker zijn over zichzelf.

Reply
Kelsey 27 augustus 2015 - 11:13

Hier ook een jonge mama. Ik was net 2 weken 18 toen ik beviel van ons meisje nu is ze inmiddels bijna 2 (30 oktober). Niet gepland maar uiteindelijk heel welkom. Ik en mijn vriend hadden nog maar net een paar maanden een relatie toen ik zwanger raakte en oh ik heb zoveel negatieve reacties gehad vooral achter je rug om en nu zien ze dat het allemaal goed gaat en dan zeggen ze niks meer. Ik ben nu bijna 20 en mijn vriend 22 en het gaat prima tussen ons en met de kleine meid! En binnenkort gaan we ook trouwen.. Dus het hangt van de “tienermoeders” zelf af hoe ze erin staan en het allemaal gaan doen.

Vind hoe je je blogs schrijft trouwens super heel open en gewoon hoe het is.

Reply
Channah 27 augustus 2015 - 10:33

Ik ben ook een jonge mama. We waren toevallig ook 4 jaar samen, woonden al een paar jaar samen in onze koopwoning, hij was wat ouder en heeft een eigen bedrijf en ik ga naar school. Alles op een rijtje dus. Zolang je de middelen (en het verstand) hebt om voor een kindje te zorgen, zie ik niet in waarom leeftijd daar een rol in zou moeten spelen. Tienermoeders zijn in mijn ogen meisjes die nog thuis wonen, per ongeluk zwanger raken van een jongen die half of niet in haar leven is, geen baan heeft en dus geen geld om het kind te onderhouden.. In dat soort situaties draaien inderdaad de ouders er voor op, maar als iemand alles op orde heeft, zie ik niet in waarom dat verkeerd zou zijn. We krijgen tegenwoordig steeds later kinderen omdat we eerst carrière willen maken, dat is natuurlijk prima, maar niet iedereen heeft die droom. Mijn droom was altijd al om moeder te worden, sowieso ruim voor mijn 30e. Ik wil me nog echt kunnen inleven in mijn kind(eren) en leuke dingen met ze doen, mijn ouders waren heel oud.. Mensen die vooroordelen hebben zonder kinderen moeten maar wachten op het moment dat ze zelf een kind krijgen, wedden dat ze dan ineens respect voor je hebben?

Reply
Malou 27 augustus 2015 - 10:14

Heel mooi geschreven! En sommige dingen zijn best herkenbaar. Ik was 24 toen ik zwanger was, wel wat ouder dus, maar de meeste mensen hadden het nog niet verwacht. En blijkbaar lijk ik jonger, want ik hoor mensen best vaak dingen als ‘tienermoeder’ zeggen.

Reply
bella 27 augustus 2015 - 10:03

Ik ben zelf nu 30 en zwanger van ons eerste kindje. Ik had graag jonger willen zijn had vanaf mijn 23e wel echt een kinderwens maar doordat ik een eetstoornis had was dit gewoon geen doen. Nu 7 jaar later was ik eindelijk zover dat het kon en toen lukte het ook nog eens meteen ben hierdoor heel dankbaar en gelukkig!

Reply
Simone 27 augustus 2015 - 09:42

Toen mijn man en ik een relatie kregen, we waren 17 en 18, zeiden we tegen elkaar dat we allebei jong kinderen wilden. Zo rond ons 25ste. En zo is het ook gebeurd ongeveer. Ik was nog net 25 toen onze dochter geboren werd. Ze is nu 3 maanden oud. En ja, sommige mensen willen graag eerst reizen en vinden daar levensgeluk in. Wij worden gewoon heel gelukkig van een gezinnetje ?

Reply
Liess 27 augustus 2015 - 09:26

Ik was 16. Heb 7 jaar bij mijn ouders gewoond met dochter. Nu is ze 12 bijna 13 , 2e dag op de middelbare school.

Ik kreeg heel vaak de vraag of ze een ongelukje was, toen ik zwanger was en nu nogsteeds. Van vreemde natuurlijk. Daar kan ik zo kwaad om worden, nee ze is geen ongelukje, ook absoluut niet gepland maar oh zo welkom

Reply
Sylvana 27 augustus 2015 - 09:23

Ik was 23 toen ik mijn meisje kreeg en nu is ze 9 maanden. Maar ik denk niet dat er een leeftijd aan zit wanneer je moeder moet zijn.. je bent een moeder of je bent het niet. En in jou geval had je al heel snel het moedergevoel. Ik wildde ook altijd niet te oud zijn met een kindje krijgen en dat is gelukt. En heb er geen spijt van ! Ze heb allebei der oma’s en opa’s en ze heeft nog overgrootouders ! Die totaal niet oud zijn. Mijn oma is 62 word 63 en mijn opa is 63 en word 64. Dus vooral heel erg blij dat mijn grootouders haar nog mee kunnen maken. Supertrotse moeder van een heel mooi meissie !

Reply
Annerieke 27 augustus 2015 - 09:16

Mooi om te lezen. Ik heb echt wel respect voor je, het lijkt me toch wel pittig!!
Ik heb ook altijd gezegd dat ik jong moeder wil worden. Ik heb zelf een jonge moeder, zij was 20 toen ze mij kreeg.
Mijn man was minder enthousiast, nu zijn we dit jaar toch redelijk onverwacht zwanger geraakt en verwachten over ruim 4 weken ons eerste kindje. En we zijn nu 24..

Reply
Mischa Gomes Guincho-Kroezen 27 augustus 2015 - 09:06

Ik was 24 bij de eerste. Toen werd ik niet heel raar aangekeken. Maar nu wel.. Doordat ik veel ben Afgevallen tijdens mijn zwangerschappen zie ik er nu jonger uit dan toen ik 24 was. Ik kreeg op mijn 25ste mijn 2de zoon, 26ste mijn 3de zoon en op mijn 27ste mijn 4de en laatste zoon. Regelmatig krijg ik de vraag of ze allemaal van mij zijn. En dan zie je ze al rekenen. Mensen gaan er ook vaak vanuit dat ik laag opgeleid ben omdat ik al jong 4 kinderen heb, maar dat is niet zo. Gelukkig trek ik mij er niks van aan en zeg ik vol trots dat ze echt allemaal van mij zijn 🙂

Reply
Debby Riemens 27 augustus 2015 - 08:57

Ik wilde voor mijn 30ste een kind hebben of zwanger zijn. Vorig jaar (24) ben ik onverwachts door de pil heen zwanger geworden. Totaal niet gepland en we waren in totale shock. Omdat ik en mijn vriend al samenwoonde (huurhuisje) en we samen gelukkig zijn hadden we ervoor gekozen om de kleine te houden. Nu ben ik 25 en hebben wij een mooie zoon van 8 weken oud. Op dit moment ben ik gelukkiger dan ooit en onwijs trots op mijn mannen. Als ik had mogen kiezen had ik nog wel 3 jaartjes willen wachten. Maar kinderen krijg je, die neem je niet

Trotse mama van Max.

Reply
lin mommysworld 27 augustus 2015 - 08:53

Ik herken het wel! Ik wilde ook altijd jong mama worden en was er ook op mijn 19e wel klaar voor. Bij ons lukte het dan niet zomaar en was ik 24 toen ik zwanger was, maar als het eerder was gelukt waren we jonger geweest. Rare opmerkingen maken sommige mensen dan zeg! Supermommm

Reply
Bregje 27 augustus 2015 - 08:50

Jeetje, toen ik 19 was, was ik nog verre van gesettled 😉 Jullie hebben het toch mooi voor elkaar gekregen samen met jullie mooie kindjes. Kan me wel voorstellen dat je dingen anders had willen doen, maar dat heb ik ook zonder kids op jonge leeftijd 😉 Voordeel is wel dat jullie straks nog vanalles kunnen als het hele stel het huis uit is!
Ik was er altijd van overtuigd dat ik op mijn dertigste getrouwd was, een kind had…het kind kwam op mijn 33e en het trouwen hopelijk nog eens voor mijn 40e? 😉

Reply
Madelaine 27 augustus 2015 - 08:47

Leuk om te lezen Tamara! Ik wilde altijd voor mijn 25e zwanger zijn, dat is dus wel gelukt. Helaas is het afstuderen nu een beetje in de knel gekomen, maar ik hoop dat ik dat volgend jaar goed kan aanpakken.

Reply
Bernice 27 augustus 2015 - 08:44

Wat een interessant artikel! Toen ik las dat mensen zulje vooroordelen konden hebben alleen al over een leeftijd… een getal dus. Zolang ze iemand niet kennen zouden ze beter naar hun zelf kunnen kijken voor ze anderen oordelen! Maar anyway Wat een tof articel en moeder zijn, wat ik zelf niet ben maar veel over gehoord en gezien heb. Is geen makkerlijke taak. Je mag er trots op zijn dat je op jou jongeleeftijd zo goed je best doet als moeder zijn! Ik zou het je niet na doen. Weet nu al dat ik het niet aan zou kunnen nu. (ben zelf 21) haha xx

Bernice
TheGuideToJoy.wordpress.com

Reply
Tips voor Papa's 27 augustus 2015 - 08:43

Vervelend zijn al die vooroordelen inderdaad. Ik heb me ook zo verbaasd over hoe onbeschoft sommige mensen praten en oordelen over mijn vrouw terwijl ze haar niet eens kennen; 2 voorbeelden:
– Mijn vrouw was aan het werken en kreeg een moeder met haar tienerdochter in de winkel. Mijn vrouw was toen 28 en halverwege de zwangerschap, maar ziet er erg jong uit voor haar leeftijd. De moeder zei gewoon hardop tegen haar dochter dat, als zij niet op zou passen, ze ook zo zou eindigen als mijn vrouw: een tienermoeder zonder enige toekomst. Toen ik dit hoorde viel ik bijna van mijn stoel.
– Mijn vrouw liep op het station, het was warm en ze had zin in een ijsje. Ze stond bij de Swirls te kijken naar waar ze zin in had, toen een oudere dame naast haar kwam staan, haar van top tot teen bekeek en zomaar uit het niets zei: Nou meid, dat heb jij helemaal niet nodig hoor, je bent al dik genoeg! (bij 25 weken zwangerschap ofzo). Ook toen ik dit hoorde vroeg ik me toch af wat mensen bezield om zulke nutteloze ondoordachte opmerkingen te maken.
Maar goed, ik denk dat jezelf een goed doordachte keuze hebt gemaakt en snap ook de voors en tegens, maar het heeft allebei z’n voor- en nadelen: vroeg of later mama worden.
Al met al een leuk en persoonlijk blog!

Reply
henny kaldijk 27 augustus 2015 - 08:38

Ik was 21 toen onze dochter werd geboren en 23 toen nummer twee kwam heerlijk. Anne het is heerlijk wij hebben de kids het huis uit voor ons 50ste. Wat niet gepland was onze dochter kreeg op haar 18 bijna 19 een zoontje nu 4 ,4 mnd geleden een dochter, en onze andere dochter heeft ook een meisje, dat vind ik een voordeel van jonge ouders zijn dat we ook jonge opa en oma zijn geworden en daar met volle teugen van genieten .

Reply
Alicia 27 augustus 2015 - 08:37

Hier met 18 jaar samen huis gekocht, 19 jaar getrouwd en toen ik 21 was is onze dochter geboren en nu net 23 en aan het wachten tot deze baby zich meldt! Herkenbaar verhaal! Vooral nu ik mensen spreek over mijn zwangerschap, ze gaan er bijna altijd vanuitdat dit de eerste is..

Reply
Heidi 27 augustus 2015 - 08:36

Ik wilde halverwege mijn 20e moeder worden. Dat is niet gelukt, ik was 33 toen ik zwanger raakte ( spontaan, en dat terwijl ik vrijwel onvruchtbaar ben ), en 34 toen ik beviel.
Zeker niet te oud, maar ik was graag een jaar of 25 geweest…

Reply
Sarah 27 augustus 2015 - 08:31

Mijn vriend en ik zijn intussen 12j bij elkaar, hij is 30 en ik ben 27. Ik wou graag een kindje op mijn 25ste. Begin 2012 besloten we dus ook te stoppen met anticonceptie en om voor een kindje te gaan, toen was ik 24. Na een jaar proberen eindelijk een positieve test in handen op 8 mei 2013 (25j) en op 22 januari 2014 (bijna 26j) bevallen van onze dochter.

Reply
Sanne 27 augustus 2015 - 08:27

Leuk om te lezen!
Ik zei altijd dat ik voor mijn 25ste moeder wilde worden, dit is net niet gelukt… 😉 ik was 21 toen ik trouwde en ik was nog een paar maanden 25 toen ik moeder werd.
Ik heb de ‘pech’ dat ik er jong uit zie waardoor ik vaak vreemd wordt aan gekeken. Laats een dagje met mijn moeder aan het shoppen, terwijl er net allerlei studenten activiteiten in de stad waren. Je zág sommige mensen denken goh wat sneu zo’n tienermoeders. Ach. Niet te veel van aan trekken maar het is wel makkelijker gezegd dan gedaan…..

Reply
Zjenja 27 augustus 2015 - 08:18

Gave blog heb je. Ik ga je volgen 😉

Mijn man en ik hadden geen kinderwens. Maar de natuur besloot anders. En oh wat zijn we gelukkig met onze peuter van ruim drie! Misschien komt er ooit nog wel een broertje of zusje. Ik was 30 toen ik beviel. Prachtige leeftijd. Nog een hoop kunnen doen zonder kind! Niet bewust voor gekozen, het liep dus zo 😉

Reply
Anne 27 augustus 2015 - 08:10

Mijn grootste droom. Jong mama worden.
Op 18e vaste baan, huisgekocht en een lieve partner. Het voelde goed.
Gelukkig riep mijn omgeving al toen ik het huis kocht: nou dan is ze zo zwanger! Haha.

Heerlijk vond ik het!

Inderdaad..er hadden het beste ook een paar jaar kunnen wachten, nog wat sparen en vakanties naar het buitenland.
Maar toen voelde we dat we dolgraag aan kindjes wilde begonnen.
Die verre reizen maken we wel als we 50 zijn, dan zijn de jongens het huis al uit hahahaha.

Ik vind het gewoon heel grappig : bij de laatste zws moest ik bloedprikken en ze vroegen mn geboortedatum. Oh, eerste kindje?
Nee de 3e. Dan zie je ze rekenen, nog een rekenen, nadenken, en niks meer zeggen hahahaha.

Ik heb me nooit druk gemaakt wat de rest ervan zou vinden.
Ik kreeg dan ook vaak te horen: kijk die Anne. Die oernoeder. Doet ze gewoon effe!

Dus dat was heel fijn om te horen natuurlijk dat mensen om me heen er alle vertrouwen in hadden, en dat terwijl ik gewoon pas 20 was.

Nu ben ik bijna 25, moeder van 3 knappe zoons . Ooit best zwaar, maar mijn terrorpeuter zou zich echt niet liever gedragen als ik 30 was hoor.. haha

Reply
Angela 27 augustus 2015 - 08:10

Goed geschreven!
Als je er klaar voor bent dan is het toch geweldig!
Zelf dacht ik altijd dat ik geen kinderen wilde.
Nu heb ik er 3 en het is fantastisch!

Reply
Geertje - Stay At Home Mama 27 augustus 2015 - 08:04

Ik heb nooit een streven gehad om voor een bepaalde leeftijd kinderen te krijgen… maar toen ik mijn man leerde kennen wisten we vrij snel dat we graag kindjes wilden..

Reply
Astrid 27 augustus 2015 - 08:00

Ik was op mijn 18e ook gepland zwanger en met 19 mama!!! Heerlijk. Wilde altijd jong mama worden. Dan mag je hopen dat je op tijd een goede lieve vent tegenkomt en het allemaal lukt. En zo geschiedde.
De stempel tienermoeder kreeg ik ook al gauw van vreemden. Mensen die in de bus gewoon vragen of het gepland was! Hoe aso!!

Reply
Saskia 27 augustus 2015 - 07:58

Ik was er nooit zo mee bezig en werd voor het eerst moeder toen ik 25 was, een paar weken voor mijn 26e verjaardag!

Reply
angelique 27 augustus 2015 - 07:53

Ik wilde nooit moeder worden maar werd op mijn twintigste verrast met een positieve test. Nu 5 jaar later en een prachtige zoon later kan ik niet wachten om weer zwanger te mogen zijn. Gelukkig heb ik nu een man waarmee ik absoluut WEL kinderen wil.

Reply
mirella 27 augustus 2015 - 07:46

Ik was 17 toen mijn dochter geboren werd. De wereld keek me aan of ik gek geworden was. Tuurlijk heb ik wel eens de raad en daad van mijn moeder ingeschakeld.. maar dat doe je ook als je 35 bent en een kind krijgt. Ik kan zeggen dat alles wat ze geleerd heeft in dr baby/peutertijd ze van mij heeft geleerd.. ik had de luxe om het eerste jaar thuis te mogen blijven.. daarna ben ik weer gaan studeren en mn kleintje lekker een paar uurtjes naar de creche.. heerlijk die zelfstandigheid.. nu is ze 12 en breekt mn hart omdat ze naar de middelbare school gaat.. en ook nu schrikken mensen als ik zeg dat ik pas 30 ben geworden.. of leraren die vragen om haar moeder ipv haar zus.. maar kan met recht zeggen ik ben trots op wie ze geworden is!! En dat ze van mij is!!!

Reply
Elisabeth 27 augustus 2015 - 07:44

Leuk om te lezen dit! Gewoon niets van anderen aantrekken joh. Heb ik wel gedaan, had al veel eerder moeder willen worden dan met 33. Als dat is wat je wil, prima toch? Bovendien heb je straks weer vroeger tijd om te genieten, ik zie dat bij de ouders van een vriendin van me. Ze zijn nog geen 50, hun kinderen zijn uit huis en gesetteld en hebben alle tijd voor hunzelf. En straks zijn ze nog superkwiek met de kleinkinderen.

Reply
Bianca 27 augustus 2015 - 07:21

Mooi geschreven! Ik was net 19 toen ik zwanger raakte en ik herken die reactie’s van “andere” wel. De meeste mensen (niet mijn familie en echte vrienden) dacht dat er niks terecht van zou komen, en inderdaad mijn ouders voor mijn dochtertje moest gaan zorgen. Inmiddels is mijn dochtertje 7 en ik heb inderdaad wel eens mijn ouders nodig (2x per jaar)…als oppas want daar zijn de opa’s en oma’s toch ook voor ;-)? xxx

Reply
Adinda 27 augustus 2015 - 07:15

Ik was zelf net 19 toen ik mijn dochter kreeg. Ze was niet gepland maar wel welkom. Ik zat gelukkig in mijn laatste studiejaar en heb die versneld kunnen afronden. Inmiddels is mijn dochter 5 jaar en ben ik zelf weer naar school gegaan toen ze 4 jaar was om nog een opleiding te volgen en me verder te ontwikkelen. Ik heb altijd gewerkt als peuterspeelzaalleidster toen mijn dochter klein was en loop nu stage in de volwassen psychiatrie. Totaal wat anders maar super leuk. Het maakt niet uit hoe oud/jong je bent. Als jezelf maar doet wat jou en je gezin gelukkig, daar gaat het uiteindelijk om. En een opleiding volgen, verre reizen maken kan je altijd nog doen.

Reply
Carlijn 27 augustus 2015 - 06:56

19 jaar is op papier jong, maar als jij er op die leeftijd aan toe bent en het voelt goed; waarom niet? Al dat gezanik over leeftijd altijd van de buitenwereld. Ik ben zelf op mijn 17e gaan samenwonen (niet helemaal gepland.. ging op mezelf en mijn vriend trok er al snel bij in omdat hij een baan kreeg aangeboden in dezelfde stad) en nu, 9 jaar later, ben ik moeder van twee. Vast ook heel jong in de ogen van velen, maar leeftijd is maar een nummer, zeg ik altijd.

Reply
Josan 27 augustus 2015 - 06:44

19 is best jong. Maar als je dan je zaakjes op het droge hebt, waarom niet?! Ik was 23 vond men ook jong. Vergeleken met collega’s die op 35 kinderen krijgen is dat best jong. Volgens mij bestaat er geen perfecte leeftijd.

Wel had ik mijn studie afgerond. Was getrouwd en een appartement gekocht. In de jaren er na periodes niet gewerkt. Ook nog een vervolg studie gedaan. Toen we uit elkaar gingen dacht ik dat die gaten in Cv nadelig zouden werken maar viel wel mee. Ik had ervaring en een diploma om op terug te vallen.

Reply